مجله مارسین, مجله هنر

درس‌هایی که هنرمندان می‌توانند به کارآفرینان بیاموزند

2

هنرمندانی که به کارشان علاقه‌مندند، درس‌های زیادی برای آموختن به کارآفرینان دارند

هیچ کس به اندازه­‌ی یک هنرمند با شور و اشتیاق علاقه­‌ی خود را دنبال نمی­کند و بیشتر از او ریسک نمی‌کند.

نویسنده: تنر سیمکینز

این جستار بر خلاف انتظار نمی‌خواهد به هنرمندان بیاموزد که چگونه کارآفرینی نمونه باشند بلکه به تحسین خصوصیاتی از هنرمندان می‌پردازد که کارآفرینان نمونه باید آن­ها را داشته باشند. خواندن این مطلب از این جهت می‌­تواند مفید باشد که به هنرمندانی که تلاش می‌کنند تا به هر قیمتی این خصوصیات را در خود زنده نگه دارند یا تقویت کنند، اطمینان دهد که در مسیر درستی گام برمی‌دارند.

تمایل به شکست؛ نگاهی مشتاقانه؛ به همراه خودانگیزشی شدید؛ این­ها به نظر شبیه صفات یک کارآفرین است. نکته­‌ی جالب اینجاست که هنرمندان و کارآفرینانِ خوب در این ویژگی‌ها مشترکند. در ادامه این مقایسه­‌ی منحصربه ­فرد را بیشتر بررسی می­‌کنیم و به موارد دیگری اشاره می‌کنیم که کارآفرینان می‌توانند از همتایان هنرمند خود بیاموزند.

نوآوری کنید تا برجسته شوید

نوآوریِ پر سروصدا در تجارت به معنای استفاده از ایده‌ای جدید یا تقویت چیزی است که با آنچه هم ­اکنون استفاده می‌شود، متفاوت است. هدف قراردادن مجموعه­‌ی جدیدی ازمصرف کنندگان، باعث می‌شود که بیشتر این نوآوری‌ها توسط رقبا بدون چالش باقی بمانند؛ به عبارت بهتر، این نوآوری‌ها به خاطر مخاطبان جدید خود بازاری جدید می‌سازند که در حال حاضر رقیبی ندارد تا چالشی بیافریند.

در هنر، رنسانس را به عنوان موقعیتی پرسروصدا در نظر بگیرید. در قرن پانزدهم ایده‌­های جدید در زمینه­‌ی هنر، موسیقی، علم و… فرهنگ را از قرون وسطای راکد بیرون آورد. کلمه­‌ی رنسانس در فرانسه­‌ی قدیمی به معنای واقعی کلمه به معنای تولد دوباره است. یکی از این نوآوری‌های پرسروصدا در این دوره­ رنگ روغن بود. جوامع هلنیستی و مصر باستان از رنگ‌­هایی مشابه رنگ روغن­ استفاده می‌کردند، اما در سال  ۱۴۱۰ میلادی، نقاش فلاندری، یان ون آیک نوع جدیدی از رنگ روغن را به وجود آورد که نور و رنگ‌­ها را زنده‌­تر نشان می‌داد. این نوآوری باعث توسعه‌ی روش‌­های جدیدی در نقاشی شد. رنگ‌های روغن یان ون آیک هنوز هم پس از ۵۰۰ سال مورد استفاده‌­اند.

AirBnB یک بازار آنلاین (و اپلیکیشن موبایل) است که کاربرانی که می‌خواهند ملک یا اتاق اضافی خود را اجاره دهند به کاربرانی که به دنبال جایی برای ماندن هستند مرتبط می‌کند. AirBnB نمونه‌­ای از همین نوآوری‌های پرسروصدا است. در ابتدا، کاربران این برنامه به دنبال یک جایگزین کم هزینه برای هتل‌ها بودند. آن­ها از آن دسته مشتریانی نبودند که به مزایای هتلی پنج ستاره علاقه­‌مند باشند. با محبوبیت روزافزون AirBnB، این شرکت کیفیت خدمات ارائه ­شده به مشتریانش را بهبود بخشید و اکنون می­‌تواند طیف کاملی از ترجیحات و نیازهای مشتری را برآورده کند. در حال حاضر ارزش مالی AirBnB بیش از 25 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

مدیریت زمان درعصر جدید

“در محل کار من بیشتر اوقات ده ‌ها نقاشی را می‌بینید که به این طرف و آن طرف افتاده‌­اند، به پشت برگردانده شده و یا کنار دیوار گذاشته شده‌اند. اگر نقاشی‌ای کنار دیوار گذاشته شده باشد، من آن را “انداختن توی یخ” می‌نامم و این یعنی که من یک روز به این نقاشی رسیدگی می‌کنم اما در حال حاضر نه! و نقاشی‌هایی که پشتشان به سمت ماست در ترکیب کار من بازگردانده و باز استفاده می‌شوند. ”

“صادقانه بگویم، گاهی اوقات خسته می‌شوم و نیاز به کار روی چیز دیگری دارم تا انرژی خود را از دست ندهم. بنابراین … به طورکلی من در یک دوره‌ی بازگشتی یا چرخشی کار می‌کنم که ناشی از احساس خودم نسبت به اوضاع است.” (یعنی اگر از کار خسته شوم آن را رها می‌کنم و بعدها به آن باز می‌گردم) متیو رایان هرگت هنرمند معاصر  Matthew Ryan Herget

آن­چه گفته شد، بهانه‌­ای برای اهمال­ کاری نیست. کارشناسان استفاده از تکنیک­‌های مدیریت زمان را برای سرعت بخشیدن به کار و زمان استراحت توصیه می‌­کنند و این از همان تکنیک­‌هاست. مارتین شولر، عکاس پرتره­ در مصاحبه‌ای گفته است: “من هر بار روی یک کار تمرکز می­‌کنم.” شولر که در نمایشگاه Fotografiska نیویورک حضور داشته است، افزود: “من هنگام معاشرت با بچه‌­هایم  تلفنم را در خانه می‌گذارم.”

تکنیک‌­هایی از این قبیل نشان می­‌دهند که شما چگونه با انتخاب الویت‌های زندگی خود می‌­توانید هوشمندانه عمل ­کنید. با توجه به تحلیل انتقادیِ استفاده از زمان، می‌­توان به سادگی گفت که  فقط بیشتر کار نکنید؛ شما می‌توانید از مزایایی که مدیریت زمان ارائه می‌­دهد هم بهره ببرید.

در هر فرصتی که پیش آمد، مشاهده کنید، گوش دهید و یاد بگیرید

وقتی کسی آن­قدر به موضوعی فکر می‌کند که می ­خواهد در رابطه با آن شغلی ایجاد کند، هیجان ­انگیز است، اما گوش ­دادن به داده­‌های خارجی برای کارآفرینان بی­ فایده است. صاحبان مشاغل می‌توانند از نظر احساسی به یک پروژه وابسته باشند، اما مشاهده، یادگیری و میل به تغییر بر اساس آنچه برای موارد مشابه در گذشته کارساز بوده است، همیشه در برابر اشتیاق کور پیروز می‌شود. هنرمندان این کار را به خوبی انجام می‌دهند. آن­ها می‌دانند چه زمانی باید وقت بگذارند و آنچه را که در اطرافشان اتفاق می‌افتد، جذب کنند تا بر کارشان تأثیر بگذارد.

جكسون پولاك، از مشاهده‌ی مداوم بهره می‌گرفت. پولاک در جنوب غربی ایالات متحده بزرگ شده و ادعا می‌کند که هنر قبیله‌­ای بومیان آمریکا یکی از تأثیرگذارترین عوامل برای او به عنوان یک هنرمند بوده است. او در اواخر زندگی، اغلب به نمایشگاه‌های هنری بومیان آمریکا در موزه‌­هایی مانند MoMA مراجعه می‌کرد تا به مشاهده و الهام گرفتن ادامه دهد. اثر­ 17A پولاک، به قیمت 200 میلیون دلار فروخته شده است که یکی از گرانترین آثار فروخته شده تا کنون است.

به عنوان یک کارآفرین، توصیه‌ی من این است که آنچه را از هنرمندان خوب یاد گرفته‌­اید، بردارید و آن را به آفریده­‌ی خود تبدیل کنید. شاید در نهایت به شاهکار شخصی خود در یک تجارت برسید.

مارسین-سازه هایی از جنس هنر و تجربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *