نگارگری چیست؟
نگارگری یکی از زیر شاخههای طراحی سنتی میباشد که در میان آثار مختلف طراحی و نقاشی سنتی از تنوع موضوع، رنگآمیزی، ترکیببندی و گستردگی بیشتری برخوردار است. این هنر در بیشترِ فرهنگ های جهانی و به ویژه ایران وجود داشت و همواره با هنر کتابت یا خطاطی همراه بوده است.
واژه نگارگری یعنی نگاریدن، به تصویر درآوردن، کشیدن و صورتگری و اصطلاح نگارگری معمولا به مجموعهای از هنرهای مرتبط با کتاب چون تصویرگری، تذهیب، تشعیر و حتی هنرهای مستقل از کتاب مانند قلمدان نگاری و … اطلاق میشود.
در حقیقت نگارگری مفهوم عام دارد و روش ها و سبک های گوناگون نقاشی ایرانی را شامل می شود؛ چه آنها که در کتاب و نسخه های خطی صورت گرفته شامل : تذهیب، تشعیر، حاشیه سازی، جدول کشی، گل و مرغ و چه آنها که بر دیواربناها و بوم های دیگر انجام شده است.
درواقع هنرمند نگارگر آنچه را که در پرده خیال دیده است به تصویر می کشد و در این راه با چنگ انداختن به ریسمان الهی و بهره گیری از تعالیم اسلامی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می پردازد.
تابلو نگارگری مه و ماهی اثر استاد اسماعیل زاده کد 16125
تابلو نگارگری ققنوس اثر استاد اسماعیل زاده کد 16126
تابلو نگارگری رقص در بهار اثر استاد اسماعیل زاده کد 16127
تاریخچه نگارگری در ایران
تاریخ نگارگری در ایران به غارهای لرستان، در دل نقوشی کهن می رسد، که بیش از 8 هزار سال قدمت دارند.. این نگارههای اولیه، گویی نخستین زمزمههای خلق تصویری در سرزمین ایران بودند.
اما شکوفایی این هنر را باید در دورانی جستجو کرد که مانی نقاش، نقوشی بدیع بر بوم هستی نقش زد. مانی در عصر ساسانیان، راهی جدید در پیش گرفت و با ادعای نبوت، به خلق تصاویری پرداخت که آیین و اندیشهاش را روایت میکردند.
او با ظرافت و تبحر، مفاهیم عمیق دینی را در قالب نقاشیهایی بدیع به تصویر کشید. گویی قلم موی او، زبانی تصویری آفرید که فراتر از کلمات، پیام مانوی را به مخاطبان منتقل میکرد.
این “زبان تصویری” به سرعت مرزهای ایران را درنوردید و تا آسیای مرکزی، کره، ژاپن و چین نفوذ کرد. نقاشی به رکن اصلی آیین مانوی بدل شد و در تزیین و مصورسازی کتابهای دینی این آیین به کار گرفته شد.
به دستور مانی، فضاهایی موسوم به “نگارستان” بنا شد و دیوارهای آن با نقوش برگرفته از فلسفه مانوی و مضامینی چون خلقت انسان و سرنوشت او مزین گشت.
از این رو، به نگارگری پیش از اسلام در ایران، “هنر مانوی” نیز میگویند. هنری که پس از ظهور اسلام، به “نگارگری اسلامی” تغییر نام یافت.
در هنر مانوی، ردپای تاثیر هنر ساسانیان به وضوح قابل مشاهده است. حاشیههای نقاشیها غالباً با نقوش گیاهی و تذهیبهای ظریف تزئین میشدند و شاخ و برگها، فضایی خیالانگیز و بدیع خلق میکردند.
مانویان پیش از آغاز کار، سطح نقاشی را صاف و محکم میکردند و سپس با مرکب قرمز یا سیاه، خطوط حاشیهای را ترسیم میکردند. در نهایت با ظرافت و دقت، رنگها را بر بوم نقاشی مینهادند.
مانی در آثار خود، همواره در تلاش بود تا مفاهیمی عمیق را به تصویر بکشد. او زیبایی و زشتی سیرت، نیک و بد، و مفاهیمی از این دست را در قالب نقاشیهایی بدیع به نمایش میگذاشت.
در آثار او، انسانهای زشتسیرت، هیولاهایی نفرتانگیز و انسانهای نیکسرشت، با چهرهای زیبا و نورانی به تصویر کشیده شدهاند.
رنگهای غالب در این نقاشیها، رنگهای تند و درخشان مانند قرمز و ارغوانی بودند که در کنار فیروزهای، سبز، طلایی و نقرهای، جلوهای بدیع خلق میکردند.
رنگ زرد طلایی در آثار مانی، نمادی از نور و بی وزنی بود و او از آن برای به تصویر کشیدن مفاهیمی چون آخرت، روشنایی، پادشاهی جاودان و معرفت استفاده میکرد.
“کتاب ارژنگ”، مشهورترین اثر مانوی و از نخستین نمونههای نگارگری کتب ایرانی (نگارنامه) به شمار میرود که در دوران ساسانیان توسط مانی خلق شد. این کتاب، گنجینهای ارزشمند از هنر و اندیشه مانوی است که تا به امروز بر جای مانده و گواهی بر نبوغ و خلاقیت این هنرمند بزرگ ایرانی میدهد.
نگارگری ایرانی بعد از اسلام
پس از ورود اسلام به ایران، هنر نگارگری با دگرگونیهای عمیقی روبرو شد. اما این دگرگونیها به معنای نابودی این هنر اصیل ایرانی نبود، بلکه سرآغازی برای تحولات و نوآوریهای شگفتانگیز در این عرصه بود.
در این دوران، هنرمندان ایرانی با الهام از تعالیم اسلامی و تلفیق آن با میراث غنی هنر ایرانی، سبکهای نوینی را در نگارگری ابداع کردند.
مهمترین ویژگی نگارگری ایرانی بعد از اسلام، توجه به موضوعات مذهبی بود. هنرمندان با ظرافت و مهارت، داستانهای قرآنی، احادیث و وقایع تاریخی اسلام را در قالب نقاشیهایی بدیع به تصویر میکشیدند.
از جمله مشهورترین مکاتب نگارگری بعد از اسلام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مکتب بغداد: این مکتب که در دوران عباسیان رونق داشت، با ظرافت و دقت در جزئیات و استفاده از رنگهای طلایی و لاجوردی شناخته میشود.
- مکتب سلجوقی: این مکتب که در دوران حکومت سلجوقیان در ایران رواج داشت، به استفاده از رنگهای تند و شاد و نیز به تصویر کشیدن صحنههای شکار و بزم مشهور است.
- مکتب تبریز: این مکتب که در دوران ایلخانیان و تیموریان در تبریز رونق داشت، از ظرافت و ریزهکاریهای کمنظیر و نیز استفاده از رنگهای لطیف و روحنواز برخوردار است.
- مکتب هرات: این مکتب که در دوران تیموریان در هرات شکل گرفت، به واقعگرایی و توجه به جزئیات، به خصوص در به تصویر کشیدن چهره انسانها مشهور است.
نگارگری مکتب هرات
- مکتب اصفهان: این مکتب که در دوران صفویه در اصفهان رونق داشت، به استفاده از رنگهای شاد و متنوع و نیز به تصویر کشیدن مینیاتورهای پرتره مشهور است.
مینیاتور چیست؟
واژه مینیاتور اصطلاحی است که به اشتباه به جای نگارگری به کار میرود. این واژه ریشهای فرانسوی به معنی کوچک و ظریف دارد و بیشتر برای توصیف آثار کوچک اندازه بخصوص در دوران قرون وسطی به کار میرفت. اما نگارگری ایران جز در مورد کوچکی ابعاد و برخی ظریفکاریها هیچ قرابتی با مینیاتور ندارد.
تذهیب
تذهیب واژهای عربی است که از ذهب به معنای طلا گرفته شده و به طور کلی به معنای طلاکاری است. اما این اصطلاح در هنر نگارگری ایران به معنای قلمگیریهای ظریف از خطوط و نقوش گیاهی و هندسی به رنگ طلایی در حاشیه کتابها و یا در میان خطوط خوشنویسی شده است.
معمولا از این طرحهای گیاهی خلاصه شده که به آن اسلیمی و ختایی میگویند برای هرچه زیباتر کردن و تزیین صفحات نسخههای خطی استفاده میکردند. این نقش و نگارهای هندسی و گیاهی دارای ویژگیهای خاصی چون پیچ و تابهای روان و سیال و طراحیهای بسیار ظریفاند که در دورههای مختلف تغییراتی نیز در آنها پدید آمد.
در فروشگاه مارسین تابلوهای نفیس استاد غلامرضا اسماعیل زاده با تذهیب طلای 24 عیار به فروش می رسد. برای خرید تابلوهای نفیس نگارگری و خطاطی با کلیک بر روی لینک از آنها دیدن فرمایید.
تشعیر
شعیرسازی و تشعیراندازی به معنای آرایش کنارهها و حاشیههای صفحات کتابها و نقاشیهای تک برگ –مرقع- با نقوش حیوانی و گیاهی است که از اوایل سده ۱۰ ه.ق در هنر ایران رایج شد. این نقوش، شامل عناصر گیاهی، پرندگان، حیوانات خیالی و افسانهای مانند سیمرغ و اژدها و حیوانات واقعی در حال جست و خیز است که معمولا با یک یا دو رنگ ترسیم میشوند.
طراحی در نگارگری
شیوه طراحی نگارگران ایرانی نیز دنباله رو هنر خوشنویسی در خط فارسی است و چون طراحان ایرانی، خوشنویسان چیره دستی نیز بودهاند به همین دلیل فن قلمگیری را در طراحی و نگارگری ایرانی به کار بردهاند. ویژگی اصلی در هنر نگارگری استفاده هنرمندان از خطوط منحنی، عدم رعایت حجم، دوری و نزدیکی اشیا است.
هنرمندان با قلمگیری یا پیچاندن قلم، ضخامت خطوط را در نقاشی تغییر میدهند و تکرار این عمل موجب پیدایش سایه روشن و حجم در تصویر میشود. از جمله خوشنویسان معاصر ایرانی می توان به استاد سید پیمان سادات نژاد اشاره کرد که در گروه خرید تابلو خطاطی نستعلیق می توانید آثار ایشان را مشاهده نمایید.
تابلو خطاطی شعر قطعه ادبی کد 14135
تابلو خوشنویسی قطعه ادبی کد 14136
تابلو خطاطی شعر قطعه ادبی حاشیه حلکاری کد 14137
تابلو خطاطی نستعلیق ادبی حاشیه حلکاری کد 14138
تابلو خوشنویسی نستعلیق ادبی کد 14139
تابلو خوشنویسی نستعلیق کد 14140
تابلو خطاطی شعر ادبی حاشیه حلکاری کد 14141
تابلو خوشنویسی نستعلیق ادبی کد 14142
تابلو خطاطی شعر قطعه ادبی کد 14143
تابلو خوشنویسی قرآنی زیارت امام رضا حاشیه حلکاری کد 14144
تابلو خطاطی شعر قطعه ادبی حاشیه حلکاری کد 14145
تابلو خوشنویسی نستعلیق ادبی حاشیه حلکاری کد 14146
در پایان
مجموعه مارسین با فعالیت در زمینه انواع مسائل هنری تمرکز ویژه تری بر روی خرید عمده صنایع دستی دارد. اما در حوزه تابلوهای نقاشی در سبک های مختلف نیز فعال است شما عزیزان می توانید طرح های مورد نظر خود را به هنرمندان مارسین سفارش دهید و یا از تابلوهای موجود در گالری تهیه فرمایید.