مجله مارسین, مجله هنر

خطوط عمودی و افقی در عکاسی

خطوط عمودی و افقی در عکاسی

استفاده از خطوط عمودی و افقی در عکاسی یکی از عوامل پرقدرت و موثر به حساب می‌آید. در این مقاله از مارسین قصد داریم به تعریف خطوط عمودی و افقی و استفاده از آنان در داخل کادر بپردازیم.

خطوط عمودی

خطوط عمودی قابلیت ایجاد حس‌های مختلف، از قدرت و استحکام (همانند آسمان خراش‌ها) تا رشد (همانند درخت) در عکس را دارند. کارایی بیشتر این خطوط زمانی است که کادربندی به صورت عمودی صورت گیرد که در این‌ حالت بر روی ارتفاع و بلندی سوژه اصلی تاکید دارد. برخی اوقات شکستن این قانون و ثبت خطوط عمودی در کادر بندی افقی حسی را به بیننده منتقل می‌کند که در حالت عادی امکان پذیر نیست. بهتر است خطوط عمودی در حالت موازی با کناره‌ی تصویر قرار گیرند. هرچند پیدا کردن چنین حالتی آسان نیست، اما با کمی دقت می‌توان حس بهتری را در عکس‌ها ایجاد کرد.

خطوط عمودی در عکاسی

در صورتی که خطوط عمودی پرقدرتی در داخل کادر شما قرار دارد، استفاده از قانون یک سوم را فراموش نکنید.قرار دادن خط عمود درست در مرکز عکس، تصویر را به دو قسمت تقسیم می‌کند. شاید در برخی سوژه‌ها این کار باعث بهتر دیده شدن عکس شود، اما در حالت کلی عکس را به صورت دو تکه نمایش می‌دهد. سعی کنید دنبال خطوطی باشید که به صورت عمود تکرار شده و بافت خاصی را تشکیل داده‌اند. این جلوه‌ها حس خوبی را در عکس ایجاد کرده و به آن عمق خوبی می‌بخشند.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم عکاسی با گوشی که حتما باید بدانید

 

خطوط عمودی عکاسی

 

خطوط افقی

خطوط افقی مفهوم و حس «پایداری» و «توقف و استراحت» را به خوبی به بیننده منتقل می‌کند. یک درخت افتاده، دریا، مردم در حال خواب و این‌گونه مثال‌ها، همه نشانی از دوام و توقف زمان برای مدت طولانی را دارند. اگر می‌خواید با استفاده از خطوط افقی یک حالت آرامش‌بخش و پایدار در تصاویر خود ایجاد کنید، کادر بندی افقی بهترین انتخاب است. در مقابل اگر می‌خواهید صرفا بر روی وجود خطوط تاکید کنید، در حالت عمودی عکاسی کنید.

 

خطوط افقی در عکاسی

 

به خاطر داشته باشید استفاده از خطوط افقی به صورت صاف و بدون قطعی باعث می‌شود عکس کسل کننده و یک نواخت به نظر برسد. برای حل این مشکل بهتر است از اشکال دیگر همانند درختان، کوه‌، ساختمان و … در کادربندی استفاده کنید تا جذابیت خاصی به عکس ببخشید.

 

خطوط عمودی و افقی در عکاسی

 

قرار دادن خطوط افقی در مرکز تصویر باعث می‌شود یک ترکیب‌بندی نهچندان جالب در عکس به وجود آید. بهتر است خطوط را در یک سوم بالایی یا زیرین قرار دهید. لایه‌های افقی می‌توانند ریتم و الگوی خاصی را در عکس ایجاد کرده و باعث جذب نگاه بیننده به عکس شوند. قطع کردن امتداد خطوط افقی توسط شکل یا خطی عمودی نیز می‌تواند عکس جذابی ایجاد کند. از تراز بودن دوربین خود مطمئن شوید تا عکس‌ها بهتر و جذاب‌تر ثبت شوند. پیشنهاد میکنیم از محصولات هنرهای تجسمی مارسین نیز دیدن کنید.

همچنین میتوانید مقاله مربوط به استفاده از خطوط مورب در عکاسی را در مارسین مطالعه کنید.

 

در پایان

مجموعه مارسین با فعالیت در حوزه های مختلف هنری و همچنین خرید صنایع دستی سعی دارد با ددادان اطلاعات مناسب در زمینه های مختلف گامی جهت افزایش آگاهی مخاطبان خود بردارد.به نظر شما از این خطوط عمودی و افقی در ساخت انواع صنایع دستی به چه صورت استفاده می شود؟

مارسین-سازه های از جنس هنر و تجربه

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *