مجله گردشگری, مجله مارسین, مجله هنر

آشنایی باهنر فرش و گلیم تبریز

آشنایی باهنر فرش و گلیم تبریز

 

شهر تبریز از مهم ترین مراکز بافت فرش در ایران به شمار می رود، فرش های دست بافت تبریز به تنوع زیاد رنگ و کیفیت بالا شهرت دارند. اگر به دنبال شناخت فرش های باکیفیت و طرح های باارزش فرش بافی هستید در ادامه ی این مجله مارسین با ما همراه باشید تا به معرفی فرش تبریز و انواع طرح های آن بپردازیم.

فرش تبریز

تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده است و یکی از مهمترین صنایع دستی این شهر به شمار می رود.

پیشنهاد می کنیم برای دیدن مرغوب ترین محصولات صنایع دستی، از صفحه ی خرید صنایع دستی دیدن فرمایید.

یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین شهر ها در هنر فرش بافی که قبل از دوران صفویه هنرمندانی در این هنر داشت و به فرش بافی مشغول بودند، شهر تبریز است و این شهر در دنیا به قدمت در هنر فرش بافی شهرت دارد.

اوایل فرش ها در قالب طرح های روستایی با رجشمارهای 24 بافته می شد که به مرور زمان با رشد و ترقی فرش و قالیبافی تا 110 رج افزاش پیدا کرد و همچنین به هنر درباری مبدل گشت. مواد اولیه بکارگرفته شده در فرش تبریز معمولا از جنس پشم یا ابریشم بودند که فرش های بسیار با کیفیت و اعلا روانه بازار می کردند. فرش تبریز از گذشته تا کنون به تنوع بالا در طراحی و رنگ شهرت دارد.

تار و پود فرش های تبریز

ریز بافت‌ترین فرش‌های ایران در تبریز بافته می‌شود و ریزبافت بودن نشان دهنده ی ظرافت و زیبایی دوچندان است. گره با قلاب و از نوع متقارن ( ترکی ) و پودگذاری به صورت دوپوده ( مانند کلیه نواحی ترک زبان ) است.از نظر جنش تار و پود فرش های بافته شده در تبریز به صورت کلی می توان گفت تار این فرش ها اغلب از جنس پنبه‌ و بسیار مستحکم و بادوام است و پود و پرز آن از نیز پشمی است.

از نظر جنس تار و پود، فرش تبریز اگر از جنس ابریشم بافته شود، بصورت گل ابريشم، تمام ابريشم و يا چله ابريشم خواهد بود که قاليچه های چله ابريشم تبريز در نوع خود از بهترين فرشهای ايران به حساب می آیند که بسیار باارزش بوده و قیمت بالایی هم دارند.

تار و پود فرش های تبریز

مواد اولیه فرش تبریز از کجا تهیه می شود ؟

ابریشم مورد استفاده در فرش های ابریشمی به صورت عمده در شهر های تهران و خراسان تولید شده و به تبریز ارسال می گردد.

قسمت عمده پشمی كه در صنعت قاليبافی تبريز مورد استفاده قرار مي گيرد نیز از منطقه ماكو تهیه می شود که دلیل زبری و خشن بودن فرش های تبریز همین پشم هایی است که از شمال غرب ایران تهيه می شوند. بخش عمده ی پشم فرش تبریز از این شهر تامین شده و بخش دیگر از شهر های اروميه و مهاباد، دشت مغان. خوي و سلماس تامین میگردد.

در مورد پرز فرش تبريز بايد به اين ويژگي اشاره كنيم كه حالت ظاهري اين پرزها نه درخشان است و نه ابريشمي، و اين موردي است كه درباره ساير گونه هاي فرش ايران نيز صادق است. اين پديده را در قالی های جديدی كه داراي بافت بسيار ظريفی هستند و حتي در قالي هاي قديمي نيزمی بينيم.

عدم شفافيت و خشكی اين قاليها ناشی از رنگرزی آن و استفاده از آب شور تبريز است كه دارای نمك فراواني است. نخ هاي پود قالی هاي تبريز، از دو رشته تشكيل شده اند: يكي از آنها ضخيم و ديگري نازك است.

اولين رشته (سفيد يا خاكستري) كه براي حجيم كردن كردن قالی و انعطاف پذيری آن در نظر گرفته شده است بصورت كشيده از ميان نخ های تار كه در دو سطح زير و رو قرار دارند عبور مي كند. رشته دوم نيز كه غالباً به رنگ آبي نفتی يا قرمز است، از ميان همين تارها می گذرد.

با اين تفاوت كه نخ های تاری را كه رشته پود اول از هم جدا كرده بطور محكم به يكديگر پيوند ميدهد. يعني رشته نخ هاي تارهای زيرين در رو و تارهاي رويي در زير قرار مي گيرند.

مواد اولیه فرش تبریز

مقاله پبشنهادی: انواع فرش های ایرانی

 

چرا فرش تبریز را انتخاب کنیم؟

  1. اگر رعایت استاندارد و تقارن در فرشی که خریداری می کنید برایتان مهم است باید بدانید طراحی فرش تبریز توسط مجرب ترین اساتید با رعایت تمام استاندارها انجام می پذیرد و این دغدغه ی مشتریان را پاسخ می دهد.
  2. برای بالا بودن ظرافت و کیفیت  فرش تبریز در رجشمارهای بالا و به صورت ریزبافت، بافته می شود که این زیبایی فرش را دوچنان می کند و شهر تبریز در این زمینه شهرت بسیاری دارد.
  3. همانطور که بالاتر به آن اشاره شد فرش تبریز در داشتن تنوع بالای رنگ شهرت جهانی دارد و تفاوت و تمایز فرش تبریز از سایر شهر ها همین تنوع بالای رنگ های به کار رفته در آن می باشد.
  4. بافنده پس از 2 الی 4 رج که بافته  شد به کوتاه کردن پرز ها می پردازد در این شیوه غلط بافی فرش مشاهده و رفع میگردد برخی کارشناسان معتقدند این روش باعث ارتباط عاطفی بین بافنده با نقش و طرح میگردد. در فرش تبریز پرز ها معمولا کوتاه است و پرداخت آنها توسط افراد ماهر صورت می گیرد.
  5. همانطور که به تهیه ی موارد اولیه ی فرش بافی اشاره شد، الیاف بکار رفته در فرش دستباف تبریز از نوع مرغوب و از شهر های مختلف تامین می شود و از کیفیت بالایی برخوردار است.
  6. استفاده درست و به جا از سایه روشن ها توسط بافنده ی فرش، موجب ایجاد عمق در فرش تبریز شده و زیبایی بصری آن را بیشتر می کند.

رج شمار قالی های تبریز

 رجشمار به تعداد گره های موجود از قالی در هر 7 سانتی متر عرضی می باشد که هر چه این تعداد بالاتر می رود فرش دارای ظرافت و استحکام بیشتری می باشد که در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر می رود.

به طور کلی در بافت فرش های تبریز این موضوع بسیار اهمیت دارد که بافت فرش برای چه کاری صورت می پذیرد، ابتدا نوع ماده اولیه که نخ ها ابریشمی، پشمی و پنبه ای باشد انتخاب شده و سپس نسبت به آن یکی از این رجشمارها زیر را انتخاب می کنند.

  • فرش دستباف ارزان : استفاده از رجشمار 25*25 برای قالی های ارزان قیمت
  • فرش های معمول بازار : استفاده از رجشمار 30*30 برای قالی معمول در بازار برای فروش
  • فرش های صاداراتی : استفاده از رجشمار 35*35 برای فروش به شرکتهای اروپایی که سفارش می دهند.
  • فرش های نفیس : استفاده از رجشمارهای بالا مانند 50*50 برای ارائه به مشتری های خاص داخلی و خارجی

رج شماری فرش تبریز

ابعاد فرش تبریز

فرش تبريز از كوچكترين تا بزرگترين اندازه بافته مي شود. معمولاً فرش های تصويری تبريز داراي قطعه كوچك يا متوسط هستند و قالي ها ابريشمي هم غالباً در اندازه ها بزرگ ميباشند.

طرح های فرش تبریز را بشناسید

بافندگان فرش در تبریز الویت خود را خواسته ی مشتری قرار داده و بر اساس نیاز و سلیقه ی آن ها تمامی طرح ها و مدل ها را روی فرش ب مهارت و تبحر بالا پیاده سازی می کنند به همین دلیل، بررسی همه آنها امكان پذیر نیست و به زمان  زیادی احتیاج دارد .

هر چند با گسترش طرح ها و نقش ها در نقاط مختلف كشور، دیگر نمی توان به طور یقین طرحی و یا نگاره و موتیفی را متعلق به نقطه ای خاص دانست و به همین ترتیب نمی توان فرش منطقه ای را با دیدن طرحی و یا نگاره ای تشخیص داد.

با این حال در طبقه بندی كه شركت سهامی فرش ایران از لحاظ طرح و نقش فرشها صورت داده نقشه های قالی ایرانی در ۱۹ بخش طبقه بندی شده است كه شهر تبریز نیز به جهت تنوع طراحان و كثرت آنها در اغلب این بخش ها آثار و نمونه هایی دارد از جمله:

نقشه آثار باستانی و ابنیه اسلامی نقشه شاه عباسی، نقشه اسلیمی، نقشه افشان، نقشه بندی خشتی، طرح درختی، طرح شكارگاه، نقشه قابی، طرح گلفرنگ، طرح گلدانی و طرح ماهی درهم (هراتی) به خصوص لاك پشتی و همینطور طرح محرابی و نقش محرمات و طرح هندسی و قالیها و قالیچه های تصویری و طرح بوته ای.

تجهيزات اختصاصی فرش تبریز

دار تبريزی

 این نوع دار متداول ترین نوع دار عمودی است، در کار کرد ن با این دار بافنده تغییر جا نمی دهد دو چوب تحتانی (زیردار) و فوقانی(سردار) دارد. سردار به وسیله پیچ و مهره قابل حرکت است. اين دستگاه ساده است و به كار بردن آن آسان است به همین دلیل در شهر تبریز از دار دیگری اسفاده نمی شود.

در اغلب مراكز قاليبافی واقع در شهرهاي شمال غربي و مركزي ايران نيز اين نوع دار به كارمي رود. اين دار نسبت به دار روستايی از چندين لحاظ برتری دارد. كار خسته كننده كلاف كردن چله ها و گره زدن آنها به تير فوقانی و دوختن قسمت بافته شده قالی به تير زيرين در اين دستگاه حذف گرديده است.

هنگام پايين كشيدن قالی مي توان با بيرون كشيدن چهارگوه از شكاف باهوها چله ها را به سرعت رها ساخت. به اين ترتيب قالی پايين مي آيد و قسمت بافته شده را طوری بر روی دار قرار می دهند كه به سهولت مي توان آن را مورد بازرسي قرار داد.

 قلاب تبريزی

یکی از حیاتی‌ترین ابزارها فرشبافی قلاب بافت است که از همان ابتدا با آن سر و کار خواهید داشت و عمل گره زدن و بریدن نخ با کمک این ابزار انجام می‌شود. قلاب تبریزی جهت زدن گره ترکی مناسب بوده اما ماهیت چاقو بافت را هم دارد. در واقع اين كارد تركيبی است از يك تيغه تيز و قلابي شبيه قلاب دكمه انداز كه در انتهاي تيغه تعبيه شده است. از قلاب براي گره زدن و به جاي گره زدن بوسيله دست، و از تيغه براي بريدن نخ پس از بستن گره استفاده مي كنند.

با استفاده از این قلاب ها در بافت فرش، قاليبافان براي بستن گره به جاي انگشت از قلاب استفاده مي كنند، بستن گره با قلاب امكان پذير نمي شوند. در نتیجه تقلبی که بسیار در فرش بافی شهر های دیگر به چشم میخورد در این روش بافت فرش امکان پذیر نخواهد بود.

زیرا در این شيوه قاليبافی تقلبي به جاي گرفتن دو رشته تار و بستن گره به آن، گره را به چهار تار می بندند، به اين ترتيب فرشی كه بافته مي شود تنها نصف گره هايی را كه بايد داشته باشد دارد. این مسئله به فرهنگ فرش بافی ایران لطمه ی بزرگی وارد کرده است که خوشبختانه در فرش تبریز امکان اجرا شدن را ندارد.

رنگرزی فرش تبریز

آن چیزی که در بافت فرش تبریز الیاف را دلپذیر می‌کند، رنگرزی قبل از بافت فرش است.در بافت تابلو فرش تبریز نیز رنگرزی تاثیر بسزایی دارد. تقریبا 50 درصد از کار یک تابلو فرش وابسته به رنگرزی آن است. رنگرزی تابلو فرش سبب می‌شود تا تابلو فرش در اتمام کار زیبا جلوه کند.

در بافت فرش تبریز رنگرزی دومین مرحله، پس از پشم چینی و تبدیل پشم به نخ، محسوب می‌شود. مواد اولیه‌ای که در رنگرزی استفاده می‌شود مرینوس نام دارد. این مواد از پشم گوسفندان حاصل می‌شود. رنگرزی در صباغ خانه انجام می‌شود.

برای عمل رنگرزی در فرش تبریز که به روش طبیعی انجام می‌شود، از رنگ‌های طبیعی و دیگ‌های مسی استفاده می‌شود. داخل این دیگ‌ها با آب جوش پر شده است. صباغ خانه‌ها در شهر تبریز قدمتی 200 ساله دارند.

از آنجایی که تبريز همواره قطب مهم توليد فرش بوده است و متعاقب آن در صنعت رنگرزی نيز از سابقه طولانی برخوردار است و در طي گذشت زمان در زمينه تكنولوژي و تكنيك رنگرزي به پيشرفت و تكامل رسيده است.

سهولت و سرعت و ارزانی رنگرزی با رنگهاي اروپايی در مقايسه با شيوه معمول در ايران كه مستلزم صرف هزينه و وقت زيادتر بود مردم تبريز را مجذوب خود كرد.

در تبريز از رنگهاي كرمی و آنيلينی ،رنگهاي تركيبی كارخانه های خارجی كه با بيكرمات پتاسيم تثبيت مي شود، هر دو استفاده مي شود كه رنگهاي آنيليني فقط در قالی های ارزان قيمت مصرف دارد.

رنگرزی فرش تبریز

نقاط ضعف فرش تبریز

از اول قرن حاضر برخی از عوامل موجب كاهش كيفيت و درجه زيبايی فرش های تبریز شده است:

◊ صنعتی كردن فزاينده توليد

◊  پذيرفتن رنگهای مصنوعی و غالباً نيز از نوع متوسط آن

◊ حالت مبهمی كه اين قالی ها پيدا كرده اند و آن نيز ناشی از تقليد طرح هايی است كه به ساير طبقه های قالي تعلق دارند.

◊ در محصول جديد فرش تبريز، خارج از قالی های ابريشمين، شاهد تنزلي در تكنيك و استفاده از مواد اوليه هستيم و تعداد گره قالی نيز كاهش يافته است.

پیشنهاد میکنیم محصولات صنایع دستی خاتم کاری را در صفحه ی خاتم کاری مارسین مشاهده فرمایید.

وضعیت فرش تبریز در بازار تهران:

خریداران فرش در بازار تهران  دو دسته‌اند، گروهی که به ظاهر فرش اهمیت می‌دهند و زمان ماندگاری فرش برایشان اهمیتی ندارد، این افراد معمولا انتخاب کننده ی فرش تبریز هستند، چون نقش‌های فرش این شهر در هر قیمتی چشم را اقناع می‌کند ولی دسته دوم کسانی هستند که دوام قالی را در نظر دارند. فرش‌هایی با نقشه‌های بدتر را می‌خرند و از فرش تبریز در می‌گذرند. اما به هر صورت تقریباً یک سوم خریداران ایرانی فرش تبریز می‌خرند، آن هم نه از نوع بسیار مرغوبش.

وضعیت فرش تبریز در بازار بین المللی:

در سال های اخیر آمار خیلی دقیق برای میزان بافت فرش دستباف تبریز در دسترس نمی باشد، اما آمارهای گذشته نشان دهنده ججم بسیار بالای تولید و بافت قالی در این شهر می باشد؛ در شهرستان تبریز و حومه‌ ی آن در سال 1364 شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده‌اند، که آمار بسیار عجیب و بالایی می باشد.

سخن پایانی

فرش تبریز از مرغوب ترین فرش های ایرانی حتی در عرصه بین المللی است که به تعدادبالای گره و تنوع بالای رنگ و طرح شهرت دارد. این فرش ها مناسب ترین گزینه برای کسانی به شمار می رود که به دنبال خرید فرشی زیبا و ماندگار برای منزل خود هستند.

مجموعه ی مارسین عرضه کننده ی انواع صنایع دستی به صورت عمده و جزئی می باشد که بالاترین کیفیت و مرغوب ترین متریال صنایع دستی خود را به دستان هنرمند ایرانیان تولید و عرضه می دارد، میتوایند از صفحات خرید هدایای سازمانی و همچنین صنایع دستی ویژه ی جهیزیه ی عروس دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *