مجله استایل, مجله مارسین

۶ روش برای آن که منتقد طرح خود باشید

۶ روش برای آن که منتقد طرح خود باشید


نقد شدن برای هر طراحی می‌تواند استرس‌زا باشد. با وجود اینکه ممکن است نقطه نظرات فشار و استرس به همراه داشته باشند، اما گاهی به قدری سازنده هستند که پس از اعمال آنها، طرح با کیفیت‌تری خواهید داشت.

همکاری گروهی یکی از نشانه‌های روند طراحی جدید است. طراحان امروزه نمی‌توانند شش ماه ناپدید شوند و هنگامی پدیدار گردند که نمونه اولیه کار خود را آماده کرده‌اند.

نداشتن تیمی که بازخورد (feedback) دائم و همیشگی ارائه دهد، مانند این است که شما در تاریکی بخواهید جهت یابی درستی داشته باشید که بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.

علاوه بر اینکه باید هموار کارتان را در معرض دید و نظرات تیم خود قرار دهید، راه هایی وجود دارد که طرح توسط خود شما به چالش کشیده شود. ایستادن و بررسی کردن نقشه در بین راه بسیار بهتر از آن است که پس از طی کردن مسافت زیادی، مجبور شوید راه رفته را دوباره برگردید.

در ادامه، کلارک ویبرلی (Clark Wimberly) به عنوان یک طراح رابط کاربری، برخی از این راه‌ها را با شما در میان گذاشته‌ است.

۱. در جریان ترندها (موضوعات داغ) بمانید

طرح خود را در مقایسه با محصولات موفق بسنجید. در جریان ترندها ماندن تنها به آن معنا نیست که که بدانید چه چیزی خوب به نظر می‌رسد، بلکه به معنای فهمیدن آن است که چرا و چگونه یک راه‌حل برای یک محصول نتیجه بخش می‌شود.

یکی از بهترین وبسایت‌ها برای ایده گرفتن، سایت Dribbble، شبکه اجتماعی برای نمایش طرح‌ها و گفتگوی طراحان، است. هنگامی که در دریبل طرحی شما را جذب کرد، می‌توانید نگاه نزدیک‌تری به طراح آن بیاندازید. می توانید کارها و ایده‌های او را در وبلاگش، توییتر و یا وبسایتی که نمونه کارهایش را به نمایش گذاشته است، دنبال کنید.

در هنگام مواجه شدن با طرح‌هایی شما را جذب کرده‌اند یک قانون مهم را فراموش نکنید: تنها طرح را به خاطر نسپارید، دلیل اینکه جذب طرح شده‌اید را نیز به خاطر بسپارید. کشف فرمول پشت هر طرح و بحث در مورد موضوعات داغ کلیدی است که به درستی می‌توانید برای خود استفاده کنید.

۲.سوال‌ها را در نظر بگیرید

سوال‌هایی که مشتری شما ممکن است در اولین برخورد با طرح شما بپرسد را تصور کنید. حال به راهی فکر کنید تا از آن سوالات قبل از پرسیده شدن اجتناب کنید.

اما در دام توضیح دادن نیفتید. به جای استفاده از کلمات برای حل یک نقطه ضعف، مشکل را در طرحتان درست کنید- این عمل، کار شما را در رابطه با مشتری (و کاربرانتان) بسیار جلو می‌اندازد.

هنگامی که تنها بر روی یک پروژه کار می‌کنید، گاهی توقف کنید تا برای یک ارائه خیالی برنامه‌ریزی کنید. این کار حدود پنج دقیقه زمان می‌بر و نشان می‌دهد کدام بخش‌های کار به توضیحات بیشتری نیاز دارد. هنگامی که بر سر کار برمی‌گردید، دقیقا می‌دانید کدام بخش‌ها باید هدف گرفته شوند.

مهم‌تر از خواندن فکر مشتری، خواندن فکر کاربران است. این همان «تجربه کاربری» (user experience) است: از بین بردن موانعی که ممکن است هزینه‌اش برای شما از دست دادن یک کاربر باشد.

۳. کاربران را در نظر بگیرید

یکی از بهترین روش‌های زمان آزمایش رابط کاربری، پرسونا (persona) است: یک شخص فرضی که از محصول شما استفاده می‌کند. خودتان را جای آنها قرار دهید  و مواردی خواهید دید که ممکن است از قلم انداخته باشید.

همه پروژه‌ها بودجه و زمان لازم برای عمیق شدن با تعداد زیادی پرسونا و استوری‌برد را ندارند.

وقتی شما به تنهایی کار می‌کنید،جمع‌آوری کردن مجموعه‌ای از پرسونا در طول زمان را امتحان کنید ـ مجموعه‌ای متنوع از کاربران که شما از پروژه‌ای به پروژه‌ای دیگر با خود حمل می‌کنید.

مجموعه پرسونای در دسترس می‌تواند شامل تعدادی از اعضای خانواده باشد، مخصوصا اگر در طول سال‌ها نظاره‌گر ارتباط آنها با تکنولوژی بوده‌اید و تنوع موجود در این جمع به علت تحصیلات و شغل‌های متفاوت، ویژگی هر مجموعه پرسونای خوب است.

یک مجموعه پرسونای با محتوا  به در دسترس وکاربردی بودن طرح کمک می‌کند. هربار که در یک روند طراحی به مشکل برخوردید، کافی‌ست سعی کنید مسئله پیش آمده را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنید. آیا مادر شما متوجه معنای این آیکن می‌شود؟ آیا برادر شما به آن اهمیتی می‌دهد؟

۴. طرحتان را با دوستان غیراینترنتی خود بررسی کنید

دیدن فردی که از محصول شما (و یا نمونه اولیه آن) واقعا استفاده می‌کند حتی بهتر از راه‌حل قبلی است. آزمایش کاربر به طور زنده لزوما نباید روندی پیچیده و طولانی باشد. فقط در طول یک مهمانی طرح خود را در تلفن همراه نشان دهید و نظر دوستان خود را بپرسید.

مسلما مهمانی‌ها جای عجیبی برای یک آزمایش ساده کاربران است، اما در نظر داشته باشید که این شغل شماست.

مردم عموما به آنچه شما انجام می‌دهید علاقه‌مندند. این کار کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد و از گفتگو درباره آب و هوا جذابیت بیشتری دارد.

بیرون از مهمانی‌ها، توسعه اپلیکیشن‌ها موضوع خوبی برای گفتگوهای کوتاه است.

بیشتر افرادی که شما امروزه با آنها رودررو می‌شوید، دارای گوشی‌های هوشمند هستند و شما می‌توانید با آنها مکالمات سرگرم‌کننده‌ای را در مورد تجربیاتشان درکار با این گوشی‌ها داشته باشید.

اگر شما شانس کافی برای پیدا کردن فردی مناسب در این زمینه داشتید، خجالت نکشید و نظر او را درمورد اپلیکیشن خود بپرسید. این گونه نظرات ممکن است شما را شگفت‌زده کنند.

۵. از بازخوردهای آنلاین استفاده کنید

اگر شما بر روی یک پروژه به تنهایی کار می‌کنید، هنوز هم یک تیم از تمام جهان در دسترس خود دارید: اینترنت. بازخوردهای اولیه را با منتشر کردن روند در شبکه‌هایی مانند Dribbble و Behance جمع‌آوری کنید.

به اشتراک گذاشتن آنلاین بخش‌هایی از کار قبل از نشان دادن آن به مشتری، شانس آزمایش سریع کاربران را به شما می‌دهد و راهی برای تخمین زدن واکنش‌ها در ریسک‌های مینیمال است.

۶. گروهی کار کنید

انتقادها اگر به کار برده نشوند بی معنا هستند. به همین علت، شما در هر کار نیازمند نقد سریع و مداوم هستید.

حل یک مشکل پیش از آن که نیروی زیادی صرف آن شود، به صرفه جویی در زمان و کاهش استرس کمک می‌کند.

حتی بهترین طراحان نیز می‌توانند از مزیت داشتن گروه پشتیبانی قوی بهره ببرند. وقتی شما با یک مانع برخورد می‌کنید، آن را با گروه در میان بگذارید. حتی اگر آن گروه شامل افراد خیالی و یا گروه‌های اینترنتی باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *