مجله مارسین, مجله هنر

تفاوت منبت کاری با معرق کاری چیست؟

تفاوت منبت کاری با معرق کاری چیست؟

تفاوت منبت کاری با معرق کاری چیست؟


در بین هنرهای اصیل ایرانی و صنایع دستی این مرزو بوم زیبایی های بسیاری را می توان بر شمرد.از این میان منبت کاری و معرق کاری توانسته اند در کنار یکدیگر اوج هنر و زیبایی را ایجاد کنند.هنرمندان صنعت کار با ادغام تکنیک های معرق و منبت روی چوب طرح هایی به زیبایی هر چه تمامتر را به جهان عرضه کنند. منبر سفارشی هامبورگ نمونه ای از هماهنگی منبت و معرق با جلوه هایی بی نظیر است که نظر هر بیننده ای را جلب می کند.به طوری که بسیاری از تماشاگران متوجه تفاوت بین قسمت های معرق کاری شده با بخش های منبت کاری نمی شوند.   تفوت معرق و منبت کاری

تفاوت بین منبت و معرق چیست؟

منبت به مفهوم کنده کاری است که بر روی چوب انجام می گبرد. منبت کاری هنری است که ریشه در تاریخ ایران دارد. اولین هنرمندان منبت کار در واقع همان انسان هایی هستند که برای اولین بار از ابزار استفاده کردند. شاید بتوان گفت کشف فلز و ساخت ابزار نقطه عطفی در هنرهای دستی همچون منبت کاری و معرق کاری است. ابزار های تیز و برنده که با اشکال به خصوصی ساخته شده اند در دستان هنرمند صنعت کار به زیبایی هر چه تمامتر به کار گرفته میشود. بشتر بخوانید :” همه چیز در مورد منبت کاری   تفوت معرق کاری و منبت کاری   معرق به معنای نوعی از چیدمان است که تکه های ریز چوب را در کنار یکدیگر شکل می دهد. تکه های ریز چوب های رنگارنگ طبیعی در کنار یکدیگر تبدیل به اشکالی زیبا و چشم نواز خواهند شد. معرق چوب نوعی نقاشی است که بر روی چوب کشیده می شود و به جای قلمو و رنگ، از تیغه اره استفاده می شود.   فرق منبت کاری و معرق کاری

تفاوت منبت کاری با معرق کاری چیست؟

هر دو این هنرهای زیبا از ابزارهایی تیز و برنده استفاده می کنند و طرح های زیبا و بدیع را نمایان می سازند.اما نکته ظریفی در منبت وجود دارد که در معرق دیده نمی شود و ویژگی هایی در معرق کاری به چشم می خورد که در منبت کاری وجود ندارد و این در نوع به کار گیری ابزار، انجام و پیاده سازی کار است. معرق با برش های چوب به اشکال مختلف معنا پیدا می کند و منبت با حجم سازی و حجم دادن به چوب جان می گیرد. در منبت کاری از هر سبکی که استفاده شود منجر به حجم سازی می شود. به طور کلی منبت در سه روش انجام می شود:

حکاکی- برجسته سازی و پیکر تراشی.

در هر سه این فنون مهارت های به کار گرفته شده باید بتوانند حجمی را به نمایش بگذارند. همه کنده کاری ها، گود برداری ها، کندن و تراشیدن ها در نهایت یک حجم واقعی را به نمایش خواهند گذاشت. در منبت طرح نهایی از زمینه جدا شده است این جدایی یا به صورت بیرون زدگی است و یا به صورت گود برداری ولی آنچه مسلم است طرح حجم دار نهایی است.

در معرق کاری همه چیدمان بر اساس قرارگیری بر روی سطح انجام می شود. برش هایی که با ابزارها داده می شود در هماهنگی کامل با یکدیگر است. ابتدا طرح مورد نظر را بر روی کار کپی کرده و با ابزار مخصوص شیارهایی را در اطراف طرح ایجاد می کنند. سپس باید تکه های ظریف چوب بر روی طرح به درستی جایگزین شوند. چوب های مورد استفاده در منبت و معرق از گونه های متفاوت است و بیش از 60 تا 70 چوب از درختان مختلف را شامل می شود.

 

تفاوت معرق و منبت

هر کدام از این چوب ها در رنگ متفاوت و با سختی مختلفی وجود دارند که می بایست به درستی در طرح استفاده شوند.فرق چوب به کار رفته در منبت کاری و معرق کاری بیشتر در روغنی بودن آن است. در معرق هرگز از چوب های روغنی نظیر پسته و بادام استفاده نمی شود زیرا می توانند روغن خود را بر روی تابلو انتشار داده و موجب بد رنگی طرح نهایی می شوند. روغن چوب در اثر خشک شدن به صورت شوره سفید رنگی بر روی چوب دیده می شود که اصلا خوشایند نیست و از ارزش کار هنری کم می کند.

در پایان معرق و منبت کاری هر دو از صنایع دستی قدیمی و ظریف بر روی چوب است که هنوز رونق خوبی دارد.در خیلی از آثار بزرگ می توان این دو هنر را در کنار هم مشاهده کرد.مجموعه مارسین با فعالیت در حوزه های مختلف هنری و خرید صنایع  دستی در انواع مختلف سعی دارد با دادن اطلاعات به مخاطبان خود انتخاب را برای آنان راحت تر کند.

مارسین – فروشگاه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *