[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

رابطه هنر مفهومی با طراحی مد و لباس

زیبایی در طراحی لباس بسیار مهم است. و باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. شامل ۱- طرح اولیه ۲- فرم ۳- طرح نهائی است. طراح لباس بسیار به خلاقیت نیاز دارد. و موجب می شود طرح متمایز و بی همتا شود. توانایی خلاقیت در تولید ایده های جدید از مهمترین عوامل مطرح در طراحی لباس است. ایده داشتن یعنی توانایی ایجاد عناصری با عملکردهای جدید.

تحقیق برای طراحی:

در طراحی لباس به منابع زیادی نیاز است و جستجو و تحقیق زیادی لازم است. این تحقیق ها به ایجاد ایده های جدید کمک می کند. هیچ وقت نمی توان چیزی که وجود ندارد را بدون هیچ الهامی ایجاد کرد. این تحقیق ها بسیار الهام بخش هستند و ایده های جدید هنری می توان داشت. تحقیق به تفکر و تحلیل طراح کمک می کند. همه ایده ها حاصل بازتابی از اطلاعات بصری یا محیطی است. طراح به کمک تجربه و فرهنگ طرح برای مد ارائه می دهد. و تجربه و فرهنگ نقش اصلی در طراحی دارند. ارتباطی بین فرهنگ و زیبا شناسی برقرار می شود.

اصول طراحی

  • استفاده از هنرهای مفهومی در لباس باید از اصول طراحی نیز پیروی کند. که شامل:
  • وحدت: تمام عناصر طرح از جمله خط ، شکل ، رنگ و بافت با هم هماهنگی دارند. و با هم ارتباط برقرار می کنند. و به وحدت و یکپارچگی می رسیم.
  • تعادل: توزیع عناصر با تعادل صورت گرفته است. و شکل ها و رنگ ها تعادل دارند.
  • ریتم: تکرار شکل ها با ریتم صورت می گیرد. و توجه بیننده جلب می شود.
  • تمرکز: طراحی دارای خط مرکزی و نقطه کانونی است.
  • تناسب: اندازه ها با هم تناسب دارند و ارتباط نسبت و تعادل برقرار است.

گام های طراحی لباس شامل چه فرآیندهایی است؟

  • مهارت طراحی: بهترین طراح ها، مهارت های طراحی روی کاغذ خوبی دارند و از نرم افزارها نیز برای تکمیل کار خود به خوبی بهره می برند. برای ورود به این عرصه جذاب، روی مهارت طراحی به خوبی کار کنید.
  • مهارت خلاقیت: ایده پردازی خلاقانه، بخش غیر قابل انکار دنیای طراحی مد و لباس است. برای داشتن ذهنی خلاق، زندگی شاد، انرژی مثبت و مبانی ایده پردازی نواورانه و تکنیک های مختلف را فرا بگیرید.
  • شناخت بازار: بهترین طراحان خانه های مد از استکهلم تا نیویورک، افرادی هستند که بازار امروز و نیازهای مد مخاطبان را به خوبی می شناسند. هیچ طراحی در هیچ صنعتی نمی تواند بدون شناخت بازار و تحلیل رفتار مصرف کننده (Customer needs) و مدیریت ارتباط با مشتری (Customer Relationship Management)، ایده های جذابی را تجاری سازی (Fashion commercialization) کند. پس در تحصیل در حوزه مد و لباس و لاکچری گردی، شناخت بازار مد (Fashion market study) را فراموش نکنید.
  • جنس پارچه: یک طراح مد و لباس خوب، باید پارچه شناس خوبی هم باشد. بهترین طرح ها و طراحی ها را باید روی بهترین پارچه عملی کرد و در واقع پارچه و طرح، لازم و ملزوم هم هستند. جنس پارچه در فرآیند طراحی، باید متناسب با نیازهای مکانی و زمانی جامعه مصرف کننده در نظر گرفته شود و البته پارچه شناسی هم مانند داروشناسی، دنیای گسترده ای دارد.
  • مقوله چاپ: چاپ روی پارچه، نقش مهمی در جذب مشتری دارد. مقوله چاپ، نقش مهمی در شیوه طراحی و تکنیک های به کار رفته توسط طراح دارد. بنابراین، رنگ ها و تم های انتخابی برای چاپ و طرح چاپ باید به خوبی انتخاب شود و این وظیفه سنگین طراح است. همه این موارد باید متناسب با فصول و نیازهای مشتری باشد و ایده آل گرایی در ان پرهیز شود. این قضیه برای لباس کودکان بسیار مهم است.
  • تزیینات: تزیینات در طراحی لباس و هنر انتخاب پارچه بسیار مهم است. تزیینات لباس شب برای بانوان و تزیینات استایل های خیابانی برای افراد در سنین گوناگون متفاوت است و طراح، باید به این موضوعات توجه کنید.
  • طراحی الگو: ساختار اصلی هر طراحی را الگو تعیین می کند. طراحی الگو اهمیت زیادی دارد و اساس نقشه راه یک طراح را مشخص می نماید.
  • تحقیق و اندازه گیری: یک طراح مد و لباس هم مانند طراح تجهیزات صنعتی، نیاز به تحقیق و مطالعه دارد تا معیارهای خوبی برای کارایی و اثربخشی کالکشن های طراحی شده خود بدست آورد.
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

هنر مفهومی و طراحی مد و لباس دارای ویژگی های زیر است.

  • می توان ایده را به واقعیت تبدیل کرد.
  • هنرمفهومی بیشتر شهودی است تا نظری
  • موجب ایجاد طرحی جدید و خاص می شود.
  • موجب تعریفی جدید از هنر می شود.
  • محتوا را تقویت می کند.

رابطه هنر مفهومی و طراحی مد و لباس

  • هردو به ایده نیازمند هستند.
  • فناوری و اکتشافات جدید در هردو اثر دارد.
  • اثر هنری خلق می شود.
  • هنر به مفهوم تبدیل می شود.
  • ایده به کمک آنها بیان می شود و لحن پیدا می کند.
  • ارتباطی قوی با مد آینده دارد.
  • سبک ها به بیان هنر مفهومی کمک می کند.
  • شخصیت و نیاز مخاطب باید شناخته شود.
  • از مواد متنوع استفاده می شود.
  • به دور از انحصار گرایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad