مجله مارسین, مجله هنر

همه چیز درباره هنر پاپیه ماشه

همه چیز درباره پاپیه ماشه

پاپیه ماشه چیست؟

پاپیه ماشه (به فرانسوی : papier-mâché) یکی از انواع صنایع دستی است که قدمتی طولانی دارد. پاپیه ماشه در لغت به معنای کاغذْجویده یا کاغذ جویده‌شده است و موادی ترکیبی از تکه‌های کاغذ یا خمیر کاغذ است، که گاهی با پارچه‌ها توسط ماده‌ای چسباننده تقویت و مستحکم می‌شود. تلفظ صحیح این هنر پپیه مشه می باشد ولی در ورود به زبان فارسی به مرور زمان و به غلط پاپیه ماشه تلفظ شده است.

Papier Mache یا همان پاپیه ماشه هنری است که در آن با استفاده از از متریال و مواد اولیه مختلف اشکال زیبا و متفاوت خلق می شود. در واقع پاپیه ماشه یک نوع از مجسمه سازی است که مواد اولیه و روش کار متفاوت تری دارد. در ادامه با این مجله ی مارسین همراه باشید.

پاییه ماشه چیست؟

علت نامگذاری پاپیه ماشه

پاپیه ماشه در اصل لغتی فرانسوی به معنای کاغذ جویده شده است. علت نامگذاری پاپیه ماشه این است که کاغذ را پس از خمیر کردن با سریش مخلوط می‌کنند و تحت فشار قرار می‌دهند تا زیرساخت کار تولید شود.

پيشينهٔ پاپيه‌ماشه در ايران

گمان مى‌رود که پاپيه‌ماشه ابتدا در هند رواج داشته و سپس به اروپا رفته و بعد به ايران آمده است. در دورهٔ ايلخانى، جلد تاب بسيار معتبر از نوع جلد ساده يا ضرب بوده و تا آن زمان پاپيه‌ماشه در ايران رايج نبوده است. اما مدارک نشان مى‌دهد که اين هنر از دورهٔ صفويه به ايران راه يافته است و به تکامل رسيده است. در آن دوران جلد کتاب و اشياى ديگر از جمله قلمدان را با اين روش مى‌ساخته‌اند که در تزئين آنها اغلب مناظرى از شکار شاهان را نقاشى مى‌کردند. در اين دوره قزوين و اصفهان مرکز عمدهٔ توليد اين محصول بوده‌اند. در اواخر اين دوره، نقش گل سرخ و گل و برگ‌هاى سايه‌دار طبيعى در پاپيه‌ماشهٔ اصفهان جاى خاصى داشتن، اين هنر در دورهٔ زنديه به اوج کمال رسيده و در دورهٔ قاجار و تا امروز نيز ادامه يافته است.

مجموعه ی مارسین رائه دهنده ی بهترین و مرغوب ترین صنایع دستی اصفهان است. پیشنهاد میکنیم از دست سازه های مارسین دیدن کنید.

آموزش هنر پاپیه ماشه

مهم ترین چیز برای ساختن مجسمه ی پاپیه ماشه مواد لازم است. همانطور که بالاتر توضیح دادیم. متریال مهم و اولیه ی این هنر کاغد است . البته گاهی با متریال دیگری همچون پارچه نیز این کار انجام می شود ولی هدف این مجله آموزش پاپیه ماشه با کاغذ است.

تهیه خمیر کاغذ

برای تهیه کاغذی محکم از پاپیه ماشه که بتوان از آن در ساخت وسایل استفاده کرد ابتدا برگ‌های کاغذ آهار نخورده را از دو طرف با سریش آغشته می‌کنند و بهم می‌چسبانند. سپس در قالب‌های فلزی قرار می‌دهند تا در دمای ۱۰۰ درجهٔ فارنهایت (۳۸ درجهٔ سانتی‌گراد) خشک شود. محصول بدست آمده دارای مقاومت و دوام زیاد در برابر رطوبت است.

برای تهیه ی خمیر کاغذ در یکی از روش ها، می توان یک مخلوط چسب مانند غلیظ ایجاد کرد سپس لایه های نازک و برش داده شده روزنامه ها یا کاغذ را در آن قرار داد تا خیس و آغشته به چسب شوند.

تهیه خمیر ماشه
سپس این کاغذ ها را در حجم مناسب روی یک سطح اولیه قرار داد. این سطح اولیه می تواند از هر متریالی، خصوصا متریال دور ریختنی باشد. سپس باید منتظر ماند تا کاغذ ها خوب خشک شوند و مدل شکل بگیرند.

 روش سنتی تهیه خمیر پاپیه ماشه استفاده از مخلوط آب و آرد نشاسته یا آردی دیگر بود که قوام داده می‌شد. در صورت نازک شدن بافت به آن چسب‌های پایه پلی وینیل استات اضافه می‌شد.

این چسب‌ها اغلب به‌عنوان چسب چوب یا چسب صنایع‌دستی فروخته می‌شوند. افزودن روغن میخک یا مواد نگه‌دارنده دیگر مانند نمک به این مخلوط، احتمال ایجاد کپک در محصول را کاهش می‌دهد.

خمیر ماشه

انتخاب بهترین کاغذ برای پاپیه ماشه

روزنامه ها:

از روزنامه می توان برای پرکردن داخل مجسمه های پاپیه ماشه استفاده کرد. از آن جایی که روزنامه ها یکی از در دسترس ترین انواع کاغذ می باشند به آسانی می توان از آن ها برای ساخت مجسمه های پاپیه ماشه استفاده کرد.

مجلات:

کاغذهای مورد استفاده در مجلات گزینه مناسبی برای ساخت مجسمه های پاپیه ماشه به شمار می روند. در این کاغذها از کربن کمتری استفاده شده است و رنگ آن ها نسبت به روزنامه روشن تر می باشد. به همین دلیل می توان از این کاغذها برای ساخت مجسمه های پاپیه ماشه بسیار زیبا بهره برد.

کاغذهای گلاسه:

این کاغذها براق هستند و می توان از آن ها برای قسمت های بیرونی مجسمه پاپیه ماشه استفاده کرد.

 

مزیت های هنر پاپیه ماشه

ساخت مجمسه های پاپیه ماشه یکی از بهترین راه ها برای بروز خلاقیت فردی می باشد. با ساختن مجسمه های پاپیه ماشه می توانید ایده های ذهنی و تفکرات خلاقانه خود برای ایجاد آثار هنری زیبا را پیاده سازی کنید.

به این ترتیب آموزش پاپیه ماشه تأثیر بسیار زیادی در تقویت قدرت تخیل شما دارد و از این طریق می توانید راهکارهای مختلف برای ایجاد یک مجسمه پاپیه ماشه را به کار ببرید و در نهایت یک مجسمه بسیار زیبا را خلق کنید.

اگر علاقه مند به هنر های تجسمی هستید پیشنهاد میکنیم از صفحه ی محصولات هنر های تجسمی مارسین دیدن فرمایید.

مجسمه سازی پاپه ماشه یکی از بهترین راه ها برای بهره بردن از ذکاوت فردی شما می باشد؛ زیرا در این رشته هنری به آسانی می توانید با استفاده افکار خود، به پیاده سازی طراحی های ذهنی خود بپردازید و با استفاده از کاغذهای باطله که در دسترس ترین مواد اولیه هستند، آثار هنری بسیار زیبایی را ارائه دهید.

مزیت های خمیر ماشه

کاربرد های پاپیه ماشه

یکی از نقاط قوت هنر پاپیه ماشه این است که تقریبا می توان هر چیزی را با آن خلق کرد.

  • بدلیجات مانند دستبند و گوشواره و ..
  • گلدان ها،
  • آثار هنری دستی،
  • کاسه ها و ظروف،
  • ماسک های تزئینی،
  • پیناتاها
  • و حتی تهیه مبلمان و میز و صندلی. در کاربرد این هنر، تخیل افراد تنها گزینه محدود کننده خواهد بود.

مبتدیان می توانند از این تکنیک برای خلق یک مدل آسان مانند یک ماسک یا اشیای ریز فصلی مانند یک درختچه یا گل کوچک به عنوان اشیای تزئینی استفاده کنند.
در سطوح حرفه ای تر می تواند با الهام گرفتن از شخصیت های فیلم هایی همچون جنگ ستارگان یا دیزنی، ماسک شخصیت های مختلف را ساخت.

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *