مجله مارسین, مجله هنر

به مشتریانمان چه هدایای تبلیغاتی بدهیم؟

به مشتریانمان چه هدایای تبلیغاتی بدهیم؟

هدایای تبلیغاتی راهی برای ایجاد یک رابطه بهتر و صمیمی‌تر بین مشتری یا کارمندان با شماست. هدایای تبلیغاتی یا به صورت سازمانی، اداری و شرکتی برای کارمندان و کارکنان یک مجموعه تهیه میشوند، یا به صورت تبلیغاتی برای مشتریان فعلی و بالقوه. در این مقاله به اهمیت هدیه تبلیغاتی سازمانی و انتخاب بهترین هدیه می‌پردازیم.

خرید هدایای سازمانی می‌توانند فیزیکی (مثل لباس، ماگ، ساعت، تابلو یا ظروف تزئینی) یا غیرفیزیکی (مثل کارت هدیه، بلیت کنسرت و نمایش یا کارت تبریک اینترنتی) باشند.

فهرست مطالب

همه می‌دانیم هدیه تبلیغاتی چیست  و چه اهمیتی برای یک کسب‌وکار دارد، اما شاید هنوز با همه انواع هدایای تبلیغاتی آشنا نباشیم و جزئیات کوچک و پراهمیت در انتخاب یک هدیه مناسب را ندانیم. هدیه ما بهتر است کاربردی باشد یا دوست داشتنی؟ در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها چه هدیه‌ای به مشتریانمان بدهیم؟ هدایای تبلیغاتی چه نقشی در رونق یک کسب‌وکار و فروش بیشتر دارند؟

اهمیت هدایای تبلیغاتی مشتریان

دادن هدایای تبلیغاتی به مشتریان علاوه بر اینکه باعث ایجاد صمیمیت و رابطه بهتر با مشتریان می‌شود، فروش بیشتر، تبلیغات غیرمستقیم و برندسازی را نیز به همراه دارد.

فروش بیشتر

طبق آمار ارائه شده از سایت PPAI بیشتر از 80 درصد از افرادی که هدیه تبلیغاتی دریافت می‌کنند، حتما در آینده از آن شرکت خرید می‌کنند. هدیه دادن با ایجاد حس دوستی و نوعی دین باعث می‌شود افراد در آینده از شما خرید کنند.

تبلیغات غیرمستقیم

اگر هدیه شما یک وسیله کاربردی باشد که در طول روز مورد نیاز افراد است، به عنوان نوعی تبلیغات محیطی عمل می‌کند. خرید صنایع دستی کاربردی مانند یک ساعت های خاتم کاری، که هر روز در معرض دید خود فرد و اطرافیانش است به عنوان هدیه ی تبلیغاتی محیطی تاثیر بسیار زیادی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت.

طبق آمار، در ایالات متحده آمریکا 85 درصد افراد، بین 1 تا 4 سال هدیه تبلیغاتی که دریافت کرده‌اند را نگه می‌دارند. این نسبت در ایران هم  برقرار است. این یعنی شما می‌توانید با هزینه بسیار پایین برای خرید یک ماگ یا خودکار، تا ماه‌ها و سال‌ها مشتری جذب کنید.

برندسازی

هدایای تبلیغاتی نقش مهمی در موفقیت شما در مرحله اول قیف فروش؛ یعنی ایجاد آگاهی و افزایش awareness دارد. حک کردن لوگوی برندتان روی ساعت، ظروف تزئینی، بوک‌مارک و وسایل کاربردی دیگر و هدیه دادن آن‌ها باعث می‌شود به صورت زنجیره‌ای آگاهی از بردنتان را ایجاد کنید.

علاوه بر این، مشتریانی که از شما هدیه دریافت کنند، حتما در ایمیل، با یک تماس، در شبکه‌های اجتماعی یا حتی به صورت حضوری از شما تشکر خواهند کرد. وقتی این تعامل ایجاد شود، شما می‌توانید با استفاده از فنون مذاکره مشتری را با کسب‌وکار خود بیشتر آشنا کنید و او را برای خرید بیشتر ترغیب کنید.

کاربردی ترین هدایا برای مشتریان

هدایا یا باید کاربردی باشند، یا حس خوبی در مخاطب ایجاد کنند. ممکن است یک هدیه هم کاربردی باشد هم بار احساسی خوبی داشته باشد، اما انتخاب این هدیه معمولا هزینه زیادی دارد؛ چراکه باید برای هر مشتری به صورت جداگانه تهیه شود.

کسب‌وکارها معمولا به دنبال هدایای تبلیغاتی کاربردی برای مشتریان خود هستند تا با استفاده آن در طول زمان، در ذهن مشتری بمانند. کاربردی‌ترین هدیه تبلیغاتی برای مشتری شما، بستگی به هویت او دارد. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ از چه طبقه اجتماعی و اقتصادی می‌آیند؟ زن هستند یا مرد؟ چه رنج سنی دارند؟ علایق و دغدغه‌های آنان چیست؟

اگر مشتریان شما دانشجو یا کارمند باشند، هدیه‌ای مثل یک خودکار برای آن‌ها مناسب است. جوانانی که دانشجو نباشند، معمولا استفاده زیادی از خودکار ندارند و بیشتر تایپ می‌کنند؛ پس بهتر است هدیه دیگری به آن‌ها بدهید.

خانم‌ها به وسایل تزئینی علاقه بیشتری نشان می‌دهند تا آقایان. یک اشتراک رایگان سایت فیلم یا موسیقی، برای جوانان جذاب‌تر است تا افراد میانسال. پس کاربردی ترین هدایا برای مشتریان شما، با توجه به هویت آن‌ها مشخص می‌شود.

به طور کلی، برای مشتریان خاص و دائمی خود می‌توانید یک عطر هدیه بدهید و برای مشتریان دیگر ظروف سفره هفت سین یا یک گلدان سنتی ایده خوبی است.

انواع هدایای تبلیغاتی مشتریان

هدایای تبلیغاتی با توجه به زمان، جایگاه و مخاطب انواع متفاوتی دارند:

هدیه‌های تبلیغاتی

این هدایا معمولا ساده و کم هزینه هستند، در تعداد بالا و به صورت عمده تهیه می‌شوند و همانطور که از نامش پیداست، هدف تبلیغاتی دارند؛ پس لوگوی شما باید روی آن‌ها چاپ شود. این هدیه‌ها را می‌توانید روی هر خرید به صورت رایگان اضافه کنید یا به عنوان اشانتیون به مشتریان خود بدهید. خودکار، بگ پارچه‌ای، خوشبوکننده و وسایلی از این دست، برای این نوع هدیه مناسب هستند.

هدیه‌های شرکتی برای عموم مردم

می‌توانید در مراسم‌های عمومی اسپانسر شوید یا صرفا با حضور خود و هدیه دادن به افراد شرکت کننده، آگاهی ایجاد کنید و حتی مشتری جذب کنید. این کار معمولا بازدهی بالایی دارد. هدیه‌ای که در چنین مراسم‌هایی داده می‌شود می‌تواند از محصولات خودتان باشد. یک هفته استفاده رایگان، تخفیف ویژه، بن تخفیف و یا یکی از محصولات خودتان گزینه‌های خوبی هستند.

هدایای شرکتی برای کارمندان

 این هدایا برای کارمندان خودتان تهیه شده و باعث می‌شود وفاداری و بهره‌وری بیشتری داشته باشند، حتی خلاقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. با هدیه دادن به کارمندانتان به آن‌ها یادآوری می‌کنید که کار آن‌ها برای شما ارزشمند است و از زحماتشان تقدیر می‌کنید.

به یاد داشته باشید که بهتر است لوگوی خود را روی این هدایا حک نکنید. استفاده از هدایای با ارزش و ماندگار می‌تواند هدیه مناسبی برای کارمندانتان باشد، استفاده از صنایع دستی میناکاری و خاتم کاری از خاص‌ترین و باارزش‌ترین هدایای این دسته به حساب می آید .برای خرید صنایع دستی می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

/ کلیه صنایع دستی مارسین در این قسمت موجود است/

هدایای شرکتی برای کسب‌وکارها

ممکن است بخواهید به شرکت‌های همکار، مشتری یا حتی رقبای خود هدیه بدهید تا از زحمات آن‌ها قدردانی کنید یا روابط بهتری بسازید. با این کار شما، این شرکت‌ها در آینده همکاری بهتری با شما خواهند داشت و در بازار کار هوای شما را دارند. کالاهایی مثل چایی ساز، مودم، ظروف پذیرایی میناکاری ، ظروف خاتم و مس و… برای این قدردانی مناسب است.

هدیه‌های شرکتی برای کارمندان دیگر شرکت‌ها

 برای تشکر از همکاری یا قدردانی از زحمات کارمندان دیگر شرکت‌ها می‌توانید وسایلی مثل ساعت هوشمند، ست اداری و… به چند نفر یا همه کارمندان آن شرکت هدیه بدهید. با این کار، کارمندان به شرکت شما احساس خوبی خواهند داشت و در آینده بیشتر به فکر شما هستند.

هدایای تبلیغاتی بانک‌ها

بانک‌ها معمولا برای همه مشتریان خود، به ویژه مشتریان خاص و وفادارشان هدیه‌های مناسبتی تهیه می‌کنند. تفاوتی که هدایای تبلیغاتی بانک‌ها با سایر ادارات دارد، این است که به دلیل هویت بانک‌ها، هدایای آن‌ها رسمی‌تر و باکیفیت‌تر است. هدایای معمولی که بانک‌ها تهیه می‌کنند، سررسید، خودنویس، ست اداری، تقویم، ظروف تزئینی به ویژه ظروف میناکاری و ست های خاتم کاری یا وسایل الکتریکی مثل پاور بانک است.

در تهیه هدیه تبلیغاتی برای بانک‌ها باید توجه داشت که مشتریان بانک‌ها طیف وسیعی از مردم، اعم از زن و مرد، پولدار و فقیر، پیر و جوان تشکیل می‌شوند؛ پس این هدیه باید یک وسیله کاربردی عمومی باشد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

بانک‌ها می‌توانند برای مشتریان خود هدایایی تهیه کنند که اصطلاحا چندبار فروخته می‌شوند. یعنی می‌توانند به مشتری‌های خود یک قلک برای فرزندانشان یا یک وسیله تزئینی برای همسرانشان هدیه بدهند. با این کار، هم مشتری هدیه دریافت کرده است، هم خانواده او و تاثیرگذاری هدیه دوبرابر شده است.

هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی

بسیاری از کسب‌وکارها در نمایشگاه‌های کوچک و بزرگی شرکت می‌کنند. هدف از شرکت در نمایشگاه‌ها هرچه که باشد، همیشه می‌توانید با چند هدیه تبلیغاتی ساده و کوچک افراد را از حضور خود آگاه کنید و فروش خود را افزایش دهید.

هدایایی که در نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود، از نوع هدایای تبلیغاتی است که پیش‌تر در بالا ذکر شد. پوشه تبلیغاتی، کارت پستال، بشقاب های میناکاری و… از هدایای رایجی هستند که در نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

هدیه دادن در نمایشگاه چند مزیت دارد:

  • برندهای زیادی در یک نمایشگاه حضور دارند. این شلوغی باعث پراکندگی مشتریان می‌شود. اگر می‌خواهید افراد به غرفه شما جذب شوند، بهتر است هدیه بدهید. دریافت یک هدیه رایگان روی هر خرید باعث ایجاد ترافیک جلوی غرفه شما می‌شود.
  • ذهن انسان تمام اطلاعاتی که دریافت می‌کند را به خاطر نمی‌سپارد. افرادی که وارد یک نمایشگاه می‌شوند قرار نیست از همه غرفه‌ها خرید کنند یا همه برندها را برای خریدهای بعدی به خاطر بسپارند. شما تنها در صورتی در ذهن مشتریان ماندگار خواهید شد که متفاوت از دیگران عمل کنید. تفاوت و تمایز و ایجاد حس خوب در مشتری، باعث می‌شود آن‌ها در آینده نیز از شما خرید کنند.
  • هدایای فیزیکی که ارزش بصری بالایی داشته باشند، نه تنها تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارند، بلکه وقتی مشتریان شما در محوطه نمایشگاه قدم می‌زنند و هدیه‌ای که از شما دریافت کرده‌اند را حمل می‌کنند، دیگران را نیز به خرید از غرفه شما ترغیب و تشویق می‌کنند.

هدیه برای همایش

انواع هدایای تبلیغاتی مشتریان

اگر شرکت شما در یک همایش شرکت می‌کند، فرصت خوبی است تا با هدیه دادن، همکاران و مخاطبان همایش را با کسب‌وکار خودتان آشنا کنید و آن‌ها را برای استفاده از محصولاتتان ترغیب کنید. هدیه‌ای که در همایش‌ها می‌دهید باید نسبت به هدایای تبلیغاتی دیگر که در نمایشگاه‌ها یا مناسبت‌ها استفاده می‌شود با دقت بیشتری انتخاب شود و باارزش‌تر باشد.

از آنجایی که افرادی که در یک همایش شرکت می‌کنند زیاد نیستند، می‌توانید هدیه هر فرد یا سازمان را متفاوت و مناسب با او تهیه کنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید. یک نوشته کوتاه روی یک کارت تبریک می‌تواند هدیه شما را به کمال برساند. می‌توانید احساس خود را از حضور کنار سازمان‌های بزرگ در این همایش بیان کنید.

اگر همایشی که شرکت می‌کنید بین المللی است، بهتر است برای شرکت‌های خارجی هدایایی تهیه کنید که علاوه بر اینکه برند شما را معرفی می‌کند، بیانگر فرهنگ و ملیتتان نیز باشد.

معمولا افراد از آشنایی با فرهنگ‌های دیگر استقبال می‌کنند و دوست دارند محصولات سوغات هر کشور را هدیه بگیرند. صنایع دستی ایرانی؛ مثل پارچه ترمه، ظروف سفالی، ظروف میناکاری یا خاتم، به همراه سوغاتی‌های خوراکی مثل شیرینی سنتی یزد، گز اصفهان، پسته یا زعفران برای هدیه دادن در همایش‌های بین المللی عالی هستند.

اگر قصد جلب توجه یک شرکت خاص خارجی را دارید، می‌توانید جدای از هدیه، یک قرار ملاقات داشته باشد و  خود را معرفی کنید.

ایده‌های طراحی هدیه به مشتریان

اگر می‌خواهید هدیه شما خاص‌ترین هدیه سال برای مشتریانتان باشد، بهتر است به صورت سفارشی آن را طراحی و تهیه کنید. هرچند این کار ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد، اما قطعا تاثیرگذاری بیشتری نیز دارد. برای طراحی هدیه بهتر است از یک تیم حرفه‌ای از بخش‌های مارکتینگ، طراحی و مدیریت استفاده کنید تا یک هدیه‌ی تبلیغاتی مناسب هویت برند و مشتری‌تان طراحی کنید.

به طور کلی، می‌توانید روی طراحی بروشور، کارت تبریک و خود هدیه کار کنید. طراحی یک داستان شخصی نیز به تاثیرگذاری هدیه شما کمک زیادی می‌کند.

چرا هدیه سازمانی برای رونق کسب‌وکار شما مهم هست؟

اهمیت هدایای تبلیغاتی مشتریان

حالا که با هدایای تبلیغاتی، انواع آن و موارد استفاده آن آشنا شدیم، باید بدانیم چرا هدیه دادن برای یک کسب‌وکار مهم است؟ آیا هدایای سازمانی ارزش هزینه کردن دارند؟ در ادامه با چند فایده اصلی هدیه دادن به عنوان یک بیزنس آشنا می‌شویم:

نشان دادن احترام

هدیه دادن قبل از هرچیزی نشانه احترام است. در تمامی فرهنگ‌ها هدیه دادن یک ارزش محسوب می‌شود و جدای از ارزش مادی آن، ارزش معنوی زیادی دارد. برای نشان دادن احترام خود به مشتریان، همکاران و کارمندان خود بهتر است چندبار در سال به آن‌ها هدیه بدهید. تاثر این کار برای شما بی‌نظیر خواهد بود.

قدردانی از مشتریان

برای اینکه از مشتریان قدیمی و وفادار خود برای همراهی‌شان تشکر کنید، می‌توانید بدون مناسبت به آن‌ها هدیه بدهید. این کار باعث می‌شود آن‌ها در آینده نیز به شما وفادار بمانند.

افزایش فروش

همانطور که قبلا هم گفته شد، هدیه دادن با ایجاد احساس ارزشمندی در کارمندان باعث می‌شود محصولات بهتری تولید کنند. از طرفی باعث ایجاد آگاهی در مخاطبین نیز می‌شود. هردوی این موارد باعث افزایش فروش خواهند شد.

تمایز از رقبا

دادن هدیه تبلغاتی در مناسبت‌هایی که همه شرکت‌ها هدیه می‌دهند باعث می‌شود از رقبای خود عقب نیفتید. هدیه دادن در دیگر مناسبت‌ها باعث پیشی گرفتن شما از رقبایتان می‌شود. اگر علاوه بر مشتریان، به کارمندانتان هم هدیه بدهید، می‌توانید نیروهای ماهر و حرفه‌ای خود را حفظ کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یکی از کم‌هزینه‌ترین، در عین حال موثرترین راه‌های تبلیغاتی، هدیه دادن است. هدایای تبلیغاتی درکوتاه‌ترین زمان ممکن تاثیرگذاری خود را نشان می‌دهند و هزینه زیادی هم در مقایسه با تبلیغات روی بنر یا تبلیغات آنلاین ندارند. می‌توانید در سال چندین بار در مناسبت‌های مختلف از این روش تبلیغاتی استفاده کنید.

ایجاد تعامل

هدیه دادن باعث ایجاد یک رابطه بهتر بین شما و مشتریان ویا کارمندانتان می‌شود. هدایایی که به کارمندانتان می‌دهید، اعتمادبه‌نفس آن‌ها را بالا می‌برد و یک رابطه حسنه بین مدیر و کارمند می‌سازد. هدیه‌ای که به مشتریانتان می‌د‌هید یک ارتباط انسانی‌تر بین شما می‌سازد و باعث می‌شود مشتریان دوباره از شما خرید کنند و نظرات صادقانه خود را به شما منتقل کنند.

جمع بندی

هدایای تبلیغاتی انواع مختلفی دارند که با توجه به جایگاه و هدف هدیه دادن مشخص می‌شود. اهمیت هدایای تبلیغاتی در ساخت برند و هویت سازمان، فروش بیشتر و ایجاد رابطه بهتر بین سازمان و مشتریان/ کارمندان است.

شما با هدیه دادن می‌توانید از رقبایتان متمایز شوید، در بازار کار شناخته شوید و در هزینه‌های تبلیغاتی خود صرفه‌جویی کنید. توجه به کاربردی بودن هدیه، بار احساسی‌ای که منتقل می‌کند، هدف شما و هویت مخاطبتان در انتخاب هدیه مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *