مجله مارسین, مجله هنر

مونالیزا – اثر لئوناردو داوینچی

مونالیزا - دایونچی

واقیعت هایی درباره مونالیزا که شاید نمیدانستید

مونالیزا ( Monna Lisa )که لبخند ژکوند (La Gioconda) نیز شناخته می شود، از معروف‌ترین تابلوهای هنرمند ایتالیایی لئوناردو داوینچی می باشدکه آن را بر روی چوب سپیدار و با رنگ روغن نقاشی کرده است.

این اثر داوینچی از پربازدید ترین و مشهورترین آثار هنری در سراسر جهان می باشد که در طول تاریخ چندین بار دزدیده شده است و با اینکه حدود ۵۰۰ سال از زمان طراحی آن گذشته است اما همچنان آسیب زیادی به آن وارد نشده است.

مونالیزا در حال حاضر در فرانسه و در موزه لوور (Louvre)  در پاریس نگهداری می‌شود. این اثر معروف داوینچی به علت لبخند بسیار مرموز مونالیزا بر روی چهره اش و همچنین سبک نوین نقاشی لئوناردو داوینچی به شهرت جهانی زیادی رسیده است.

این  اثر ، تصویر یک زن که لباس فلورانس را به خود پوشانده و در چشم انداز کوهستانی و بصری نشسته است نمایش میدهد و نمونه ای  قابل توجه از تکنیک لئوناردو در مدل سازی نرم و سایه زیاد است.

یک جاده پیچ در پیچ و یک پل که نشان دهنده فاصله زیاد است، جایی که چشم انداز تبدیل به فضایی وحشی و غیرقابل سکونت از سنگ ها و آب می شود که تا افق امتداد می یابد و لئوناردو یکی از اولین نقاشان بود که از چشم انداز هوایی استفاده کرد و به طرز هوشمندانه ای آن را در سطح چشم نشسته ترسیم کرده است.

بیان معمایی مونالیزا، که هم جذاب و هم دور از ذهن به نظر می رسد، به این پرتره شهرت جهانی بخشیده است. در دوران رنسانس هنر به معنای علم و حقیقت بود. لئوناردو داوینچی یک شخصیت بزرگ بود زیرا او تلاش حماسی هنر ایتالیا را برای تسخیر ارزشهای جهانی تجسم بخشید.

لئوناردو بر روی این تصویر نه تنها به عنوان یک نقاش و شاعر بلکه به عنوان یک محقق و متفکر کار کرد. لئوناردو با مونالیزا، فرمول جدیدی را خلق کرد. عظیم تر و پر جنب و جوش تر، ملموس تر و در عین حال شاعرانه تر از نسخه های قبلی خود.

قبل از او، پرتره ها فاقد رمز و راز بودند. هنرمندان فقط ظاهر بیرونی را بدون هیچ روح نشان می دادند، یا اگر روح را نشان می دادند، سعی می کردند آن را از طریق حرکات، اشیاء نمادین یا کتیبه ها بیان کنند. مونالیزا به تنهایی یک معما زنده است. روح آنجاست، اما غیرقابل دسترسی است.

اطلاعاتی درباره جزئیات تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی

معنی اسم مونالیزا بانوی ما، لیزا می باشد. این اثر در ابعاد ۳۵×۷۷ سانتی متر بوده و با تکنیک رنگ های روغنی بر روی چوب سپیدار خلق شده است. مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی ، اکنون در موزه لوور در پاریس نگهداری می‌شود که یک اتاق جداگانه برای خود داشته و در یک قاب با شیشه ضد گلوله حفاظت می شود.

متهم معروف دزدی این اثر پیکاسو بوده و تاکنون آسیب‌های زیادی به این تابلو از جمله اسید پاشیدن و پرتاب سنگ وارد شده است .  قدمت این اثر ۵۰۰ سال بوده و میانگین تماشای بینندگان به آن حداقل ۱۵ ثانیه می باشد.

10 واقعیتی که شاید درباره این شاهکار ندانید :

او با فرانسوا اول ، لویی چهاردهم و ناپلئون زندگی می کرد

اگرچه داوینچی کار بر روی شاهکار خود را در حالی که در زادگاهش ایتالیا زندگی می کرد آغاز کرد، اما آن را تمام نکرد تا زمانی که به درخواست پادشاه فرانسوا اول به فرانسه نقل مکان کرد.

پادشاه فرانسه این تابلو را در کاخ فونتنبلو خود به نمایش گذاشت که در آن یک قرن باقی ماند. لویی چهاردهم آن را به کاخ بزرگ ورسای منتقل کرد. در آغاز قرن نوزدهم، ناپلئون بناپارت این نقاشی را در بودور خود نگه داشت.

برخی از مورخان معتقدند مونالیزا خودنگاره لئوناردو داوینچی است

لئوناردو داوینچی در سال 1519 درگذشت و در یک قلعه فرانسوی به خاک سپرده شد. کمیته ملی میراث فرهنگی ایتالیا در حال تحقیق است. آنها می خواهند چهره لئوناردو را با استفاده از فناوری به سبک CSI بازسازی کنند. آیا او شبیه مونالیزا مرموز خواهد بود؟

او اتاق خودش را در موزه لوور پاریس دارد

پس از اینکه لوور در سال 2003 یک بازسازی چهار ساله و 6.3 میلیون دلاری را آغاز کرد، اکنون این تابلو اتاق مخصوص خود را دارد. سقف شیشه ای نور طبیعی را وارد می کند، یک ویترین شیشه ای مقاوم در برابر خرد شدن دمای کنترل شده 43 درجه فارنهایت را حفظ می کند و کمی نورافکن رنگهای اصلی و واقعی  داوینچی را به نمایش می گذارد.

این یک نقاشی است اما یک بوم نیست

شاهکار معروف داوینچی روی تخته سپیدار نقاشی شده است. با توجه به عادت او به نقاشی آثار بزرگتر روی گچ مرطوب، یک تخته چوبی چندان عجیب به نظر نمی رسد. بوم از قرن 14 در دسترس هنرمندان بود، اما بسیاری از استادان دوره رنسانس چوب را به عنوان پایه ای برای آثار هنری کوچک خود ترجیح می دادند.

جکی کندی از وی دعوت کرد که به ملاقات برود

در طول قرن ها، مقامات فرانسوی تنها به ندرت اجازه داده اند که نقاشی از چشم آنها دور شود. با این حال ، وقتی خانم اول جکی کندی پرسید که آیا نقاشی می تواند به ایالات متحده سفر کند، دوگل رئیس جمهور فرانسه موافقت کرد. مونالیزا در گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی و سپس در موزه هنرهای متروپولیتن نیویورک به نمایش درآمد.

یک دزد او را معروف کرد

اگرچه در دنیای هنر، این نقاشی همیشه یک شاهکار شناخته شده بود، اما تا اینکه در تابستان 1911 به سرقت رفت، توجه عموم را به خود جلب کرد. روزنامه ها داستان جنایت را در سراسر جهان پخش می کنند. هنگامی که نقاشی دو سال بعد سرانجام به لوور بازگشت ، عملاً همه جهان در حال تشویق بودند.

پیکاسو ، مشکوک به سرقت

در جریان تحقیقات، ژاندارم ها تا آنجا پیش رفتند که مخالفان هنری شناخته شده مانند پابلو پیکاسو را در مورد سرقت مورد بازجویی قرار دادند. آنها شاعر گیوم آپولینر، شاعری را که زمانی گفته بود باید نقاشی را بسوزانند، دستگیر کردند. شبهات آنها بی اساس بود.

او نامه طرفداران را دریافت می کند

از زمانی که نقاشی برای اولین بار در سال 1815 به لوور رسید، مونالیزا نامه های متفاوت  از جمله نامه های عاشقانه  زیادی از طرفداران دریافت کرده است. او حتی صندوق پستی خود را نیز دارد.

همه طرفدار نیستند

خرابکاران مختلف سعی کرده اند به شاهکار معروف داوینچی آسیب برسانند، و سال 1956 سال بدی بود. در دو حمله جداگانه، یک نفر به سمت نقاشی اسید پرتاب کرد و شخص دیگری به آن سنگ پرتاب کرد. آسیب کم است اما هنوز قابل توجه است. افزودن شیشه ضد گلوله حملات بعدی را با رنگ اسپری در 1974 و یک فنجان قهوه در 2009 دفع کرد.

مونالیزا را نمی توان خرید و فروش کرد

طبق قانون میراث فرانسه این هنر داوینچی خرید و فروش نمی شود. مونالیزا به عنوان بخشی از مجموعه لوور متعلق به عموم است و با توافق عمومی ، قلب آنها متعلق به او است.

مجموعه مارسین با فعالیت در انواع زمینه های هنری و همچنین فروش خرید صنایع دستی سعی دارد بررسی مشاهیر و روش کار آنها باعث افزایش اطلاعات کاربران و مشتریان خود شود.

مارسین – فروشگاه صنایع دستی

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *