استفاده از خطوط مورب در عکاسی
استفاده از خطوط در عکاسی، تکنیک خوبی برای انتقال احساس عکس به بیننده و هدایت نگاه آنان به سوژه اصلی میباشد.
در ادامه بحثهای خطوط، قصد داریم به خطوط مورب و نحوه استفاده از آن در ترکیببندی بپردازیم.
خطوط مورب به خوبی میتوانند نگاه بیننده را در عکس غرق کنند.
این خطوط با توجه به نحوه قرارگیریشان پرسپکتیو و عمق خاصی به عکس بخشیده و آن را جذابتر جلوه دهند.
همچنین قادر هستند به تصاویر جان بخشیده و حس و نگاهی پویا در بیننده ایجاده کنند.
معمولا از خطوط مورب برای هدایت چشم ببینده به سمت سوژه اصلی عکس و یا یک منطقه خاص استفاده میشود.
مطالعات فراوانی بر روی نحوه تماشای تصاویر توسط افراد صورت گرفته است. نتیجه نشان میدهد که جهت نگاه طبیعی اکثر افراد از سمت چپ تصویر به سمت راست است. در این حالت بهتر است خطوط مورب از گوشه پایین سمت چپ آغاز و تا گوشه بالا سمت راست کشیده شوند تا کارایی و تاثیر بیشتری داشته باشد.
هیچکس دوست ندارد فقط با یک خط اُریب کشیده شده از دو گوشه متضاد، عکس را به دو قسمت تقسیم کند؛ بنابراین میتوان با استفاده از الگوها و منحنیهای بین اشکال از این اتفاق جلوگیری کرد. بهتر است خط مروب اصلی از گوشه آغاز شده و دقیقا در گوشه متضاد خاتمه یابد.
بخاطر بسپارید اگر از خطوط مورب برای هدایت چشم به سمت یک سوژه استفاده میکنید، سعی کنید در عکس از خطوط دیگر کمتر استفاده کنید تا باعث سردرگمی بیننده نشود.
با استفاده از خطوط افقی و عمودی و مورب که در یک عکس به صورت مرتب تکرار شدهاند، میتوان یک الگوی تاثیرگذار ایجاد کرد که به تنهایی بتوانند نقش سوژه اصلی را بازی کنند.
اگر میخواهید با انواع خطوط و نحوه هدایت چشم به سوژه بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم مطلب خطوط همگرا و خطوط هدایتگر را مطالعه کنید.