مجله مارسین, مجله هنر

هنر اوریگامی یا هنر کاغذ و تا

هنر اوریگامی یا هنر کاغذ و تا

ساختن کاردستی یکی از هنرهایی است که طرفداران زیادی در سنین مختلف دارد. با ابداع اوریگامی و تاکردن کاغذ و ایجاد اشکال مختلف و جالب، امروزه افراد زیادی را در اطرافیان خود میبینیم که به هنر اوریگامی علاقه مند هستند و حتی برخی از آن ها در سطوح پیشرفته و سخت مشغول به ایجاد کاردستی های اوریگامی اند.

یکی از گروه های سنی که جز طرفداران همیشگی این نوع کاردستی هستند،کودکان اند که کسب این مهارت برایشان بسیار مفید است. در ادامه به فواید آموزش اوریگامی و آموزش های ساده ی اوریگامی می پردازیم بنابراین با این مجله ی مارسین همراه باشید. 

فهرست مطالب

اریگامی چیست؟

 اریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. در واقع در هنر اریگامی با تا شدن کاغذ در مراحل مشخص به ترتیب شکل می‌گیرد و توجه به جزئیات و ابعاد هندسی هرتا بسیار مهم است.

این هنر امروزه به روش های مختلف آموزش داده می‌شود و افراد علاقه مند به کاردستی به راحتی می‌توانند با دیدن تصاویر و ویدیوهای آموزشی اریگامی بسیاری از طرح‌های آن را با دستان خودشان محقق کنند. البته که این هنر نیز انوع خاص به خود را دارد. برخی از طراحی های اریگامی فقط با استفاده از تا کردن شکل میگیرد و برخی دیگر با استفاده از قیچی و برش اتفاق می افتد.

هنر اریگامی در برخی موارد بسیار ساده بوده و در چند گام ساده و در بازه ی زمانی بسیار کوتاه، حتی چند ثانیه‌ای انجام می‌گیرد و در برخی از موارد بسیار پیچیده شده و نیاز به روزها کار و تمرکز دارد.

در این مجله مارسین به بررسی کامل هنر اریگامی و آموزش تصویری چند اریگامی ساده می‌پردازیم بنابراین با ما همراه باشید.

آموزش اریگامی ساده

اریگامی چه زمانی ابداع شد؟

روش ساخت کاغذ ظاهرا در حدود سال ۱۰۰ میلادی در چین شروع شد و تا بیش از پانصد سال به‌صورت یک راز نگهداری می‌شد. در حدود قرن ششم میلادی این صنعت توسط راهبان بودایی از چین به ژاپن وارد شد. از این زمان به بعد یعنی از نیمه‌ی دوم قرن چهاردهم میلادی مصرف کاغذ برای کتاب در اروپا متداول شد.

 گروهی معتقدند که اولین بار تا کردن کاغذ و ایجاد اشکال هندسی با این کار که به اوریگامی معروف است، در چین ایجاد شد. استفاده از ماکت‌های کاغذی خانه برای سوزاندن در مراسم تدفین در آیین چین، از دلایل این ادعا است.

اما شکی نیست که این ژاپنی‌ها بودند که هنرتا کردن کاغذ را کمال بخشیدند و به‌ عبارتی از آن خود ساختند.

البته هزینه‌ی بالای تهیه‌ی کاغذ ایجاب می‌کرده است که از این هنر فقط برای مراسم خاص استفاده شود، مانند پروانه‌های کاغذی نر و ماده که برای تزیین فنجان‌ها در مراسم ازدواج استفاده می‌شده است.

در دوره‌های مختلف تاریخی ژاپن، اریگامی حضور داشته است. در خلال دوره‌ی موروماچی در قرون چهاردهم تا شانزدهم میلادی (۱۳۳۳ – ۱۵۷۳) اریگامی مدرن به‌گونه‌ای اصولی توسط یک نویسنده‌ی ناشناس نگاشته شده است.

سپس در دوره‌ی ادو (۱۶۰۳ – ۱۸۶۷) اریگامی به‌صورت یک سرگرمی فراگیر درآمد که البته در آن زمان Orisue نامیده می‌شد. کتاب “چگونه ۱۰۰۰ مرغ ماهیخوار با کاغذ بسازیم” در سال ۱۷۹۷ در ژاپن به چاپ رسید.

از آن زمان تاکنون کاغذ مربعی ۱۵ در ۱۵ سانتی‌متری اریگامی در همه‌جا فروخته می‌شود و اریگامی برای سرگرمی و آموزش در مقیاس وسیع مورد استفاده است.

گروهی معتقدند که در اسپانیا تا کردن کاغذ مستقل از ژاپن ابداع شد. گنجشک کاغذی اسپانیایی (Pajarita)، در قرن شانزدهم میلادی و یا حتی قبل از آن ساخته شده است.

یادداشت‌هایی در زمینه‌ آموزش و خم کردن کاغذ در حدود سال ۱۸۷۴ به چاپ رسیده است. جزئیات نحوه ساخت پرنده در حال پرواز هم در سال ۱۸۸۹ چاپ شده است. افراد مشهور در زمینه‌ی اریگامی در سال ۱۹۵۲ “ج. لگمان” کتاب “کتاب‌شناسی خم کردن کاغذ” را به چاپ رسانید.

ساخت چند اریگامی ساده

کاربرد اریگامی در زندگی روزمره چگونه است؟

Origami Folding نقشه‌های جغرافیایی یا مثلاً نقشهٔ سیستم حمل و نقل شهری از مواردی است که امروزه مطرح شده و با کمک اریگامی می‌توان به عنوان مثال تمام قسمت‌های یک جاده را از ابتدا تا انتها به صورت متصل مشاهده کرد. تئوری اریگامی را می‌توانیم برای همه چیز استفاده کنیم.

«آچیرو هاگیوارا» دانشمند ژاپنی، در حال پیدا نمودن راهی است که قسمت تاشونده‌ای در خودروها ساخته شود تاانرژی تصادف به جای تخریب، در آن قسمت‌ها جذب شود.

«رابرت ل نگ» کیسه هوایی برای خودروها طراحی نموده ا ست که به راحتی درهنگام تصادف باز شده و سرنشین‌ها راازصدمه دیدن محافظت می‌کند.

ساختمان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان به نام چشم شیشه‌ای، بر اساس قوانین اریگامی طراحی گردیده است. این تلسکوپ مثل یک گل باز می‌شود. مساحت این تلسکوپ در حالت باز، بی شتر از مساحت یک زمین فوتبال می‌باشد. این تلسکوپ براساس نرم‌افزار “تری میکر” ساخته شده‌است، که استاد به نام اریگامی، و پژوهشگر سکابق ناسا، آقای “رابرت لنگ” آن را طراحی نموده است، و با همکاری دانشمندان لبراتوار “لرنس لیورمور”در کالیفرنیا ساخته شد.

ساختمان کتابخانه عمومی شهر «سیاتل» بر اساس اریگامی ساخته شکده اسکت. طراح این بنا، «رم کولهاس» آلمانی و «جوشا راموس» هستند. یکی از کاربردهای اریگامی ساخت بناهای زیبا و مقاوم در برابر زلزله است.

اریگامی در ساخت نقشه‌ها، چادرها، ظرف‌های غذا و گنبد استادیوم‌ها، کمک شایان توجهی کرده‌است.

میتوانید از محصولات صنایع دستی در صفحه ی خرید صنایع دستی دیدن فرمایید.

آموزش اوریگامی های ساده کاغذی

اوریگامی درنا کاغذی متحرک

پرنده ی درنا در ژاپن نماد هنر و اوریگامی است. حتی افسانه ای وجود دارد که می‌گوید با ساختن هزار اوریگامی درنای کاغذی به آرزویتان می‌رسید. از این رو ساختن درنای کاغذی یکی از دست سازه های محبوب در دنیا به حساب می‌آید.

با طی کردن مراحل زیر به ترتیبی که قرار داده شده است می‌توانید که پرنده ی درنای کاغذی داشته باشید که میتواند بالهایش را تکان دهد.

آموزش اریگامی درنا گام به گام

آموزش اوریگامی ساده روباه کاغذی

روباه یکی از موجودات مورد علاقه ی کودکان است که ممکن است درست کردن اوریگامی روباه با کاغذهای در دسترس و رنگی برایشان بسیار جذاب باشد، از همین رو یک آموزش ساده ی اوریگامی روباه را برایتان قرار داده ایم که باید به ترتیب نوشته شده کاغذ ها را تا کنید.

آموزش اوریگامی روباه گام به گام

آموزش اوریگامی کوآلا کاغذی

کوآلا یک موجود دوست داشتنی است که در انواع کاردستی ها، علاقه مندان مخصوص به خود را دارد و درست کردن کوآلای کاغذی میتواند برای سنین مختلف بسیار لذت بخش باشد.

تا اینجا آموزش اوریگامی حیوانات مختلف را بررسی کردیم و امیدوارم توانسته باشید با راهنمایی های تصویر، کاردستی کاغذی خود را داشته باشید، در ادامه نیز با دنبال کردن مراحل تصویر زیر می‌توانید یک کوآلای دوست داشتنی درست کنید.

آموزش اوریگامی کوالا گام به گام

آموزش اوریگامی قلب ساده کاغذی

قلب ساده کاغذی یکی از کاردستی های زیبا برای مناسبت های مختلف است که می‌تواند در کنار هدیه‌ی شما احساستان را نیز نشان دهد.

در تصویر زیر مراحل آموزش اوریگامی قلب ساده نمایش داده شده است که باید به ترتیب نوشته شده انجام گیرد.

آموزش اوریگامی قلب قدم به قدم

مجموعه ی مارسین یکی از تولیدکنندگان صنایع دستی اصفهان است که برای خرید محصولات مناسب جهت هدایای سازمانی میتوانید به صفحه ی هدایای تبلیغاتی و شرکتی مارسین مراجعه نمایید.

آموزش قایق کاغذی رنگی

ساخت یک قایق کاغذی با روش اوریگامی می ‌تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد و ساعت‌ها آن‌ها را مشغول کند. این قایق کاغذی را میتوانید با کاغذهای رنگی یا حتی پوست شکلات بسازید و کودکان خود را سرگرم کنید. حتی با ساختن قایق اوریگامی از جنس کاغذهای پلاستیکی می‌توانید قایقی بسازید که روی آب شناور شود. و جذابیت بیشتری به کاردستی خود ببخشید.

آموزش ساخت قایق اوریگامی ساده در تصویر زیر مرحله به مرحله آموزش داده شده است.

آموزش اریگامی قایق مرحله به مرحله

فواید آموزش اوریگامی به کودکان

اوریگامی ترکیبی از هنر و علم است و به نوعی به هردو نیمکره مغز مربوط می شود. جهت ساخت اوریگامی به هردو دست نیاز است پس تمرین اوریگامی ورزشی مفید برای مغر محسوب می شود و با توانمند کردم هر دو نیمکره مغز به حل مسائل پیچیده کمک می کند. اوریگامی نه تنها در پرورش هوش بچه ها مفید است، بلکه برای کودکان استثنایی و با بهره هوشی کم هم قابل استفاده و بسیار مفید است.

افزایش صبر و پیگیری کودک

اوریگامی به کودکان شما صبر و شکیبایی، پیگیری در کار و خلاقیت را آموزش می دهد. با ساخت اوریگامی و تا کردن های پی در پی کاغذ طبق الگوها و نقشه های موجود، کودکان شما یاد می گیرند که تا پایان کار ساخت اوریگامی صبور باشند و کار خود را پیگیری کنند و به طور عملی درک می کنند که اشتباه کردن فرایندی طبیعی در روند کارشان است.

تقویت تجسم هنری

شباهت ساخته های کاغذی  اوریگامی به واقعیت، موجب پرورش ذائقه بصری کودک می شود که مبنای هنر های زیبا و گرافیک است.

پرورش خلاقیت کودک

ساخت اوریگامی همانند بازی با لگو و خانه سازی برای کودکان است و خلاقیت کودکان را پرورش می دهد. همان طوریکه که در ساخت یک قلعه با لگو، بلوک های لگو با الگوی خاصی کنارهم قرار می گیرند تا قلعه درست شود، در اوریگامی هم یک تکه کاغذ به دفعات و به شکلهای مختلف تا می شود تا شکل های مجسمه کاغذی به دست آید.

تقویت دقت و مهارت کودکان با پیروی کردن از دستور العمل ها

برای ساخت مجسمه های کاغذی با روش اوریگامی، یک برگ کاغذ باید به صورت مرحله  به مرحله و بدون امکان گذر کردن از یک مرحله یا حذف مرحله قبلی تا شود و لازم است از دستور العمل کار به دقت پیروی شود. این مهارتی است که لازمه بسیاری از مراحل زندگی برای کودکان و بزرگسالان است.

تقویت تمرکز و کمک به مهار استرس

اوریگامی می تواند به صورت یک فعالیت در تنهایی یا درجمع انجام شود و تا کردنها مکرر و تمرکز بر ساخت یک شکل مشخص؛ باعث رها شدن استرس و تنش های روزانه می شود.

تقویت مهارتهای اجتماعی

اوریگامی می تواند به صورت یک فعالیت گروهی در جمع خانواده و با حضور اعضای خانواده و یا در کلاس درس انجام شود که موجب تقویت مهارت های اجتماعی کودکان و نزدیک شدن اعضای خانواده / کلاس درس به یکدیگر شود.

فواید اوریگامی برای کودکان

سخن پایانی

ساختن کاردستی می‌تواند برای کودکان بسیار مفید بوده و به کسب مهارت‌هایشان کمک کند. ساخت اوریگامی یکی از کاردستی هایی  است که برای کودکان لذت بخش بوده و آموزش آن ساده است.

علاوه براین ساخت کاردستی های کوتاه برای کودکان مناسب‌تر است، چون به سرعت نتیجه حاصل شده و کودک با دیدن نتیجه علاقه مندتر می‌شود تا کاردستی های دیگری نیز بسازد.

در این مجله چند آموزش ساده برای ساخت اوریگامی های مختلف را قرار دادیم تا با استفاده از آنها به همراهی کودکانتان بتوانید لحظات خوبی داشته باشید.


مارسین-فروشگاه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *