ابریشم دوزی
ابریشم دوزی، دوختی میباشد که با نخ ابریشم بر روی طرح دوخته میشوند. نمونهای از این دوختها عبارتاند از: طرحهای انسانی، طرحهای حیوانی، طرحهای گل و بته، طرح هندسی، طرح درختی محرماتی، طرح شمسهای کتیبهای، خطوط منحنی و …
تاریخچه ابریشم دوزی
بسیاری بر این عقیده اند که ابریشم از چین به ایران راه پیدا کرده و ایرانیان بافت ابریشم را از چینی ها آموخته اند. با استناد بر شواهد موجود در کاوش های باستان شناسی در مناطق مختلف ایران این روایت به احتمال قوی درست نمی باشد. Pariset در کتاب تاریخ ابریشم جلد دوم در این باره چنین نوشته است: «ایران و ترکستان مولد کرم های سفید می باشد و خوراک کرم ابریشم يعني توت هم اصلش ایران است.» همواره این پرسش مطرح بوده که چنانچه ابریشم از چین به ایران آمده، نام چینی آن چه بوده است و چرا همانند دیگر کالاهای وارداتی نام اصلی خود را حفظ نکرده است. در هر صورت این امر مسلم است که ایرانیان از زمان های بسیار گذشته از ابریشم برای بافت و دوخت استفاده می کردند و منسوجات و دوخت های متنوعی را با آن به وجود آوردند. متاسفانه برای قدمت ابریشم دوزی تاریخ دقیقی مشخص نیست و تا قبل از دوره اشکانیان نمونه ای از آن در دست نمی باشد. یک قطعه پارچه ۲۰ سانتی متری در حفاری های دشت مغان يافت شده قدیمی ترین نمونه مربوط به دوره اشکانی می باشد و هم اکنون در موزه ایران باستان از آن نگهداری می شود.
در دوره ساسانی، بنا به نوشته «مانئوس مارسلیوس» مورخ رومی معاصر با ساسانیان، حتی مردم عادی نیز لباس های ابریشمین به تن می کردند. در این دوران مردم از تن پوش های ابریشمین با دوخت های ابریشمی استفاده می کردند.
در دوره صدر اسلام، به دلیل منع از تجملات، استفاده از لباس های ابریشمین منسوخ شد اما دوخت های متنوع ابریشم همچنان باقی ماند. در دوره بنی امیه، خلفای بنی امیه پارچه های ابریشمین نفیسی را که بر روی آن ابریشم دوزی و گلابتون دوزی می شد به تن می کردند.
در زمان آل بویه که هنوز دارای آیین زرتشتی بودند مجددا استفاده از پارچه های ابریشمین و دوخت های ابریشم با نقوش ساسانی رواج یافت. یک نمونه از ابریشم دوزی مربوط به دوره سلجوقی نیز به جای مانده که هم اکنون در موزه ایران باستان از آن نگهداری می شود. این دوخت زیبا در دوره صفوی همانند سایر دوخت ها و هنر به اوج رسید. در این دوره هنرمندان نام خود را زیر اثرشان می دوختند. ابریشم دوزی در دوره های بعد نیز همچنان در مرکز توجه بوده و امروزه نیز رایج است.
رنگشناسی در ابریشم دوزی
رنگ از عوامل بسیار مهم در ابریشمدوزی میباشد. رنگها را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:
فامدار: دارای رنگدانه میباشند و خود به سه دسته تقسیم میشوند: ۱) اصلی: زرد _ قرمز _ آبی ۲) فرعی: از ترکیب دو رنگ اصلی ساخته میشوند. ۳) میانی: رنگهایی که بین رنگهای فرعی و اصلی میباشند. مثل: بنفش آبی، سبز آبی، نارنجی قرمز، سبز زرد، زرد نارنجی، قرمز بنفش
بیفام: بدون رنگدانه میباشند. مثل: رنگهای سیاه، سفید، خاکستری
مصالح ابریشمدوزی
ابزارهایی مثل: نخ، سوزن، پارچه موادکمکی مثل: انگشتانه، قیچی و کارگاه که خود از ابزارهای مشترک همهٔ سوزندوزی میباشد. علاوهبراینها هر سوزندوزی وسایل مربوط به کار خود را لازم دارد. مثلا: منجوقدوز، منجوق و ابریشمدوز، نخهای ابریشمی
انواع نخ ها
نخهای لازم برای کار با سوزن به هفت دسته تقسیم میشوند:
۱) نخ دمسه: یک رشته نخ شش لایه بوده که به صورت کلاف میباشد و شمارهٔ رنگ روی هر کلافی نوشتهشده که کار را راحتتر میکند.
۲) نخ عمامه: نخی براق و دارای تاب میباشد که برای نقشهای برجسته و دوختهای درشت کاربرد دارد.
۳) نخ مز: این نو نخ به صورت قرقره یا سیگارت ابریشمی بوده و بهترین نوع نخ برای ابریشمدوزی میباشد.
۴) کلاف ابریشمی: این نوع نخ مختص ابریشمدوزی میباشد.
۵) عمامه ابریشمی: الیافی است دارای تاب و ضخامت زیاد که در حاشیه کاربرد دارد.
۶) الیاف فانتزی: نخی نقرهای یا طلایی به نامهای گلابتون و نقده میباشد که در ابریشمدوزی کاربرد دارد و به صورت کلافی یا قرقرهای وجود دارد. این نوع الیاف در گذشته از طلا و نقره ولی امروزه از مواد مصنوعی تهیه میشوند.
۷) الیاف مصنوعی: از الیافهای مصنوعی مثل: پرلون، نایلون و … آماده میشود و تفاوت زیادی با الیاف طبیعی ندارد.
مکان انتخاب طرح در ابریشمدوزی
بعضی طرحها در گوشه و بعضیها در گوشه و بعضیها در وسط و تعدادی از آنها به صورت کادری میباشد.
دوخت های ابریشم دوزی
دوخت های مشخص با نخ ابریشم بر روی طرح را ابریشم دوزی دوزی می گویند و دوخت های مشخصه آن عبارتند از: دوخت توپرکوتاه بلند ، دوخت ساتن دوزی و ساقه دوزی ، که اگر طرحی را با این سه نوع دوخت یا به تنهایی سوزن دوزی نماییم آن طرح را می توان ابریشم دوزی نامید ، ولی اگر یکی از این سه دوخت و یا هرسه این دوخت همراه با دوخت های دیگر مورد استفاده قرار گیرند این سوزن دوزی را نمی توان ابریشم دوزی نامید.
-
توپر دوزی
برای اجرای دوخت توپر کوتاه و بلند ، یک قسمت از خطوط طرح را در نظر گرفته سوزن را روی خط بیرون آورده درامتداد وسط تکه زمینه طرح بخیه های موازی هم به طول متفاوت درکنار یکدیگر دوخته و پس از آن که یک ردیف بخیه زده شد از انتهای بخیه های قبلی بخیه های ردیف بعد را میزنند . که به این ترتیب سوزن دوزی ، بخیه های موازی زده می شود که این بخیه ها همگی در کنار یکدیگر سطح طرح را پر می کنند . -
ساقه دوزی
برای ساقه دوزی، بخیه روی خطوط طرح زده می شود که از وسط بخیه قبلی ، بخیه بعدی شروع می گردد و جهت و سمت نخ دوخت در سراسر یک خط یکی است . -
ساتن دوزی
ساتن دوزی دوخت کوک هایی هماهنگ و کنار یکدیگر بدون فاصله روی طرح اصلی است .
در پایان
فروشگاه مارسین با فعالیت در زمینه فروش و خرید صنایع دستی سعی در حمایت هر چه بیشتر از هنرهای دست و صنایع دستی در کشور عزیزمان دارد.
تابلو میناکاری سه تیکه کد 264
- قطر تقریبی بشقاب ها: ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ سانتیمتر
- ابعاد تقریبی قاب: ۳۶x۲۲ سانتیمتر
- جنس قاب: چوب
- کاربرد: تزئینی
- محل تولید: مجموعه مارسین
- تولید شده از مس و لعاب درجه یک
- کیفیت تضمین شده با قیمت مناسب
- انتخابی عالی برای هدیه به عزیزانتان
- مناسب برای انواع هدایای سازمانی و تبلیغاتی
جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مربوط به راهنمای خرید هدایای سازمانی صنایع دستی را در مجموعه مارسین مطالعه کرده و جهت مشاهده محصولات بیشتر از صفحه خرید هدایای سازمانی صنایع دستی دیدن فرمایید.
گلدان میناکاری کد 7
- ارتفاع تقریبی: 20 سانتیمتر
- رنگ محصول: آبی و سفید
- کاربرد: مصرفی و تزئینی
- محل تولید: مجموعه مارسین
- قابل شست و شو
- ضد خش
- تولید شده از مس و لعاب درجه یک
- کیفیت تضمین شده با قیمت مناسب
- انتخابی عالی برای هدیه به عزیزانتان
تابلو خوشنویسی قرآنی زیارت امام رضا حاشیه حلکاری کد 144
تابلو خوشنویسی قطعه ادبی کد 154
ست بشقاب و گلدان میناکاری کد 209
- قطر تقریبی بشقاب: 20 سانتیمتر
- ارتفاع تقریبی گلدان: 16 سانتیمتر
- وزن تقریبی : 1 کیلو گرم
- دارای بسته بندی شکیل مشکی رنگ
- کاربرد: پذیرایی، مصرفی، تزئینی و دکوراتیو
- محل تولید: مجموعه مارسین
- قابل شست و شو
- ضد خش
- تولید شده از مس و لعاب درجه یک
- کیفیت تضمین شده با قیمت مناسب
- انتخابی عالی برای هدیه به عزیزانتان
- مناسب برای انواع هدایای سازمانی و تبلیغاتی
جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مربوط به راهنمای خرید هدایای سازمانی صنایع دستی را در مجموعه مارسین مطالعه کرده و جهت مشاهده محصولات بیشتر از صفحه خرید هدایای سازمانی صنایع دستی دیدن فرمایید.
ساعت دیواری خاتم کاری کد 53
- قطر تقریبی محصول: 43 سانتیمتر
- قطر تقریبی ساعت: 25 سانتیمتر
- جنس قاب: خاتم کاری با طرح گل و مرغ
- جنس صفحه داخلی: میناکاری
- کاربرد: مصرفی، تزئینی
- محل تولید: مجموعه مارسین
- جنس موتور ساعت: چینی-ایرانی
- قابل راه اندازی با باتری قلمی
- ضد خش
- کیفیت تضمین شده با قیمت مناسب
- انتخابی عالی برای هدیه به عزیزانتان
- مناسب برای انواع هدایای سازمانی و تبلیغاتی
جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مربوط به راهنمای خرید هدایای سازمانی صنایع دستی را در مجموعه مارسین مطالعه کرده و جهت مشاهده محصولات بیشتر از صفحه سفارش هدایای تبلیغاتی صنایع دستی دیدن فرمایید.
به دور از کلیشهها: معرفی 8 هدیه منحصر به فرد برای روز معلم
روز معلم چه روزی است؟ روز معلم در کشور ایران مصادف با شهادت استاد مطهری برابر با 12 اردیبهشت ماه
جهان در قاب زمان: خاتمکاری روی ساعت، تلفیقی از هنر و ظرافت
جنبههای خاص و منحصر به فرد ساعتهای خاتمکاری: در گذر زمان، بشر همواره به دنبال راههایی برای اندازهگیری و به
راهنمای سایزبندی شومیز زنانه
سایز بندی شومیز زنانه همانطور که می دانید دستورالعمل های مربوط به سایزبندی شومیز زنانه برای اندازه گیری به مشتریان
هدیهای از دل تاریخ: معرفی زیباترین صنایع دستی شیراز – استان فارس
سفری به دنیای رنگ و نقش: معرفی صنایع دستی شیراز شیراز، شهر شاعران و گلها، در کنار زیباییهای طبیعی و
تفاوت خاتم کاری اصفهان و شیراز
مقایسه خاتم کاری شیراز و خاتم کاری اصفهان در این مقاله از تیم تولید محتوای مارسین قصد داریم به مقایسه
شومیز مناسب مجلس رسمی باید چطور باشد؟
شومیز چیست؟ شومیز در واقع نوعی بلوز زنانه است که از کلمه فرانسوی “Chemise” به معنی پیراهن گرفته شده است.