مجله مارسین, مجله هنر

آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان با چند تکنیک ساده🎨

آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان

آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان به سن خاصی محدود نشده و میتواند کودکان، دانشجویان هنر و یا حتی هنرمندان حرفه‌ای را در برگیرد. نقاشی با آبرنگ را میتوان زیر شاخه‌ای از هنرهای تجسمی به شمار آورد که از نظر برخی افراد، بسیار چالش برانگیز است. اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا حتی اگر مبتدی هستید، باز هم می توانید با استفاده از آبرنگ یک اثر هنری زیبا خلق کنید.

در این مقاله از مارسین پس از معرفی وسایل مورد نیاز برای نقاشی با آبرنگ که به راحتی فراهم میشوند، به معرفی چند تکنیک ساده و کاربردی میپردازیم. این تکنیک ها به شما در درک نحوه عملکرد آبرنگ کمک کرده و با کمک آن ها میتوانید روز به روز به مهارت های خود را در زمینه نقاشی با آبرنگ بیفزایید.

وسایل اولیه مورد نیاز

قبل از شروع کار با آبرنگ، به چند وسیله اولیه نیاز دارید که عبارتند از:

1-وسایل مورد نیاز آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان: آبرنگ

آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان - آبرنگ-min

آبرنگ ها در انواع مختلف ارائه میشوند که شامل آبرنگ های مناسب برای کودکان، دانش آموزان و درجه هنرمند میشوند. بهترین گزینه برای آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان، درجه دانشجویی است. شما میتوانید با توجه به نیاز و علاقه شخصی خود، پالت مناسب را خریداری کرده و از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید هرچه رنگ ها کامل تر باشند، کار شما نیز راحت تر خواهد بود. چون کمتر مجبور میشوید برای رسیدن به رنگ دلخواهتان آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

مطلب پیشنهادی: فواید نقاشی کشیدن کودکان

در هر صورت هر پالت آبرنگی که تهیه می‌کنید، اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد نمودار رنگی است. استفاده از نمودار رنگی بسیار مهم است. زیرا رنگ هایی که مشاهده میکنیم ممکن است با رنگ هایی که بر روی کاغذ قرار گرفته و خشک میشوند، کمی متفاوت باشند. برای این کار یک تکه کوچک از کاغذ آبرنگ را ببرید. سپس نمونه هایی از هر رنگ را روی آن رنگ آمیزی کرده و آن ها را نامگذاری کنید. تمام! نمودار شما با موفقیت به پایان رسیده است.

2-وسایل مورد نیاز آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان: قلمو

آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان - قلمو-min

هنگامی که پالت آبرنگ خود را انتخاب کردید، وقت آن است که به تهیه قلمو ها بپردازید. انتخاب قلمو نیز با توجه به ترجیحات و سلایق هنرمند متفاوت است. مثلا اگر شما جزئیات ریز را دوست دارید، میتوانید از قلمو های ریز که دارای سایز کوچکتری نیز هستند استفاده کنید.

3-وسایل مورد نیاز آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان: کاغذ آبرنگ

آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان - کاغذ آبرنگ -min

در ادامه آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان، قصد داریم از اهمیت کاغذ آبرنگ برای شما بگوییم. از نکات بسیار مهم در این زمینه، تهیه‌ی کاغذهایی با کیفیت مناسب است که رنگدانه ها را جذب نمی کند. درواقع آبرنگ به دلیل قابلیت جذب، به کاغذ خاصی نیاز دارد. کاغذ آبرنگ اساساً به رنگ اجازه می‌دهد تا روی کاغذ بنشیند تا خشک شود. اما در مقابل اگر سعی کنید از کاغذ معمولی استفاده کنید، آبرنگ جذب کاغذ شده و حتی ممکن است از لبه‌ها سرازیر شود.

4-وسایل مورد نیاز آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان: آب و پارچه

آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان - آب و پارچه-min

آخرین موردی که برای آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان مورد نیاز است، یک لیوان آب تمیز برای آبرسانی به رنگدانه ها و یک پارچه برای تمیز کردن قلم مو است.

فرآیند عمومی نقاشی با آبرنگ

برای شروع در ابتدا پالت آبرنگ خود را آماده کنید. در مرحله بعد از یک بطری کوچک یا یک قاشق برای آبرسانی به رنگ‌ مورد نیاز خود استفاده کنید. سپس قلمو خود را با آب مرطوب کرده و بعد آن را روی رنگدانه مورد نظر خود بکشید. حالا میتوانید با استفاده از قلموی غنی از رنگدانه، شروع به نقاشی کنید. همچنین می توانید با تنظیم مقدار آب قلموی خود، سایه هر رنگدانه ای را کنترل کنید.

فرآیند عمومی نقاشی با آبرنگ-min

  • اگر سایه بسیار روشن می خواهید، قلم ‌مو خود را در آب اشباع کنید و با نوک قلمو به مقدار خیلی کم رنگدانه را لمس کنید.
  • برای رنگ‌های متوسط، همچنان رنگدانه را روی یک قلمو مرطوب اعمال کنید، اما اینبار کمی بیشتر از رنگدانه‌ای که برای سایه روشن اعمال کردید، استفاده کنید.
  • برای رنگ های تیره، قلمو را خشک کنید به طوری که هنوز کمی مرطوب باشد. سپس از رنگ مرطوب شده مستقیماً از پالت استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: ۸ نکته نقاشی با رنگ اکرلیک برای هنرمندان

ترکیب کردن رنگ ها

در ادامه آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان، به بررسی ترکیب کردن رنگ ها میپردازیم. نکته ای که در مورد آبرنگ باید به آن توجه کرد این است که شما مجبور نیستید پالتی را بخرید که دارای رنگ های مختلف باشد. زیرا ترکیب کردن رنگ ها آسان است. کافیست یک رنگدانه را با حدود 1/16 قاشق چای خوری آب مرطوب کنید، سپس آب را با هم زدن با قلمو به رنگدانه اضافه کنید. مقداری از رنگ را روی یک سطح صاف بریزید. سپس همین کار را با رنگدانه دیگری انجام دهید و بعد آن را به اولین رنگدانه اضافه کنید. در نهایت هنگامی که دو رنگدانه را با هم مخلوط کنید، یک رنگ کاملاً جدید خواهید داشت.

در اینجا چند ترکیب رنگ اصلی را برایتان آورده ایم:

ترکیب رنگ ها در آبرنگ-min

قرمز + آبی = بنفش

زرد + قرمز = نارنجی

زرد + آبی = سبز

نارنجی + آبی = قهوه ای

زرد + قرمز + آبی = سیاه

کانتورینگ

استفاده از تکنیک کانتورینگ برای ترکیب تن های مختلف از یک رنگ در یک قطعه، به شما این امکان را می دهد که یک اثر واقعی و طبیعی خلق کنید. برای مثال در ادامه یاد میگیریم که چگونه یک دایره را به یک کره با ترکیب و رنگ مختلف تبدیل کنید:

  1. یک رنگ را انتخاب کنید، سپس از سایه روشن آن برای رنگ کردن یک دایره استفاده کنید.

کانتورینگ آبرنگ مرحله اول-min

2. فرض کنید که یک منبع نور در نزدیکی سمت چپ دایره وجود دارد که باعث ایجاد یک سایه در سمت راست آن شده است. برای شروع ساختن آن سایه، قلم موی خود را با همان رنگ سایه اما این بار به مقدار بیشتر پر کنید. سپس آن سایه را طوری رنگ کنید که دایره را به شکل نیمه ماه در آغوش بگیرد.

کانتورینگ آبرنگ مرحله دوم-min

3. می بینید که یک تقسیم مشخص بین سایه متوسط ​​و سایه روشن بالا وجود دارد. برای خلاص شدن از شر این تفاوت، از یک قلم موی تمیز و مرطوب استفاده کنید تا آب را به قسمت بین سایه های آبرنگ روشن و متوسط ​​بکشید. همانطور که قلم‌مو خود را در یک حرکت نیم دایره حرکت می دهید، مشاهده میکنید که تقسیم بندی محو می شود!

کانتورینگ آبرنگ مرحله سوم-min

4. حالا وقت آن است که سایه تیره را به پایین دایره خود اضافه کنید. سایه تیره اطراف قسمت پایین را مطابق تصویر بکشید. سپس آن را همان طور که سایه متوسط ​​را در مراحل بالا انجام دادید، از بین ببرید و تمام!

کانتورینگ آبرنگ مرحله چهارم-min

مانند هر مهارت دیگری، هرچه بیشتر با استفاده از آبرنگ خود تمرین کنید، پیشرفت بیشتری خواهید کرد. اگر می خواهید تمرین بیشتری در بعد دادن شکل ها داشته باشید، پیشنهاد می کنیم این اشکال را در رنگ های مختلف رنگ آمیزی کنید. اگر بدانید که چگونه یک شکل اولیه را کانتور کنید، می‌توانید تقریباً هر چیزی را نقاشی کنید!

مطلب پیشنهادی: مقدمات آموزش نقاشی روی سفال

5 تکنیک ساده نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان

آبرنگ می تواند برای مبتدیان ترسناک باشد و حتی برخی از هنرمندان با تجربه آن را چالش برانگیز می دانند. اما در ادامه آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان قصد داریم با معرفی چند تکنیک ساده، به شما در درک نحوه عملکرد آبرنگ کمک کنیم. امیدواریم این تکنیک ها برای شما مفید واقع شوند و ایده هایی جذاب برای خلق آثار را در ذهن شما ایجاد کنند.

تکنیک خیس روی خیس

تکنیک خیس روی خیس-min

چند روش اساسی برای نقاشی با آبرنگ وجود دارد. روش خیس روی خیس معمولاً برای مواردی از جمله نقاشی مناظر یا آسمان استفاده می شود. در این روش باید رنگ خیس را به یک سطح خیس اضافه کنیم. در ادامه یک فعالیت ساده وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا با این تکنیک آشنا شوید.

  1. با خیس کردن قلم مو با آب ساده و نقاشی دو مستطیل شروع کنید.
  2. مستطیل ها به سختی دیده می شوند زیرا هیچ رنگدانه ای وجود ندارد، اما اگر کمی سر خود را کج کنید، می توانید ببینید که آب را کجا ریخته اید.
  3. رنگ مرطوب شده را از پالت خود بردارید و به مستطیل خیس خود رنگ اضافه کنید. سپس به سادگی قلمو خود را از یک طرف به طرف دیگر بلغزانید.
  4. در مستطیل دوم خود، فقط تکه هایی از رنگ را اضافه کنید. این فعالیت برای شروع اندازه گیری میزان آب و رنگی که ترجیح می دهید استفاده کنید عالی است.
  5. کمی بعد رنگ شما شروع به خشک شدن میکند. ببینید چقدر متفاوت به نظر می رسد؟ هنگام رنگ آمیزی با تکنیک خیس روی خیس، کنترل زیادی روی نحوه واکنش رنگ خود نداریم. این یک جنبه زیبا از این تکنیک است و آبرنگ به روش های مرموز خشک می شود.
  6. هنگامی که رنگ کاملاً خشک شد، خواهید دید که حتی بیشتر تغییر کرده است. طبیعی است که رنگ ها پس از خشک شدن کمتر زنده به نظر می رسند. بافت‌های جالبی نیز ظاهر می‌شوند که روش خیس روی خیس را به یک تکنیک عالی برای افزودن بافت به اشکال نقاشی شده تبدیل می‌کند.

تکنیک خیس روی خشک

تکنیک خیس روی خشک-min

در روش خیس روی خشک، رنگ غلیظ بر روی کاغذ خشک قرار میگیرد. معمولا از این روش برای دستیابی به اشکال دقیق تر و مشخص تر استفاده می شود. در ادامه آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان به بررسی تکنیک خیس روی خشک میپردازیم.

  1. با کاغذ خشک شروع کنید. مقداری رنگ مرطوب شده را با یک قلمو بزرگ بردارید و شروع به رنگ آمیزی کنید.
  2. تیرگی رنگ شما به مقدار آبی که با آن مخلوط می کنید بستگی دارد.
  3. می توانید از رنگ خشک تر نیز استفاده کنید. در اینجا از حداقل مقدار آب برای اجرای رنگ استفاده کردیم و می بینید که بافتی کاملاً متفاوت داریم.
  4. حالا رنگ کاملا خشک شده است. توجه کنید که چگونه رنگ ها تمایل به محو شدن دارند و می توانند در این نقطه کاملاً متفاوت به نظر برسند.

تکنیک ایجاد رنگ

تکنیک ایجاد رنگ-min

این فعالیت به شما کمک می کند تا رنگ را از آب معمولی به ترکیب رنگ اشباع تبدیل کنید. در این تکنیک، تنها از یک رنگ برای ایجاد مقادیر مختلف استفاده خواهیم کرد.

  1. با یک قسمت خشک از کاغذ آبرنگ شروع کنید. مقداری آب در پالت خود بریزید و کمی رنگ غلیظ درست در کنار آن بریزید. در اینجا ما از یک قلمو سایز متوسط ​​و کمی آبرنگ سبز استفاده کردیم.
  2. برای شروع کمی آب با قلموی خود بردارید (هنوز هیچ رنگدانه ای وجود ندارد) و شروع به رنگ آمیزی کنید.
  3. سپس مقداری رنگدانه را به آب اضافه کنید و به میزان رنگی که اضافه می کنید توجه داشته باشید. هدف ما ایجاد یک فرآیند ظریف است که باید به آرامی انجام شود.
  4. از جایی که توقف کردید، رنگ آمیزی را با آب شفاف ادامه دهید.
  5. هر بار با اضافه کردن مقداری رنگ بیشتر به آب اولیه، فرآیند را تکرار کنید. قبل از انتخاب رنگ بیشتر، به یاد داشته باشید که قلم موی خود را بشویید و روی یک تکه پارچه یا کاغذ به آن ضربه بزنید تا تمیز شود.
  6. زمانی که به انتهای نوار رنگ خود برسید، مخلوط آبرنگ شما باید کاملاً غلیظ باشد. رنگ مورد نظرتان نیز باید غلیظ و تا حد امکان مات به نظر برسد.
  7. حالا شما یک انتقال خوب از آب به یک رنگ غلیظ دارید.
  8. برای آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان و نیز تمرین بیشتر، پیشنهاد میکنیم این کار را چندین بار و با رنگ های مختلف تکرار کنید.

تکنیک ایجاد گرادیان و ترکیب رنگ

تکنیک ایجاد گرادیان و ترکیب رنگ-min

از دیگر تکنیک های مناسب برای آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان، ایجاد گرادیان و ترکیب رنگ است. این فعالیت شبیه تکنیک ایجاد رنگ است، اما به جای کار با آب ساده و مقادیر مختلف یک رنگ، با دو رنگ کار می کنیم و به آرامی از یکی به دیگری تغییر می کنیم. این روش یک تکنیک عالی برای مواردی از جمله نقاشی آسمان و غروب خورشید است. برای ایجاد هارمونی حتما از رنگ هایی استفاده کنید که در چرخه رنگ به هم نزدیک هستند. مثلا در اینجا از رنگ سبز و زرد استفاده کردیم. از دیگر ترکیبات خوبی که میتوان به آن ها اشاره کرد رنگ های آبی و بنفش، قرمز و نارنجی و یا آبی و سبز هستند.

برای پیدا کردن رنگ های مکمل و آشنایی با مفهوم و کاربرد چرخه رنگ، پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به اصول ست کردن رنگ ها در یک تیپ جذاب را در مارسین مطالعه کنید.

  1. دو رنگ جداگانه را در کنار هم مخلوط کنید. به طوری که رنگ ها نه خیلی رقیق باشند و نه خیلی غلیظ. برای رنگ آمیزی هر رنگ نسبت 50/50 آب را در نظر بگیرید.
  2. رنگ کردن نوار رنگ خود را با استفاده از رنگ زرد خالص شروع کنید.
  3. قلمو خود را تمیز کنید. فقط کمی از رنگ سبز را بردارید و آن را با رنگ زرد خود مخلوط کنید.
  4. از همان جایی که در اولین ضربه های قلمو توقف کردید، ادامه دهید. انتقال از زرد به سبز باید نرم و ظریف باشد. توجه کنید که از تغییرات شدید در رنگ خودداری کنید.
  5. کم کم مقداری سبز را به مخلوط زرد اصلی خود اضافه کنید. در این تمرین، کار واقعی در پالت اتفاق می افتد.
  6. در پایان این نوار رنگ، ترکیب اصلی شما باید کاملاً به سبز خالص تبدیل شود.
  7. هر چند بار که احساس می کنید لازم است این کار را امتحان کنید و رنگ های مختلف را آزمایش کنید. ممکن است با امتحان کردن رنگ های مختلف ایده هایی برای نقاشی به دست آورید.

تکنیک دقیق شدن

تکنیک دقیق شدن-min

این فعالیت روشی ساده برای تمرین رنگ آمیزی در اطراف لبه های اشکال به صورت کنترل شده است.

  1. شکل های ساده را در اطراف تکه کاغذ آبرنگ خشک خود رنگ کنید. در اینجا ما از دایره، ستاره و ماه استفاده کردیم. اما شما می توانید هر شکل ساده ای را که دوست دارید انتخاب کنید. مثلث، الماس، قلب و مربع همگی انتخاب های خوبی هستند.
  2. با استفاده از یک رنگ متفاوت، شروع به رنگ آمیزی اطراف این اشکال کنید. پیشنهاد میکنیم در اینجا از دو قلمو با اندازه‌های مختلف استفاده کنید. یکی برای نقاط کوچک‌تر با جزئیات بیشتر که دسترسی به آن‌ها سخت است و یک قلمو گرد بزرگ‌تر برای زمانی که نقاط بزرگ‌تر را رنگ می‌کنید.
  3. حتما به اندازه کافی رنگ آبی (حدود 50/50 آب به آبرنگ) تهیه کنید. برای جریان بهتر، قسمت آبی رنگ نقاشی خود را مرطوب نگه دارید تا بتوانید هر بار از جایی که کار را رها کرده اید ادامه دهید.
  4. به شکل هایی که رسم کردید نزدیک شوید. هدف این است که تا جایی که می توانید بدون دست زدن به شکل اول نقاشی کنید. خطوط سفید بسیار ظریفی بین اشکال و پس زمینه خواهید داشت.
  5. راه دیگر تمرین این است که فقط در داخل لبه کاغذ خود را نقاشی کنید و یک حاشیه ایجاد کنید. علاوه بر کار بر روی کنترل قلمو، متوجه ظاهر شدن بافت های آبرنگ زیبایی خواهید شد.
  6. این تمرین ساده را هر چند بار که احساس می کنید لازم است تکرار کنید تا مهارت خود را تقویت کنید.

امروزه تکنیک ورق طلا با کاربرد های متنوعی که دارد از آثار به نسبت بروز و جدید در دنیای هنر میباشد. از جمله کاربرد های آن میتوان به تابلو های دکوراتیو ورق طلا اشاره کرد که تکنیک نقاشی ویترای را نیز شامل میشوند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط با تابلو دکوراتیو ورق طلا را در مارسین مطالعه کنید.

جمع بندی

از کودکان گرفته تا دانشجویان و هنرمندان حرفه ای، همگی میتوانند به نقاشی با آبرنگ علاقه داشته باشند. در این مقاله به آموزش نقاشی با آبرنگ برای مبتدیان پرداختیم. همچنین علاوه بر توضیحات اولیه از جمله وسایل مورد نیاز برای نقاشی با آبرنگ، به بررسی تکنیک هایی ساده اما کاربردی نیز پرداختیم. شما با استفاده از تکنیک های نقاشی با آبرنگ میتوانید به خلق آثار هنری چشم نواز بپردازید و با تمرین و تکرار، مهارت های خود را در این زمینه افزایش دهید.مجموعه مارسین علاوه بر فعالیت در زمینه خرید و فروش صنایع دستی در زمینه های دیگری هنری مانند انواع سبک های نقاشی و فروش تابلوهای هنری نیز فعالیت دارد.در مارسین می توانید طرح و سبک دلخواهتان را به هنرمندان حرفه ای ما سفارش دهید.

آیا شما به نقاشی با آبرنگ علاقه دارید؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

مارسین-سازه هایی از جنس هنر و تجربه

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *