مجله مارسین, مجله هنر

انجام کارهای هنری شادی می آفریند

دست نقاشی

فعالیت های هنری باعث نشاط در مغز می شود.

طبق مطالعات جدید فعالیت های هنری هورمون های تولید احساس شادی در مغز را تحریک می کند؛ حتی یک نقاشی بسیار ساده کشیدن هم در این زمینه موثر است. به گزارش سایک نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مدیکال نیوز تودی، علاوه بر یافته های مطالعات جدید دانشمندان و اساتید دانشگاه درکسل فیلادلفیا امریکا، مطالعات گذشته هم بیانگر این حقیقت بود که کارهای هنری اثرات زیادی بر سلامت روان دارد. یکی از این تحقیقات نشان میداد ۴۰ دقیقه نقاشی کردن یا انجام سایر فعالیت های هنری به کاهش شدید استرس کمک می کند.
چنین حقایقی باعث شد که بسیاری از افراد به نقاشی رو آورند و این امر به رونق کتاب ها و گالری های نقاشی و رنگ آمیزی در سال ۲۰۰۵ انجامید. محققان دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات جدیدشان دریافتند که هنر بر فعالیت مغز تاثیر می گذارد و از این جهت شادی آفرین است. کارهای هنری جریان خون را در قسمت قدامی قشر مخ افزایش می دهد. محققان در این مطالعه از ۲۶ فرد بزرگسال بین ۱۸ تا ۷۰ سال کمک گرفتند که هشت نفر از آنها هنرمند بودند. از همه افراد خواسته شد در سه فعالیت تولید هنر شامل رنگ آمیزی، نقاشی آزاد یا خط خطی کردن کاغذ به مدت سه دقیقه شرکت و بین هر یک از این فعالیت ها استراحت کنند.
فعالیت مغزی شرکت کنندگان در این مطالعه با استفاده از دستگاه طیف نگاری کارکردی نزدیک مادون قرمز رصد شد؛ این روش جریان خون را در قسمت های مختلف مغز ترسیم می کند. محققان متوجه شدند, هر سه نوع فعالیت هنری به افزایش جریان خون در قسمت قدامی قشر مخ منجر شدند، اما در زمان استراحت جریان خون به حالت عادی برگشت. این قسمت از مخ بخشی از مسیر پاداش دهی مغز را تشکیل می دهد و در تنظیم احساسات نقش دارد. به گفته محققان، افزایش جریان خون در قسمت قدامی قشر مخ در زمان فعالیت هنری نشان می دهد این فعالیت ها احتمالا احساسات شادی و پاداش را برمی انگیزد.
آنها دریافتند که خط خطی کردن بیشترین میزان افزایش جریان خون را در قسمت قدامی قشر مخ دربر دارد و بعد از آن نقاشی آزاد و در نهایت رنگ آمیزی. با وجود این، تاثیر متفاوت هر یک از این فعالیت ها از نظر آماری قابل توجه نیست. به گفته محققان، یافته های این تحقیق نشان می دهد که اگر می خواهید حال روحی تان بهتر شود، یک خط خطی سریع تاثیر اعجاب انگیز دارد. آنها افزودند: این نوع نقاشی، کاری است که همه ما تجربه اش را داریم و می توان از آن به فعالیتی بدون نیاز به مهارت و قضاوت، خوشایند و آزاد تعبیر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *