مجله گردشگری, مجله مارسین, مجله هنر

پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران

حصیر صنایع دستی

پرطرفدارترین صنایع دستی ایران

ایران به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی در جهان شناخته می شود. این که صنایع دستی چیست و به محصولاتی صنایع دستی می گویند موضوع بحث این مقاله نیست. در این مقاله بیشتر قصد دارم به معرفی پر طرفدارترین صنایع  دستی ایران بپردازیم.

اگر همیشه در ذهن خود این سوال را داشته اید که پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران چیست؟ بی شک و بدون تامل می توان گفت انواع فرش های دستباف ایرانی در جهان به عنوان محبوب ترین و مشهورترین صنایع دستی ایران در جهان است. اما فقط این نیست. خرید صنایع دستی یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین کارهایی است که توریست ها در سفر به ایران انجام می دهند.به گفته اکثرشان با این کار تکه از فرهنگ و هنر این سرزمین را برای همیشه با خود به همراه دارند. در ادامه لیست از صنایع دستی پر طرفدار  ایران را معرفی خواهیم کرد. پس با مارسین همراه باشید.

اگر بخواهیم لیستی از پرطرفدارترین صنایع دستی ایران چه در بحث صادرات و چه داخلی را نام ببریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- انواع فرش و قالی

2- ظروف میناکاری

3- محصولات خاتم کاری

4- جواهرات محلی

5- صنایع دستی چوبی و مشتقات آن

6- ظروف سفالی

صنایع دستی ایران به قدری متنوع هستند که نمی توان همه آنها را در این مقاله نام برد در مقاله صنایع دستی چیست به طور مفصل به این مسئله پرداخته شده است.

 

صنایع دستی ایرانی

تاریخچه ی صادرات صنایع دستی 

تنوع بالا، اصالت و منحصر به فرد بودن صنایع دستی ایرانی در دینا باعث محبوبیت آنها در بازارهای جهانی شده است.
خیلی ها در دنیا ایران را به نام فرش می شناسند. همین مسئله خود اهمیت صنایع دستی در هویت یک ملت را نشان می  دهد.
همانطور که در بالا اشاره شد پرطرفدارترین صنایع دستی ایرانی انواع فرش و گلیم دست بافت است .و این محصول بیشتری سهم را در بین صنایع دستی صادراتی دارد.
دقیقا مشخص نیست که صادرات صنایع دستی از زمانی شروع شده است. البتهع این مسئله به تعریف صنایع دستی نیز برمیگردد. چرا که صنایع دستی یک تعریف مدرن بعد از ماشینی شدن اکثر امور زندگی است. پس نمی توان صادرات فرش های دستباف از جاده ابریشم به چین باستان را جز تاریخچه صنایع دستی به حساب آورد. چرا که با تعریف امروز صنایع دستی، کلیه محصولات قبل از مدرنیته صنایع دستی بوده اند.
ایران فعالیت رسمی خود را در صادرات صنایع دستی از قبل از انقلاب شروع کرد و با تولید و عرضه محصولاتی مانند فرش های نفیس توانست بازار جهانی را بدست بگیرد. اما با ورود رقبای جدیدی مانند چین و هند در بعد از انقلاب و با وجود مشکلاتی مانند تحریم و باقی مسائل تا حدودی بازار بی رقیب خود را از دست داد.
با وجود تمام این پتانسیل ها ایران به دلایل مختلف نتوانسته سهم لازم را از بازار جهانی صنایع دستی به دست آورد.
برخی منابع عنوان نموده اند که صادرات صنایع دستی ایران در سال های اخیر حدود پانصد و پنجاه میلیون دلار (با احتساب صادرات فرش دستبافت) بوده است و ذکر شده است که بیشترین میزان این صادرات در سال 1373 بوده که حدود 7/1 میلیارد دلار عنوان شده است.
 
سهم کشورهای مختلف در صادرات صنایع دستی در بازار جهانی
 

در ادامه به معرفی مفصل تر پر طرفدارترین صنایع دستی ایران می پردازیم:

قالی و فرش

قالی نیز فرشی است پرزدار که از طریق در گیری پرز و گره زدن آن بر تار و نیز پود گذاری بافته می شود. و شاخص ترین و کامل ترین زیر انداز سنتی به واسطه بافت و اجرای نگاره، طرح و نقش است.این دست بافته دارای پیشینه تاریخی بس کهن است که بیشترین تقاضا را در بین کشورهای مختلف داشته و به نوعی یکی از صنایع دستی بسیار مهم در صادرات آن به شمار می آید.شاید بتوان به جرات فرش دستباف را جز پرطرفدارترین صنایع دستی ایران چه در داخل و چه خارج از کشور دانست.فرش های نفیسی که در بعضی مواقع به عنوان یک کالای لوکس و لاکچری به حساب می آیند.

صنایع دستی ایرانی فرش

جواهرت محلی

سابقه تولید و استفاده از جواهرات محلی (زیور آلات و زینت آلات) که در واقع می توان آن را مکمل لباس های سنتی دانست، بسیار طولانی است که به نوعی در حفظ آداب و رسوم و عادات و سنن مناطق روستایی و عشایری ایرانی نقش تعیین کننده ای داشته است. در حال حاضر جواهرات محلی ترکمن، کردستان و سیستان و بلوچستان بیش از جواهرات دیگر مناطق کشورمان مورد توجه بوده و کارگاه های آن در سننندج، گنبد کاووس، زاهدان و …. مستقر هستند. مواد اولیه آنها از طلا، نقره، قلع، فیروزه، یشم، عقیق و …. می باشد. این زیورآلات شامل النگو، گوشواره، سینه ریز، دستبند، سربند، بازوبند، انگشتری و …. می باشد.همیشه جواهرات مختلف یکی از صنایع دستی پرطرفدار و محبوب صنایع دستی کشور بوده است.

چوب و مشتقات آن

چوب یکی از دیگر موادی است که در ایران انواع مختلف صنایع دستی از آن تولید می شود که ذکر آن آمده است. این محصول و مشتقات آن بخش مهمی را در صادرات صنایع دستی داشته اند. کشورهایی نظیر قطر، آفریقای جنوبی، عراق، آذربایجان، افغانستان، امارت متحده عربی، جیبوتی، ترکمنستان، ترکیه، مالزی، ‌ لیبی، اردن و قزاقستان بازارهای اصلی برای این محصولات می باشند.یکی از مشهورترین این هنر ها،هنر خاتمکاری است که عموما بر روی چوب استفاده می شود.مانند خاتم کاری مبلمان و میز و غیره.برای خرید صنایع دستی خاتم کاری و دیدن کلیه محصولات مربوط به آن می توانید روی لینک کلیک کنید.صنایع دستی چوبی با تنوع بسیار بالایی که دارند توانسته مورد توجه افراد با سلایق گوناگون باشد.به همین دلیل این صنایع دستی در لیست پرطرفدارترین صنایع دستی ایران برای صادرات قرار می گیرد.

ظرف میناکاری شده

ظرافت و زیبایی از دلایل اصلی محبوبت این صنایع دستی در میان کشورهای مختلف است. میناکاری یکی از قدیمی ترین صنایع دستی ایرانیان است . این هنر زیبا بر روی سطوح مختلف مسی، نقره ای و طلایی پیاده سازی می شود. اگرچه در اغلب شهرهای ایرانی ظروف میناکاری به چشم می خورند اما در این بین هنر میناکاری اصفهانیان زبانزد عام و خاص است.خرید ظروف میناکاری یکی از کارهای پرطرفدار توریست ها و مسافران است
 
قدم در بازار اصفهان که بگذارید از کاسه و بشقاب گرفته تا جعبه های چوبی، گلدان، آیینه، تابلو عکس و حتی انواع زیورآلات میناکاری شده را خواهید یافت. میناکاری یکی از مشهورترین و محبوب ترین شاخه های صنایع دستی ایران است که در میان کشورهای همسایه، کشورای اروپایی و حتی کشورهای امریکایی بسیار محبوب است. در سال 2019 تنها استان مرکزی از صادرات این صنایع دستی زیبا ده‌ها میلیون دلار درآمد کسب کرده بود.
ظروف شیشه ای و مسی از جمله کالاهایی هستند که سهم زیادی در صادرات صنایع دستی ایران داشته اند. این گونه آثار در بین کشورهای عربی محبوبیت بسیاری داشته اند. ظروف مسی که با روش قلم زنی ایجاد شده سهم بیشتری را در بین ساخته های مسی داشته است.انواع ظروف میناکاری بر هر اساسی که مقایسه می شوند همیشه در لیست صنایع دستی پرطرفدار و محبوب قرار می گیرند.

سفال و سرامیک

سفال و سرامیک نیز از ساخته های دستی ای محسوب می شود که در صادرات صنایع دستی نقش ارزنده ای را ایفا نموده است. طرح و نقش های بسیار زیبای آن و نیز ساخت آن که پیشینه ای کهن دارد از جمله ویژگی هایی است که نظر کشورهای دیگر را بر انگیخته است.گستره صنایع دستی سفال و سرامیک بیار زیاد زیاد است از انواع ظروف کاربردی تا لوازم دکوری را می توان در اینگونه صنایع دستی پیدا کرد.انواع ظروف سفالی جزئی از لیست پرطرفدارترین صنایع دستی ایران قرار خواهد گرفت.

نقاشی روی سفال

مارسین-فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *