مجله مارسین, مجله هنر

آشنایی با هنر ویترای

آشنایی با هنر ویترای

هنر ویترای چیست؟

ویترای هنر رنگ کردن و نقاشی روی شیشه است.ویترای، هنری زیباست که در گذشته با کنار هم قرار دادن تکه شیشه های رنگی برای تزئین مکان های عمومی مانند معبد و کلیسا برای اولین بار خلق شد و امروزه پیشرفت کرده و به شیوه ای کاملا حرفه ای و جذاب در دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

 هنر رنگ آمیزی شیشه در اروپا همزمان با ساخت کلیساهایی با پنجره های با شکوه متولد شده است و در انواع کلیسا ومعابد قدیمی استفاده از این هنر به چشم می‌آید.

هنر ویترای در پنجره کلیسا

 

وسایل مورد نیاز ویترای

1 _ رنگ ویترای

رنگهای ویترای دو پایه ی تینر و آب هستند. رنگ های پایه آب برای تثبیت بعد از خشک شدن نیاز به حرارت دیدن در کوره دارند. به همین دلیل این رنگ ها در بازار خیلی رواج ندارد.

رنگ های پایه تینر بعد از خشک شدن کاملا ثابت شده و با شستشو پاک نمیشود. البته باید حداقل 24 ساعت به رنگ زمان دهید تا کاملا خشک شود. نکته خیلی مهم در رنگ های ویترای این است که خاصیت ترنسپرنت یا شفافیت دارند و میشود به سادگی آنها را باهم ترکیب کرد.

2_ خمیر دورگیر

خمیر دورگیر برای دورگیری و جلوگیری از پخش شدن رنگ روی شیشه استفاده می شود و در رنگ های مختلف در بازار موجود است. ولی برای شروع کار پیشنهاد می‌کنیم دورگیر طلایی یا مشکی تهیه کنید.

3_ پالت

برای رقیق کردن رنگ ها با حلال ویترای یا ریختن رنگ ها داخل آن و ترکیب کردن راحت تر آنها مورد استفاده قرار میگیرد. برای اینکه پالت رنگ هنگام استفاده رنگی نشود، می توانید دور پالت را فویل بپبچید.

4_ قلم مو سر گرد

بسته به نوع طرح و میزان ظریف کاری آن از قلم موهای مختلفی می توان استفاده کرد ولی اکثرا از قلم موهای شماره ی ۴ و ۸ و صفر استفاده می شود.

5_ شیشه

شیشه جهت طراحی و نقاشی باید انتخاب شود. می توان از یک شیشه صاف استفاده کرد و یا روی پارچ و لیوان و شیشه های خالی سس و مربا و آینه و کاشی و…. نقاشی نمود.

6_ تینر

اگر از رنگ هایی استفاده می کنید که بر پایه تینر هستند برای شست و شوی قلم موها و یا پالت باید از تینر استفاده کنید. تینرهای فوری موجود در بازار یا ۱۰ هزار هستند و یا ۲۰ هزار که معمولا از نوع ۱۰ هزار برای کار ویترای استفاده می شود.

7_ حلال ویترای

از حلال برای رقیق کردن رنگ ها استفاده میشود تا رنگ شفافیت خود را از دست ندهد و سطحی یکدست ایجاد کند. نکته خیلی مهم این است که برای رقیق کردن رنگ های ویترای حتما از حلال هم مارک رنگ استفاده شود.

8_ شی نوک تیز

از شی نوک تیز برای از بین بردن حباب های روی رنگ استفاده میشود تا حباب ها بعد از خشک شدن کار دیده نشوند.

9_ طرح خام ویترای

میتوانید هر طرح مدنظر خود را به عنوان طرح خام ویترای در نظر بگیرید.

هنر ویترای در معماری سنتی

آموزش ویترای روی شیشه

شیوه ساخت شیشهٔ رنگی شامل طراحی اولیه روی کاغذ، سپس تعیین رنگ هر قسمت طرح و شماره‌گذاری و تعیین جهت آن، متناسب با بافت شیشه خام است. پیشنهاد میکنیم برای کار اول خود طرح خود را به شش قسمت یا کمتر تقسیم کنید.

در مرحله ی بعد سطح شیشه موردنظر خود را کاملا پاک کنید که چربی یا گرد و خاک روی آن وجود نداشته باشد. و بعد طرح مورد نظر خو را که روی کاغذ کشیده اید زیر شیشه بچسبانید و ثابت کنید تا از سمت دیگر به راحتی قابل مشاهده باشد.

بعد از آن، خط به خط طرح مورد نظر خود را  با خمیر لاینر، دورگیری کنید.و مطمئن شوید که خط دور هر قسمت به طور کامل بسته شود تا از خروج رنگ ها از سطوح و ترکیب آن ها با یکدیگر خودداری شود.

میزان فشاری که روی تیوپ دورگیر وارد میکنید باید یکنواخت باشد تا طرح یکسان دربیاد. بعد از اینکه تمام طرح مدنظر خود را روی شیشه پیاده سازی کردید به آن فرصت دهید تا کاملا خشک شود.

بعد از خشک شدن دورگیر رنگ مورد نظر خود را روی پالت بریزید.جهت رقیق کردن رنگ می توانید از مدیوم مخصوص آن(Thinner) در گروه محصولات جانبی ، استفاده کنید. اگر نیاز به ترکیب رنگ ها برای ایجاد رنگ مدنظر خود دارید اینکار را روی پالت انجام دهید و بعد فضاهای شماره گذاری شده ی شیشه را با استفاده از  قلم مویی پهن ،کامل با رنگ بپوشانید.

ویترای روی شیشه

دقت کنید که حرکت دستتان یکنواخت باشد و میزان رنگی که هربار با قلمو برمیدارید درحد متوسط باشد که رنگ از مقداری که برایش تعیین کرده اید بیرون نریزد.

و بعد از رنگ کردن در یک فضای خشک و بدون گرد و غبار به شیشه فرصت دهید تا رنگ روی آن کاملا خشک شود.

تقسیم بندی ویترای از نظر مضمون و محتوا

نقاشی پشت شیشه را از نظر مضمون و محتوا به دو دسته میتوان تقسیم کرد:

  • نقاشی های مذهبی که شامل خط، خط نقاشی و شمایل نگاری است.
  • نقاشی های تزئینی مرکب از گل و مرغ، تصویر نگاری و دورنما است.

آشنایی با هنر ویترای

 در مجموعه مارسین انواع هنرهای سنتی و صنایع دستی مورد حمایت قرار می گیرد.در فروشگاه مارسین با خرید صنایع دستی می توانید نقش بزرگی در حمایت از هنر و هنرمندان بردارید.


مارسین-فروشگاه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *