مجله مارسین, مجله هنر

آشنایی با رنگ اکریلیک

آشنایی با رنگ اکریلیک

با رنگ اکریلیک بیشتر آشنا شوید


رنگ اکریلیک رنگی شیمیایی که با خواص دوام و درخشندگیش نخست در صنعت اتوموبیل سازی به کار رفت و اخیراً نیز در انواع نقاشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است.

رزین‌های آکریلیک به دو دسته پایه حلال نفتی و حلال آب تقسیم می‌شوند. خصوصاً آن دسته که به آسانی در آب حل می‌شود، زود خشک می‌شود و سطحی سخت و آسیب‌ناپذیر به وجود می‌آورد، گرچه باید افزود فاقد خواص ظرافت پذیری و عمق و جلای رنگ روغن یا آکرلیک پایه حلالی است.

رنگ‌های اکریلیک بسیار متنوع هستند و برای ایجاد بافت در سطوح مناسبند چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می‌شوند.

رنگ اکریلیک انعطاف‌پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله مدل‌های خمیر کاغذ پارچه و کفش قابل استفاده است.

رنگ‌های اکریلیک پایه آب نسل جدید از رنگ‌های ساختمانی می‌باشند که با توجه به مسائل زیست‌محیطی و عدم استفاده از حلال‌های آلی و مواد مضر کاربردی این نوع رنگ‌ها روبه افزایش است. بطوریکه به تدریج جایگزین مناسبی برای رنگ‌های روغنی الکیدی می‌باشند. رنگ ترافیک که عموماً برای خط کشی خیابان‌ها استفاده می‌شود هم از رزین آکریلیک پایه حلالی استفاده می‌شود.

محصول در سه نوع مات نیمه مات و براق تولید می‌شود.و نوع مات آن از همه خاصیتهای ممکن برخوردار نیست از جمله قابلیت شستشو بودن و استحکام.

رنگ اکریلیک یکی از رنگ‌های پر استفاده است که کمترین آلودگی را دارد. این نوع رنگ قابلیت حل شدن در آب را دارد و از آنجایی که نوعی پلاستیک پلیمر است، هنگامی که خشک می‌شود انعطاف، نفوذناپذیری در برابر آب و دوام خود راحفظ می‌کند؛ به طوری که می‌توان لایه‌های بعدی رنگ را بدون تاثیر بر لایه‌های زیرین روی آن اضافه کرد.

از مشخصه‌های رنگ اکریلیک این است که به سرعت خشک می‌شود و به همین دلیل هنرمند نقاش می‌تواند لایه‌های پی در پی چندگانه را بدون تداخل رنگ‌ها کار کند. اسپری کردن آب می‌تواند کمی زمان خشک شدن رنگ را هم در نقاشی و هم در پالت طولانی‌تر کند.

رنگ اکریلیک نسبت به رنگ‌های سنتی مثل رنگ روغن و آبرنگ جدیدتر است.

چگونه با رنگ اکریلیک نقاشی کنیم؟

دیوارنگاران مکزیکی مانند Diego Rivera در سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ اولین هنرمندانی بودند که از این رنگ‌ها، به واسطه عمر طولانی آن، در مقیاس بزرگ استفاده کردند.

هنرمندان آمریکایی همانند جکسون پولاک (Jackson Pollock) از طریق این دیوارنگاران با رنگ‌های اکریلیک آشنا شدند.

همچنین بسیاری از نقاشان سبک اکسپرسیونیست-آبستره و هنرمندان شناخته شده دیگری مانند دیوید هاکنی (David Hockney) و اندی وارهول (Andy Warhol) کار با این متریال را آغاز کردند.

در سال ۱۹۵۰ رنگ اکریلیک به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت و با توجه به استقبال خوبی که از این نوع رنگ شد، از آن زمان همواره رنگ‌های متنوع و جدیدی از آن معرفی گردید.

مدل‌های مختلفی از رنگ اکریلیک در بازار قابل خریداری است. تیوبی، قوطی، بطری‌های پلاستیکی و یا بطری‌های کوچک جوهر.

همچنین رنگ‌های اکریلیک در غلظت‌های متفاوت ارایه می شوند. رنگ‌های داخل تیوب دارای ویسکوزیتی بالاتر و شبیه رنگ روغن هستند.

آنچه در زمان خرید تیوب‌ها و قوطی‌های بزرگ باید مورد توجه قرار بگیرد، بسته بندی غیرقابل نفوذ آن است برای اینکه مطمئن باشید رنگ در معرض هوا قرار نمی‌گیرد و خشک نمی‌شود.

می‌توان رنگ اکریلیک را با استفاده از آب یا مواد دیگر به میزانی که مد نظر است رقیق کرد (thinned) و از آن مانند آبرنگ استفاده کرد.

باید توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از آب باعث شکستن (break down) و پخش شدن رنگ شده و بلورهای کوچک در رنگ ایجاد می‌کند. اگر رنگی با حالت بسیار رقیق لازم دارید، رنگ اکریلیک را بیشتر به شکل جوهر تهیه کنید.

استفاده از flow medium به هر اندازه برای رقیق‌سازی بلامانع است. flow medium ماده‌ای بی‌رنگ از جنس پلاستیک پلیمر است که به اکریلیک اضافه می‌شود و علاوه بر اینکه غلظت را کاهش می‌دهد میزان پخش‌شدگی رنگ را افزایش می‌دهد.

رنگ آکرلیک

رنگ اکریلیک را می‌توان با روش‌های زیادی مانند رنگ روغن استفاده کرد. گرچه رنگ‌های اکریلیک به واسطه رنگ‌های روشن خود شناخته شده اند، ولی بسیاری از این رنگ‌ها شبیه رنگ روغن هستند و می‌تواند هم مانند رنگ روغنی بدون آنکه از رنگ روغنی تشخیص داده شود، استفاده گردد.

موادی وجود دارد که غلظت رنگ را بالا می‌برد و showing time را به تاخیر می‌اندازد به نحوی که استفاده از رنگ همانند رنگ روغن امکان‌پذیر می‌شود.

ویژگی‌های رنگ‌های اکریلیک

این رنگ‌ها بسیار متنوع هستند. این رنگ‌های نسل جدید برای ایجاد پوشش بافت در سطوح مناسبند چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می‌شوند و بو ندارند.

رنگ اکریلیک انعطاف‌پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله سیمانی، گچی، صفحات کناف، و هر سطح دیگری قابل اجرا هستند و پوشش ضد رطوبت ایجاد می‌کنند قابل استفاده است. درمقابل نور خورشید یا uv مقاوم هستند و در نتیجه بسیار عمر بالایی دارند.

این نوع رنگ دارای خواص زیر است:

قابلیت شستشو. سرعت خشک شدن بالا.

سهولت اجراء و قابل رقیق شدن با آب. مقاومت فوق‌العاده در برابر سایش. مقاومت در برابر اشعه خورشید یا uv یا نور ماوراء بنفش. سازگار با محیط زیست.

قدرت پوشانندگی بسیار عالی. بدون بوی نامطبوع. ساخته شده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی بالا. عدم ایجاد حساسیت. مناسب برای سطوح گچی، سیمانی، آجری. زود خشک می‌شوند و خواص ضد باکتری و کپک دارند.

معایب رنگ آکریلیک آب پایه: چنانچه با قلم مو بروی سطوح صاف و صیقلی اعمال شوند رد قلمو مشخص خواهد بود. براقیت کمتری نسبت به بقیه رنگ‌ها دارند.

ضمن اینکه به دلیل ترکیبات این رنگ هنگام اجرا ظرف محتوی رنگ به دلیل چسبندگی و سرعت خشک شدن این محصول پر از تکه‌های لاتکس گونه می‌شود.

رنگ مینا و رنگ اکرلیک هر دو از رنگ های محبوب در انتخاب انواع پروژه ها هستند، که در بیشتر پروژه ها چه داخلی و چه خارجی بسیار پر طرفدار هستند، البته این دو نوع رنگ به صورتی در چندین رنگ مختلف وجود دارد.”

در ساخت صنایع دستی بخصوص محصولات میناکاری از رنگ مینا با ترکیب مخصوص استفاده می شود.در هنگام خرید محصولات مینا کاری به نوع رنگ استفاده شده در آن دقت کنید چرا که در کیفیت نهایی محصول بسیار موثر است.


مارسین-سازه هایی از جنس هنر و تجربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *