مجله مارسین, مجله هنر

صنایع دستی سنگی ایران،میراثی ماندگار

صنایع دستی سنگی

صنایع دستی سنگی ایران،میراثی ماندگار

بنام خداوند مهربان

سلام خدمت کاربران عزیز سایت مارسین،دراین بخش به معرفی صنایع دستی سنگی وانواع آن میپردازی

صنایع دستی سنگی ایران،میراثی ماندگار

صنایع دستی سنگی ایران،میراثی ماندگار تمدن چند هزار ساله ایران و صنایع دستی بجای مانده آن، میراث ماندگار بسیاری برای ما، مردم امروز این کشور کهن به یادگار گذاشته که مجموعه این میراث، هویت تاریخی و ملی ما را تشکیل می دهد. این میراث، مظاهر و جلوه های متنوع و متعددی دارد که هر یک از آنها به نحوی، گذشته درخشان و تمدن باستانی این مرز و بوم را بازگو می کند.یکی از این مظاهر که در شاخه های متنوعی خود نمایی می کند و بازگو کننده ی هویت و ذوق و هنر ایرانیان است،صنایع دستی است.

 

تاریخچه صنایع دستی

در حدود 8000 سال قبل که به عصر «نوسنگي» معروف است، مردمي در منطقه وسيعي در آسياي جنوب غربي زندگي مي کردند که براي نخستين بار در گروههاي کوچک جمع آمده، در يک مکان ساکن شدند و اولين دهکده ها را به وجود آوردند. آثار به دست آمده از دوران پارينه سنگي، ميان سنگي و نوسنگي، گواه بر فعاليت انسان در ساخت ابزار و وسايل سنگي است. ابزارهايي چون تيغه هاي دندانه دار و به شکلهاي مختلف هندسي در مکانهايي مانند بيستون و غارهاي هوتو و کمربند به دست آمده است.

 

صنایع دستی

دنیای صنایع دستی به قدری وسیع و گسترده است که هیچ کس نمیتواند ادعا کند همه ی صنایع دستی را می شناسد. هنر و به خصوص صنایع دستی مانند دریایی بی پایان می ماند که هیچ ساحلی را نمی توان برای ان متصور شد . یکی از صنایع دستی ، صنایع دستی سنگی است که در این مقاله به یکی از رشته های ان یعنی خراطی سنگ می پردازیم .

صنایع دستی سنگی

سنگ از ان دست اجسامی است که در رشته های مختلف صنعتی و هنری مورد استفاده قرار میگیرد . دلیل این مطلب ویژگی هایی است که فقط سنگ در بین اجسام مختلف دارا می باشد . بعضی از این ویژگی ها عبارت اند از فراوانی و قیمت ارزان سنگ ، شکل پذیری و ماندگاری سنگ و در دسترس بودن ان است . صنایع دستی سنگی ، به صنایع دستی میگویند که ماده ی اولیه ی ساخت ان ها سنگ و مشتقات ان است . سنگ هایی که در صنایع دستی سنگی استفاده می شود به دو دسته سنگ زینتی و غیر زینتی تقسیم می شود

صنایع دستی سنگی مختلف

تاریخچه ی صنایع دستی سنگی

یکی از قدیمی ترین و ماندگار ترین صنایع دستی ، صنایع دستی سنگی است که قدمت ان به قدمت بشریت می رسد . انسان ها از ابتدا برای رفع نیاز های خود به ایجاد اشیاء سنگی روی اوردند . دلیل این اتفاق نیز در دست رس بودن و شکل پذیری سنگ می باشد . کتیبه ها و مجسمه ها و ظروف سنگی که از گذشته های دور به یادگار مانده است بیانگر این مطلب است .

 

انواع صنایع دستی سنگی

دنیای صنایع دستی سنگی هم مانند سایر رشته های صنایع دستی بسیار گسترده است . در این مقاله به معرفی بعضی از رشته های صنایع دستی سنگی و توضیح درباره ی یکی از ان ها می پردازیم.

۱)حجاری سنگ

۲)حکاکی روی سنگ

3)خراطی سنگ

4)ساخت مجسمه سنگی

5)مرصع کاری

6)مشبک سازی سنگ

7)معرق کاری سنگ

و….

 

خراطی سنگ

یکی از رشته های صنایع دستی سنگی ، خراطی سنگ است . خراطی سنگ عبارت است از تراشیدن دورانی قطعه ای سنگی توسط چرخ خراطی برای ساخت اجسامی با حجم متقارن و مدور را خراطی سنگ می گویند .اجسامی مانند هاون ، قندان ، دیگ ، گلدان ، پایه های صندلی و… از جمله اشیائی هستند که به وسیله ی خراطی سنگ ایجاد می شوند . ماده ی اصلی ساخت صنایع دستی سنگی همانطور که از اسم ان بر می اید سنگ است . سنگ هایی مانند مرمر ، تراورتن ،هرسین ، سنگ چینی و .. از دیگر سنگ هایی هستند که در خراطی سنگ کاربرد دارند .

ابزار مورد استفاده در خراطی سنگ

برای ساخت صنایع دستی سنگی به روش خراطی سنگ ایزار و وسایل زیادی مورد نیاز نیست . ابزار مورد استفاده در خراطی سنگ عبارت اند از : دستگاه تراش ، دستگاه برش ، سنگ و یا کاغذ سمباده ، مته های مختلف ، آب ، قلم و چکش و …

خراطی سنگ مراحل تولید

برای ساخت صنایع دستی سنگی به روش خراطی سنگ ابتدا تکه ی سنگی را به ابعاد مورد نیاز توسط دستگاه برش ، برش میزنیم و جدا می کنیم . اندازه ای که برای برش زدن انتخاب میکنیم باید تقریبا اندازه ی محصول نهایی ما باشد . شکل سنگ برش زده شده معمولا مکعب مستطیل و یا مربع است.

مرحله دوم خراطی سنگ

مرحله دوم ساخت صنایع دستی سنگی به روش خراطی مرحله ی تراش سنگ است . در این مرحله یک تکه سنگ به سنگ اصلی به عنوان نگهدارنده چسبانده می شود . این سنگ مقطعی به اندازه ی مقطع سنگ اصلی دارد ولی ارتفاع کمی دارد . با استفاده از این سنگ ، سنگ اصلی راحت تر به دستگاه خراطی سنگ متصل می شود . بعد از متصل شدن سنگ به دستگاه تراش ، به وسیله ی انواع مته های دستگاه تراش قسمت داخلی و خارجی سنگ اصلی تراشیده می شود . دراین حالت سنگ در حال دوران است .

مرحله ی پایانی خراطی سنگ

پس از پایان مرحله ی تراش سنگ وارد مرحله ی اخر خراطی سنگ می شویم . در این مرحله به وسیله ی سنگ یا کاغذ سمباده سطح داخلی یا خارجی جسم را صاف و صیقلی می کنیم . در هنگام سمباده زدن باید سطح داخل یا خارجی سنگ را خیس  نماییم . این کار را میتوان با اسفنج خیس انجام داد . پس از پایان کار ، سنگ چسبانده شده به سنگ اصلی را جدا می کنیم .

خرید صنایع دستی

راحت ترین روش برای خرید صنایع دستی به ویژه صنایع دستی اصفهان ، مراجعه به سایت فروش صنایع دستی و فروشگاه های انلاین صنایع دستی است . یکی از امن ترین و بهترین و متنوع ترین فروشگاه های اینترنتی صنایع دستی ، فروشگاه مارسین است . مارسین یکی از بزرگترین فروشگاه های صنایع دستی کشور است که محصولات با کیفیت را با قیمت های مناسب در اختیار هنر دوستان گرامی قرار میدهد


مارسین-فروشگاه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *