مجله مارسین, مجله هنر

آشنایی با هنر تکه چسبانی یا کلاژ

آشنایی با هنر تکه چسبانی یا کلاژ

کلاژ (collage) چیست؟

هنر کلاژ یا تکه چسبانی، یک نوعی از هنر است که به دنباله تحول هنری دادائیسم (دادا) معرفی گردید. اسم این هنر از کلمه فرانسوی (coller) به معنای چسباندن برگرفته شده است و روش خلق یک اثر هنری با سرهم کردن مواد مختلفی که می‌توان از هر جایی پیدا کرد، می باشد.

این هنر اوایل قرن بیستم میلادی خلق شد. کلاژ می‌ تواند با عکس، کاغذهای رنگی، مقوا، پارچه، چوب و انواع مواد دیگر از قبیل ظروف فلزی، دکمه، پیچ و مهره و هر چیز دورریختنی ایجاد شود و اثر جدیدی را خلق نماید.

این تکنیک به‌ عنوان یک تکنیک هنری محبوب برای هنرمندان نوگرا به‌ کاربرده می‌ شده و در طراحی صحنه، هنر مجسمه‌ سازی، هنر معماری و هنر نقاشی کاربرد دارد. در دکوراسیون داخلی نیز می‌ توان از این تکنیک استفاده کرد و عناصر جدیدی را خلق نمود.

اگرچه هنر کلاژ مدرن در فرانسه شکل گرفته است اما تاثیرات هنرمندان سایر نقاط جهان در شکل گیری آن تا بدین جا را نباید نادیده انگاشت. البته در قرن 19 در اروپا این هنر جنبه‌ای فانتزی به خود گرفته بود و از آن در آلبوم‌های عکس و تصویرسازی کتاب‌ها استفاده می‌شد.

 

اولین بار کلاژ چگونه ابداع شد؟

یکی از اولین نمونه های هنر کلاژ، اثری از پابلو پیکاسو شامل یک پارچه روغنی بر روی یک سطح با نام “همچنان زندگی با صندلی چوبی” در سال 1912 است که البته این اثر جزء هنر مونتاژسازی هم به شمار می رود.

 

همچنان زندگی با صندلی چوبی اثتر پیکاسو هنر کلاژ

 

جرج براک (Georges Braque) یکی دیگر از هنرمندان هنر کلاژ به شمار می رود که اثری با عنوان “ظرف میوه و شیشه” (Fruit Dish and Glass) را در سال 1912 خلق نمود که در آن از یک کاغذ دیواری با تکه ها ی چوب تقلید شده بود.

نمونه کارهای براک به نام تکه کاغذهای چسبیده به هم (papier collé) نیز نام گذاری شده است که یک سبک خاص از هنر کلاژ است. علت اصلی استفاده و ایجاد هنر کلاژ به وسیله هنرمندانی نظیر پیکاسو و براک، آشنایی آنها با تحول هنری “کوبیسم” بود که می توانست به عنوان حرکت از دنیای دوبعدی به دنیای سه بعدی تعبیر شود.

هنر کلاژ تحت تاثیر دوره ها و تحولات هنری گوناگون تغییر یافته و به اوج خود رسیده است.

 

آشنایی با کلاژ

 

مارسین یک مجموعه از هنرمندان برای تولید انواع صنایع دستی مرغوب است که می‌توانید این محصولات صنایع دستی را در صفحه ی خرید صنایع دستی ببینید.

 

انواع روش های کلاژ

این هنر چندی سالی است که بسیار مرسوم و محبوب شده است و در کودکان به عنوان بحثی مهم و خلاق در سنین مختلف از پیش دبستانی تا دانشگاه به اجرا در می آید و خلاقیت آن ها را در روش های مختلف کلاژ به چالش می‌کشد.
در حقیقت این هنر ترکیب سبک های مختلف با ذهن می باشد که به همراه اصول نقاشی و طراحی پیش می رود.
رفته رفته این سبک مورد استقبال بسیاری قرار گرفته و گسترش یافت. با آموزش حرفه ای هنر های تجسمی می توانید براحتی تمامی این تکنیک های آرایشی را یاد بگیرید.

کلاژ را می توان با تمامی وسایل و ابزار های در درسترس انجام داد و یکی از ویژگی های برتر این هنر نسبت به سایر هنر ها همین در دسترس بود مواد اولیه است.

 

کلاژ با کاغذ رنگی

استفاده از مقوا و کاغذ رنگی برای کلاژ، یکی از مرسوم ترین روش هاست که در آن با برش های دقیق و ظریف زیبایی خلق می‌شود.

البته این سبک از کلاژ برای کودکان بسیار سرگرم کننده و مناسب است. می‌توانید از آن ها بخواهید که با استفاده از تکه های کاغد رنگی نقاشی خود را تکمیل کنند و در این بین مهارت های استفاده از قیچی و چسباندن دقیق رنگ ها در خطوط نقاشی شده را یاد بگیرند.

هنر کلاژ یکی از کاردستی هایست که خلاقیت کودکان را افزایش می‌دهد و مناسب مدرسه و آموزشگاه های هنری است

نمونه کلاژ حرفه ای با کاغذ رنگی

 

ساخت کلاژ با عکس ها

یکی دیگر از بخش های این هنر زیبا، کلاژ با عکس های گرفته شده است . که یکی از خلاقانه ترین منحصر به فرد ترین تکنیک ها در هنر تصویرسازی و تکه چسبانی به حساب می‌آید.

در این تکنیک با استفاده از عکس های گرفته شده می توانید یک خاطره را ماندگار کنید.

البته کلاژ با عکس، یکی از روش های بسیار عالی برای کودکان است. شما می‌توانید از کودک بخواهید تصاویر یک روزنامه را ببرد و با استفاده از آنها نقاشی بکشد . این کار علاوه بر افزایش مهارت های کودک ذهن او را خلاق و داستان پرداز می کند.

 

نمونه ساخت کلاژ با عکس

 

ساخت کلاژ با پارچه

پارچه به دلیل نرمی و لطافتی که دارد بسیار لذت بخش تر از ابزار دیگر برای کودکان است.

در این تکنیک از هنر کلاژ، کودک باید تلاش کند یا تصاویر مشخص را از پارچه برش بدهد و در نقاشی خود استفاده کند و یا پارچه را به نحوی برش دهد که مطابق تصویری که می‌خواهد شود . به هر دو روش چیزی که بسیار مهم است تمیزی و ظرافت در طراحی می باشد.

 

collage-with-fabric

 

کاردستی کلاژ با وسایل بازیافتی

یکی از مواردی که بسیار ممکن است در مدارس از کودکان خواسته شود، ساختن کاردستی با استفاده از وسایل بازیافتی است.

یاد دادن مهارت استفاده از وسایل بازیافتی به کودکان اهمیت این موضوع را نشان می دهد . همین امر باعث شده کاردستی های جذابی توسط کودکان با وسایل بازیافتی ساخته شود.

برای این کار ابتدا از کودک بخواهید نقاشی خود را بکشد و بعد با استفاده از وسایل بازیافتی تکه تکه های خالی را پر کند.

حتی کودک می تواند این کار را روی یک تکه پارچه دور ریختنی انجام دهد و مثلا از دکمه برای چشم و از نخ به جای مداد استفاده نماید.

 

ساخت کلاژ با مواد بازیافتی

جمع بندی

در این مقاله به مفهوم هنر کلاژ یا تکه چسبانی پرداخیتم و انواع روش های کلاژ به ویژه برای کودکان را باهم بررسی کردیم.

توجه کنید که کلاژ هنری است که دارای چهارچوب های مشخصی نبوده و شما می توانید با استفاده از تمامی ابزار های اطراف خود یک اثر هنری خلق کنید.

 


مارسین-فروشگاه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *