مجله مارسین, مجله هنر

۵ نکته برای بالا بردن مهارت عکاسی مینیمال

نکاتی برای بالا بردن مهارت عکاسی مینیمال


مینیمالیسم یک حرکت نوظهور در عکاسی است که سرگرمی فراوانی برای افراد علاقه‌مند ایجاد کرده است.

این تکنیک با نگاهی تازه‌ به صحنه‌‌های تکراری و قدیمی می‌نگرد. فضاهای موجود در این سبک معمولا ساده و عاری از هرگونه عناصر اضافه است. امروزه تلفیق عکاسی مینیمال با هنر توانسته مخاطبان خاصی را به خود جلب کند.

عکاسی مینیمال سبک جدید از عکاسی نیست. قبلا این نوع نگاه با نام‌های متفاوت بین عکاسان وجود داشت. اما امروزه با تلفیق آن با دیگر هنر‌ها جایگاه ویژه خود را در دنیای مدرن یافته است. حال با رعایت برخی نکات نه تنها در این سبک بلکه در تمام شاخه‌های عکاسی می‌توان توانایی خود را به رخ دیگران کشید.

۱- داستان خود را بسازید

در کنار هر عکس، داستان آن مهمترین بخش تصویر به شمار می‌آید. در عکاسی مینیمال باید قادر باشید داستان منحصر به فرد خود را با رعایت پس‌زمینه خلوت و فضای منفی برای بیننده روایت کنید.

در مورد پس‌زمنیه و جدا کردن سوژه از جزئیات بیشتر توضیح داده خواهد شد، ولی در حالت کلی به هیچ عنصر منحرف کننده در تصویر نیاز ندارید.

همیشه سعی کنید پس‌زمنیه خلوت داشته باشید. حتی اگر مجبور شوید پس زمینه را تار کرده یا از رنگ‌ها و بافت‌های یکنواخت در آن استفاده کنید.

فضای منفی به حاشیه بین سوژه اصلی و دیگر سوژه‌ها در ترکیب‌بندی گفته می‌شود.

با استفاده ار این فضا می‌توانید دقت بیننده را به فضا و داستانی که می‌خواهید، هدایت کنید.

زمانی که از طریق چشمی دوربین به نقطه‌ای مشخص نگاه می‌کنید، سعی کنید با لحظه‌ای درنگ فضای مقابل را درک کنید. اگر ترکیب‌بندی پیچیده و غیرقابل فهمی در پیش رو دارید، زاویه را تغییر دهید تا سوژه فضای منفی و اطراف خلوت‌تری به خود پیدا کند.

۲- جدا کردن سوژه

با باز گذاشتن دریچه دیافراگم باز و فوکوس روی سوژه می‌توان پس‌زمینه‌ای تار ایجاد کرد تا به وسیله آن سوژه را از باقی عناصر در تصویر جدا کرد. این همان کاری‌ست که بیشتر مینیمالیست‌ها انجام می‌دهند.

داشتن یک پس‌زمینه بلور و تار به خوبی به بیننده نشان می‌دهد که باید روی چه موضوعی تمرکز کند. در این حالت سوژه از تمام پیچیدگی‌های موجود در ترکیب‌بندی تصویر دور می‌ماند.

در برخی تصاویر شاید نخواهید پس‌زمینه را تار کنید. برای مثال در عکاسی منظره، چون می‌خواهید بیشتر جزئیات محیط را ثبت کنید، از دریچه دیافراگم بسته‌تر مانند اف۱۱ یا اف۱۶ استفاده می‌کنید. این بدین خاطر است که در این نوع تصاویر سوژه اصلی خود منظره رو به روست.

در این حالت استفاده از رنگ، بافت یا هر راه دیگر برای جدا سازی سوزه از پس زمینه توصیه می‌شود.

یک راه دیگر در عکاسی منظره، ثبت یک صحنه با اندازه دیافراگم‌‌های متفاوت است. در این صورت با تلفیق لایه‌ها می‌توان پس زمینه‌ مناسبی ایجاد کرد.

۳- از رنگ‌ها استفاده کنید

یکی از روش‌های قدرتمند در ساختار تصاویر مینیمال استفاده از رنگ برای ایجاد وضوح است.

اگر نیاز به ایجاد اغراق در رنگ‌ها ندارید،‌ با انتخاب دو یا سه رنگ که در کنار یک‌دیگر خوب به نظر می‌آیند، و برجسته کردن یک بافت در تصویر جذابیت بیشتری به عکس ببخشید.

درحالی که بیشتر مینیمالیست‌ها دوست دارند فضای بیشتر عکس‌هایشان از دو رنگ متضاد و ساده تشکیل شود، دیگر عکاس‌ها از ترکیب رنگ‌های هم‌خوان و ایجاد شلوغی بهره بیشتری می‌برند. برای مثال در عکس زیر یک ترکیب جذاب و زیبا از دو رنگ قرمز و آبی دیده‌ می‌شود.

با استفاده از چرخه رنگ می‌توانید هارمونی رنگ خود را تعیین کنید. در این چرخه رنگ‌های مکمل نشان داده شده است که با ترکیب آن‌ها می‌توان جذابیت بیشتری به تصاویر بخشید.

۴- استفاده از خطوط پیش‌رو

عکاسی مینیمال سعی در نمایش ساده ترکیب‌بندی را دارد. بنابراین اغلب از خطوط و بافت‌ها برای ایجاد سناریو و هدایت نگاه بیننده در تصویر استفاده می‌شود. یافتن خطوط پیش‌رو طبیعی در ترکیب‌بندی کمک بسزایی در جلب نظر بیننده دارد.

خطوط همه جا یافت می‌شوند. ریل قطار، جاده‌ها، کنارگذر‌ها، ساختمان‌ها و … مثال کوچکی از خطوط‌ها هستند.

پس از یافتن خطوط، باید آنها را با سوژه هماهنگ کرد. طوری که نگاه بیننده را به سمت هدف هدایت کنند. خطوطی که به سوژه نمی‌رسند، یا از نقاط دیگر تصویر خارج می‌شوند، بیننده را از داستان اصلی دور نگه می‌دارند.

۵- بافت‌ها را پیدا کرده و از آن استفاده کنید

بافت‌ یک عنصر قدرتمند در تصویر است؛ مخصوصا زمانی که تصویر در اطراف آن بافت تشکیل می‌شود.

بافت‌ها اغلب به عنوان یک رابط بین بیننده و عناصر موجود در تصویر هستند که احساس، حالت‌، نور و تاریکی را در بر می‌گیرند. بخاطر زبان محدود مینیمال‌ها، بافت‌ها در حالت تکرار به تنهایی می‌توانند به عنوان سوژه استفاده شوند.

برای نمونه میلیون‌ها ذره شن در کنار هم که با آب اقیانوس پوشانده شده‌اند، می‌توانند پیش‌زمینه‌ی متفاوتی را در تصویر رقم بزند.

نتیجه‌گیری

به عنوان یک عکاس، بدون در نظر گرفتن سطح مهارت، می‌خواهیم همواره اطلاعات جدیدی بیاموزیم.

بنابراین باید دنبال نکات و مطالب مرتبط بوده و از آنها یاد بگیریم. به مرور آموزه‌ها را در عمل به کار گیریم و علاوه بر پیشرفت، مخاطبان بیشتری نیز جذب کنیم.

با وجود این که عکاسی مینیمالیست به خوبی شناخته شده و بسیار پرطرفدار است اما باز هم نظم خاص خود را دارد و استایل منتخب همه عکاس‌ها نیست.

برای آنکه بتوانید در این ژانر عکاسی به بهترین نتیجه دست پیدا کنید و کار خود را برجسته و دیدنی کنید باید تمرین کنید، ایده‌های جالب داشته باشید و سعی کنید همیشه خود را در صدر نگه دارید.


مارسین-سازه هایی از جنس هنر و تجربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *