مجله مارسین, مجله هنر

انبرسازی صنایع دستی استان يزد

انبرسازی صنایع دستی استان يزد

انبرسازی صنایع دستی استان يزد


روستای توده مرکز دهستان سخوید و از توابع بخش نیرشهرستان تفت است . موقعیت طبیعی روستا پایکوهی و کوهستانیه با آب و هوای معتدل و خشک و ارتفاعِ متوسط 2498 متر از سطح دریا که در فاصله 8 کیلومتریِ شمالِ باخترِ شهرِ نیر قرار گرفته است

روستای توده مامن مردمان پر تلاش و سخت کوشیه که ثابت کرده اند میشه با اراده و تدبیر از هیچ ، همه چیز ساخت .در این روستا صنعتِ ساختِ وسایلِ فلزی از رواج و رونق برخوردار است . سرآمد صنعتگران روستا ، استاد حسن سکاک میباشد . استاد عمری به این حرفه اشتغال داشته و در کارش مهارت و تبحر خاصی دارد .

کارگاه استاد یه مغازه کوچک و تمامِ ابزارِ کارش عبارتند از یک کوره هیزمی ، یک چکش و سِندان وَ تعدادی سوهان و انبر. مواد اولیه کار وی هم چیزی بیش از ضایعاتِ فلزی و میله هایِ آهنیِ دست دوم نیست. میله های آهنی درون کوره قرار میگیرد .

آهن که خوب داغ و گداخته شد استاد با ضربات دقیق و با صبر و حوصله فراوان آهن را به شکل مورد نظرخود میسازد .اینجا وسایل مختلفی تولید میشود اما مهمترین محصول این کارگاه انبرهای ظریف و نفیس میباشد .

استاد در طول مدت کار خود شاگردانی هم تربیت کرده است که حالا هر کدام خود استادی است .

 

تبر سازی یزد

تبر سازی تفت

تبر سازی حسن سکاک یزد

ساخت تبر دست ساز در یزد

ساخت تبر دست ساز در تفت

تبر دست ساز

ساختن تبر

ساختن تبر دست ساز در یزد

استاد حسن سکاک تبر ساز یزدی

حسن سکاک تبر ساز تفتی

تبر سازی سنتی در یزد


در پایان

با اینکه مجموعه مارسین بیشتر تمرکزش یر روی خرید صنایع دستی اصفهان قرارداده اما این بدان معنا نیست که به صنایع دستی سایر مناطق کشور بی توجه است. مارسین سعی دارد با معرفی هنرمندان گمنام در حوزه صنایع دستی گامی کوچک برای هنر بردارد.

مارسین-فروشگاه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *