مجله مارسین, مجله هنر

همه چیز درباره هنر تذهیب

همه چیز درباره هنر تذهیب

تذهیب چیست؟

در لغات فارسی کلمه ای معادل با تذهیب وجود ندارد اما می‌توان گفت هنر تذهیب برگرفته شده از کلمه ی تَذهیب یا زراندود یا طلاکاری است که آن را می‌ توان مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا شامل ترکیب طرح‌های اسلیمی توأم با خطوط، شاخ و برگ‌ها، طرح‌ انواع گل، پرندگان، حیوانات و … دانست که به صورت در هم تنیده طراحی و پرداخت می‌شود.

تذهیب از ریشه ذهب به معنا طلا گرفته شده است.

نقاشان و مذهبیان برای هرچه زیباتر کردن کتاب‌های مذهبی، قرآن، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُنگ‌های هنری و قطعه‌های زیبای خط از هنر زیبا و اصیل تذهیب استفاده می کنند.

پیشینه هنر تذهیب

برخی معتقدند که هنرتذهیب یک هنر عربی است، ولی بررسی تاریخ به ما نشان می دهد که تاریخچه ی هنر تذهیب به دوره ساسانی می‌رسد.

طرح های اسلیمی در ایران پیش از اسلام وجود داشته است. در حاشیه نقش برجسته های روی سنگ و نیز سینی های نقره ای دوره ساسانی ، تزیین حواشی با گردش مارپیچ خطوطی است که با گل و برگ و غنچه زینت یافته اند و سندی دال بر این ادعاست.

دلیل تفکر عربی بودن هنر تذهیب این است که بعد از نفوذ اسلام در ایران، هنر تذهیب در اختیار حکومت‌های اسلامی و عرب قرار گرفت و «هنر اسلامی» نام یافت.

در ابتدا هنر تذهیب به منظور تعیین سر سوره‌ها و تقطيع آیات و جزء‌ها در قرآن کریم به کار گرفته شد و دارای طرح‌ها و نقوش ساده‌ی هندسی بود و همچنین در صفحات آغازین و پایانی قرآن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و به مرور با پشرفت این هنر، آثار زیبا و خلاقانه ای در این زمینه به جای مانده است.

به مرور زمان این هنر جایگاه مستقل خود را در بین هنر های دیگر پیدا کرد و همراه با خوشنویسی پیشرفت داشت و امروزه یکی از زیباترین هنر های ایرانی به شمار می رود و در بین آثار مذهبی و فرهنگی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

برای دیدن محصولات صنایع دستی مارسین می توانید از صفحه ی خرید هدایای سازمانی مارسین دیدن فرمایید.

مکتب های تذهیب

تذهیب نیز مانند هنر های نقاشی و نگار گری دارای مکتبها و دوره های خاصی است و با شناخت این مکتب ها می توانید با دیدن هرکدام تشخیص دهید که در کدام دسته است.

مکتب های هنر تذهیب به سلجوقی، بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب تقسیم می شود. برای مثال، در مکتب تیموری ، شعبه های شیراز، تبریز، خراسان و … را شامل می شود و در واقع، تفاوت در رنگها، روش قرار گرفتن نقشها در یک صفحه تذهیب و تنظیم نقشها در مکتبهای مختلف است.

برای نمونه، تذهیب در مکتب بخارا به آسانی از تذهیب در دیگر مکتبها بازشناخته می شود. چون، در مکتب بخارا از رنگهای زنگار، شنگرف، سورنج و سیاه استفاده می شده است؛ در صورتی که در مکتبهای دیگر، رنگها به این نحو استفاده نمی شود.

با ورق زدن تاریخ می بینیم که هنر تذهیب در گذر زمان متناسب با حالات و روحیات هر دوره ها شکل گرفته و تغییر کرده است. مثلا تذهیب در قرن چهارم ه.ق ساده و بی تجمل، قرن های پنجم و ششم ه.ق متین و منسجم، قرن هشتم ه.ق پرشکوه و نیرومند و قرن های نهم و دهم ه.ق ظریف و تجملی هستند.

The-art-of-gilding

انواع تذهيب

دو نوع برجسته از تذهيب را می توان مورد اشاره قرار داد؛ يكی تذهيب شانه‌ای كه بر روی كاغذ ابری صورت مي‌گرفته و مبدع آن آقا ابوطالب مدرّس، از دانشمندان عهد قاجار، بوده است و ديگری تذهيب مُعَرّق، نقش‌های اسليمی، فرنگي يا نقوش ديگری است كه در حاشيه كتاب طراحی می شود و سپس مُذهّب يا صحّاف آن را با شفره (ابزاری آهنين و تيز با سر پهن كه جلدسازان در برش چرم از آن استفاده می كردند) بريده و بيرون می آورد.

سپس آن را روی كاغذی با رنگ تيره افكنده و آن نقش را از روی اين كاغذ جدا كرده بر حاشيه كتاب می چسباند. در مرحله بعدی، مُذهّب اطراف آن را مُهره زده با زر می نويسد و ميان آن‌ را با نقوش مورد نظر، طلااندازی می كند. اين نوع تذهيب در عهد صفويان از روزگار شاه طهماسب، متداول بود و عموماً بر حاشيه نسخه‌هايی تعبيه ميیشد كه كاغذ آنها از نوع ختايي و ضخيم بوده و قابليت پوست كردن را داشته است. پس از دوره صفويه، اين نوع تذهيب از ميان رفت و امروزه نيز متروك است.

کاربرد های هنر تذهیب

از هنر تذهیب در انواع کتاب ها و تابلو ها استفاده می شود که بسته به نیازی که از دید هنرمند وجود دارد در جایگاه هایمختلف قابل اجراست.

تزیینات تذهیب برای صفحات آغازین

زیباترین دو صفحه‌ی تذهیب شده‌ی قرآن‌ها، صفحات آغازین (افتتاح) است. صفحات آغازین معمولا شامل شش صفحه ی اول می‌شود که بر اساس سبک کار هرمند با هنر تذهیب طراحی میشود.

انواع حاشیه‌های تزیینی با هنر تذهیب

حاشیه‌ی مادر (اصلی)، پهن‌ترین حاشیه در فضای صفحه‌ی یک اثر است که فضای متن، کتیبه و سر لوح را احاطه می‌کند. برای تزیین حاشیه ی متن گاهی یک حاشیه کافی است و گاهی چند حاشیه در کنار هم قرار می‌گیرد؛ سپس در سه طرف متن (به استثنای قسمت بالایی صفحه)، حاشیه‌ی پهنی به صورت بازوهای عمودی و افقی ترسیم شده و جلوه ی متن را بیشتر می کنند.

حاشیه‌ با نقوش ختایی طلایی و رنگین یا اسلیمی‌های طلایی به صورت گردش‌های حلزونی، قاب‌قابی، یا بداهه بر زمینه‌های طلایی، لاژورد، مشکی یا خود کاغذ کار می شوند.

سرلوح

 سرلوح، فضای مربع یا مربع مستطیل شکلی در بالای کتیبه‌ی سر سوره و فضای متن است که اغلب به حاشیه کمند ختم می‌شود. به همین دلیل، گاهی خیلی کشیده است.

استفاده از هنر تذهیب در سرلوح های کتب مذهبی و یا کتاب های شعر نفیس دیده می شود که با طرح های مختلف این هنر انجام شده و سرفصل شروع آن صفحه را مشخص می کند.

تابلو های تذهیب

یکی از اصلی ترین کاربرد های هنر تذهیب امروزه استفاده از این هنر زیبا در طراحی تابلو های هنری است . به ویژه تابلو هایی که آیات قرآن در آن ها قرار دارد و در دکوراسیون اکثر افراد مذهبی جایگاه ویژه ای داشته  و به آن توجه می شود.

مجموعه ی مارسین یکی از تولید کنندگان انواع تابلو های میناکاری و خاتم کاری با انواع طرح های مختلف ازجمله هنر زیبای تذهیب است که می توانید در صفحه ی خرید محصولات میناکاری انواع محصولات ما را مشاهده نمایید.

 

در مارسین علاوه بر محصولات میناکاری می توانید برای خرید صنایع دستی مختلف نیز اقدام نمایید.

ابزار های تذهیب

1_ قلم مو

 قلم‌موی مورد استفاده در نگارگری و تذهیب از نوع نرم بوده و مناسب برای آبرنگ است. قلم مو را از موی سمور و موی پشت گردن گربه درست می كنند.جنس قلم موهای ساخت اروپا از موی سمور و سنجاب است كه البته، موی سنجاب به قلم مو كیفیت بهتری می‌دهد.

در قدیم، نقاشان بهترین قلم موها را می ساختند. این قلم موها كمی بلندتر و نوك تیزتر از قلم موهای امروزی بودند. این مساله را از چگونگی خطوط آمده در نقاشیهای قدیمی می توان دریافت. زیرا در این نقاشی ها، پردازها كمی كشیده تر از پردازهای نقاشی هایی بودند كه در خَـلق آنها از قلم موی گندمی شكل و كوتاه استفاده می شود.

2_ طلا و نقره

رنگ طلایی و نقره ای رنگ هایی هستند که در این هنر بسیار مهم بوده و جلوه گری طرح های تذهیب با این رنگ ها انجام می شود. از طلا برای زیباتر كردن و هماهنگی بیشتر بخشیدن به یك طرح تذهیب استفاده می شود. در قدیم، به ویژه در عهد سلجوقی، ورق طلا را بر روی كاغذ می چسباندند و سپس، طرح هایی را بر روی آن پیاده می كردند. این رویه ی كار، به خصوص در هنر كتاب آرایی مصریان، بسیار دیده شده است.

بعدها، طلا را به وسیله ی سریشم و یا عسل حل می كردند. سپس آن را می شستند، پاك می كردند و بعد از زدن بر روی كاغذ مورد نظر، آن را مهره می زدند و براق می كرد كه به آن پخته می گفتند و یا آنكه طلای حل شده را مهره نمی زدند و در نتیجه، رنگ طلایی مات به دست می آمد (  طلای خام ) كه امروزه این روش همچنان مرسوم است.

3_ مهره

مهره را برای صیقلی كردن كاغذ و یا برای مهره زدن و براق كردن طلا و نقره به كار می برند. جنس مهره از عقیق و گاهی از یشم است.

4_ کاغذ

انواع کاغذ های تذهیب:

  • كاهی
  • فيلی
  • گلاسه
  • پوستی
  • الوان
  • گراف
  • گراف روسی
  • فيبر

5_ رنگ

رنگها از نظر شيميايي بردو نوعند:

  1. رنگهای معدنی كه دو دسته اند: طبيعی و مصنوعی
  2. رنگ های آلی

مارسین-فروشگاه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *