مجله استایل, مجله مارسین

زیورآلات زنان در اقوام مختلف ایرانی

زیورآلات اقوام ایرانی

زیورآلات ایرانی

زیورآلات از نظر افرادی که در شهر زندگی می کند شاید محدود به طلا جواهرات و بدلیجات باشد. در حالی که بسیاری از زنان در اقوام مختلف از ایده های منحصر به فرد و جدید که حتی مقرون به صرفه نیز هستند استفاده می کنند. زیورآلاتی که زنان روستایی و عشایر از آنها استفاده می کنند ویژه خودشان می باشد و به ندرت در جاهای دیگر یافت میشود.

زیورآلات اقوام ایرانی که ساخته دست های هنرمند اقوام هستند برگرفته از عناصر طبیعت و نیز طرح ها و الگو های باستانی می باشد و ریشه در فرهنگ آنها دار . در مجموعه مارسین می توانید زیورآلات با طراحی خود را سفارش دهید.برای اطلاعات بیشتر می توانید وارد صفحه ساخت زیورآلات سفارشی مارسین شوید. مارسین در زمنه خرید صنایع دستی مختلف و موضوعات مختلف هنری فعالیت دارد.

ممکن است شما با نگاه کردن به این نقش های کوچک فقط ظاهری از آن اثر را ببینید اما اگر از آنها درباره این نقش و نگارهای به کار گرفته شده در زیور آلات دست ساز شان بپرسید شما را با داستان های پشت پرده این نقشه ها شگفت زده خواهند کرد.

زیورآلات ایرانی سنتی

 

تنوع زیورآلات ایرانی

زیورآلات سنتی و دست ساز در ایران قدمت چند هزار ساله دارند که این هنر از جمله هنرهای اصیل ایران به شمار می‌آید. از زیورآلات ایرانی در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود و به علت خاص بودن توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند.  انواع مدل زیورآلات ایرانی بر اساس عقاید و فرهنگ هر منطقه طراحی شده است.

ساخت زیورآلات با استفاده از  مهره های رنگی شروع شد و به مرور به عنوان بخشی از لباس در میان اقوام مختلف مطرح شد و اقوام مختلف ایرانی هر کدام با توجه به عقاید و رسم و رسومات مخصوص به خود زیورآلات خاص خود را دارا هستند و شاید همین موضوع دلیل تنوع زیاد زیورآلات سنتی و دست سازه صنایع ایرانی باشد.

در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی زیورالات ایرانی در اقوام مختلف بپردازیم و با بخش های کوچکی از استعدادها و هنرهای ایرانیان آشنا شویم. امیدواریم از این مطلب نهایت لذت را ببرید.

 

زیورآلات زنان ترکمن

ساخت و ساز و استفاده از زیورآلات توسط اقوام ترکمن بسیار رایج بوده و ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم این قوم دارد. به عبارت دیگر هم جنبه خودآرایی برای آنها دارد و هم فرهنگی و مذهبی.  از خصوصیت‌های زیورآلات ترکمن‌ها وزن سنگین و ابعاد بزرگ آنها می باشد.

از نکات قابل توجه دیگر در زیورآلات ترکمن ها ایجاد صداهایی است که هنگام حرکت کردن و به علت آویزهای مختلفی که دارا هستند ایجاد می‌شود که بخشی از فرهنگ آنها به شمار می‌آید و کیفیت آنها به موقعیت اجتماعی زنان آنها بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: لباس ترکمن،آمیزه ای از فرهنگ و هنر ایرانی

زنان ترکمن همواره از انواع زیورآلات مانند دستبند، گردنبند، سربند، انگشتر، سینه ریز و مچ بند هایی از جنس طلا و نقره ، آلیاژ برنج ، آب طلا ، ورق طلا و … استفاده می کنند.

همچنین از این زیورآلات برای جلوه دادن و تزئین کردن موهای خود نیز استفاده می‌کند که هر بخش از این زیور آلات نام مخصوص به خودشان را دارند. از جمله زیورآلات ترکمن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: تنچیر ، چاپراز ، خازدار ، اگمه ، قبه ، مونجوق ، آسیق ، گله یقه ، بیله زیک ، یوزوک و …

زیورآلات زنان قشقایی

زنان هنرمند قشقایی در کنار استفاده از زیورآلات و جلوه آنها از برخی گیاهان خوشبو نیز استفاده می کنند. این زیورآلات علاوه بر زیبایی و بوی خوشی که دارند، خاصیت های ضد باکتری نیز دد آنها وجود دارد و به همین علت در میان پوشاک خود نیز از آنها استفاده می کنند. برای جلوه بیشتر و رنگ و لعاب دادن به این زیورآلات از مهره های رنگی مانند عقیق کهربا نیز استفاده می‌کنند.

زیورآلات زنان کرد

مانند اقوام دیگر تزئیناتی که اقوام کرد نیز استفاده می‌کنند اغلب مرتبط با فرهنگ و عقیده های آنها می باشد  و کردها نیز مانند اقوام قشقایی از گردنبندهای گیاهی خوشبو استفاده می‌کند.

اقوام کرد از مهره های سیاه در زیور کنار سرد و گردنبندهای گیاه سمل استفاده می‌کنند تا از چشم بد به دور باشند. همچنین اعتقاد دارند که استفاده از گردنبند شوه ( شبق ) از وارد شدن بختک به خانه جلوگیری می‌کند. کردها در بخش‌های مختلف ایران ساکن هستند و زندگی می‌کنند. آنها از زیورآلات متفاوتی از‌جمله‌ خلخال، انگشتر‌پا، پابند، پاموره (آویزپا)، دستبند، بازو بند، کمربند سنتی، عاشق‌بند، زیر‌چانه و … برای زیبایی و آراستن خود استفاده‌میکنند.

زیورآلات زنان بلوچ

زیورآلات در زندگی زنان بلوچ رخنه کرده است و زندگی بدون طلا برای آنها زیبایی ندارد. طرح و نقشه هایی که اقوام بلوچ در زیورآلات خود از آنها استفاده می کنند، بیشتر از طبیعت الهام گرفته شده است.

بلوچ‌ها از انواع مختلفی از زیورآلات برای سر و مو، گوش، بینی، دست پا و گردن استفاده می‌کنند. آنها ایده‌های منحصر به فرد و خاص خود را برای زیبایی و تزیین دارند.

مثلاً از زیورآلاتی برای آراستن پیشانی ، دور سر و دست‌ها  استفاده می کند و یا برای موهای خود از مودیگ استفاده می کنند که از جنس نقره می باشد و در موهایشان بافته میشود.

از جمله از این زیورآلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد مودیگ، سرمودی، کید، جومکا، والی، پلوه، لرزونک، روچ، چله، پنجه، گب و …

سخن آخر

زیورآلات زنان هنرمند ایرانی بسیار گسترده بوده و هر یک از آنها نیز مناسبت‌های خاص خودشان را داشته و برگرفته از اعتقاد هر یک از این اقوام می باشد. امروزه در صنعت مد زیورآلات سنتی ایرانی جایگاه خاصی در سراسر جهان داشته و به علت زیبایی ، اصالت ، تنوع در نقش و نگار و نیز منحصر به فرد بودن خود بسیار توسعه پیدا کردند.

مارسین-فروشگاه صنایع دستی

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *