مجله مارسین

تاریخچه سنگ فیروزه

تاریخچه سنگ فیروزه

درباره تاریخچه سنگ فیروزه چه می دانید؟

 فیروزه یک فسفات آلومینیوم هیدراته طبیعی با فرمول شیمیایی CuAl6 [(OH) 2 – PO4] 4.4H2O میباشد و نیز دارای رنگ معدنی کمیاب و ارزشمند به رنگ آبی روشن مایل به سبز است. سنگ فیروزه از صنایع دستی ایران نیز به حساب می آید و از آن به عنوان نگین در زیوآلات استفاده می شود. البته کاربرد های سنگ فیروزه بسیار زیاد است و در ادامه ی این مجله به برخی از آن ها می‌پردازیم.

نام پیروزه در زبان پهلوی پیروچک (perocak ) از ریشه روچ به معنای روشن، گرفته شده ‌است  که نشان می دهد اولین فیروزه به دست آمده فیروزه خاکی بوده است که خود روشن و درخشان است.

سنگ فیروزه firozeh

رنگ سنگ فیروزه مربوط به مس و آهن است. فیروزه یک سنگ زنده است و مواد شیمیایی مانند چربی ها، اسیدها باعث آسیب به آن می شود . فیروزه به معنای پیروزی ایرانیان است. در کتاب حدود العالم از مشرق به مغرب آمده است: و در کوههای او [طوس] معدن پیروز ، معدن مس ، سرب و سرمه و شبه و دیگ سنگین است.

فیروزه شاید قدیمی ترین سنگ شناخته شده برای بشر باشد. مهمترین معدن فیروزه جهان معدن فیروزه نیشابور است که دارای یکی از معروف ترین سنگ های دنیاست. اکنون پس از گذشت سال ها هنوز هم فیروزه نیشابور از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار است.

فیروزه سنگی مقاوم و محافظ است که وقتی آن را در دست می گیرید احساس آرامش و راحتی به شما می دهد. سنگ های قیمتی باستانی به دلیل علوم ماوراء طبیعی و خواص درمانی، مورد توجه تمدن های متعددی در سراسر جهان بوده اند و سنگ فیروزه نیز یکی از همین سنگ های باستانی به حساب می آید.

انواع فیروزه

سنگ فیروزه در دل سنگ:

 که باید با چکش شکسته شود و سپس فیروزه درونی آن صیقل داده شود تا بدرخشد.

سنگ فیروزه آزاد:

در دل خاک است و فیروزه خاکی نامیده می شود و همچنین خود جلا و درخشان است. فیروزه های خاکی کیفیت بالاتری نسبت به فیروزه سنگی دارند.

همچنین فیروزه در 2 نوع صاف (عجمی) و رگه دار (شجری) یافت می شود. در ایران نوع عجمی طرفداران زیادی دارد. همچنین نوع عجمی نیشابور با قیمت بسیار بالایی معامله می شود.

 

عجمی فیروزه
فیروزه صاف (عجمی)
شجری فیروزه
فیروزه رگه دار (شجری)

سنگ فیروزه در کجا یافت میشود؟

فیروزه در بسیاری از مناطق مانند ایران ، آمریکا ، مصر ، هند و … یافت می شود که به دلیل امتداد رگه های فیروزه از خراسان به خراسان هندوستان ، نیشابور و فیروزه هندی بهترین نوع فیروزه در سطح جهانی است.

همچنین معدن بزرگ فیروزه در شهرستان بابک استان کرمان وجود دارد که با فیروزه نیشابور قابل مقایسه است اما قیمت آن از فیروزه نیشابور بیشتر است زیرا رگه های طلا در این فیروزه وجود دارد. به طور کلی فیروزه ی ایرانی، مرغوب ترین فیروزه در جهان است.

سنگ فیروزه عمدتاً در سنگ‌های آتشفشانی یافت می‌شود که توده‌های نفوذی و نیمه عمیق در آن‌ها نفوذ کرده‌اند. از مهم ترین معادن فیروزه ایران می توان به فیروزه نیشابور ، باغو (دامغان) ، الله آباد و یخ آباد (کاشمر) ، عبدالله گیو ، علی آباد تفت ، مس چاه فیروزه (شهر بابک) و میدوک اشاره کرد.

معدن فیروزه
معدن فیروزه

فیروزه نیشابور ، معروف ترین سنگ فیروزه ایران

نیشابور یکی از معروف ترین معادن فیروزه دنیا را دارد. می توان گفت دلیل اصلی شهرت این شهر معادن فیروزه آن است. به طوری که شهرت آن به جهان نیز رسیده است و علاقه مندان به این سنگ های زیبا و قیمتی حتی ایران را با نام فیروزه می شناسند و برای بازدید از این معدن فیروزه، به کشورمان سفر می کنند.

معادن سنگ فیروزه نیشابور، یکی از قدیمی ترین معادن سنگ فیروزه در سطح جهان است که در استان خراسان واقع شده است. معدنی که پس از هفت هزار سال رها نشده است. هنوز هم فیروزه آن در میان جهانیان شهرت دارد و در چشم هواداران خودنمایی می کند.

بهترین نوع فیروزه از نظر کیفیت، رنگ و ارزش در نیشابور است که  از 4000 سال پیش تاکنون فیروزه از آن استخراج شده است. معادن فیروزه نیشابور در 55 کیلومتری شمال غربی شهرستان نیشابور، 35 کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزه و 4 کیلومتری شمال غربی روستای معدن قرار دارد.

معدن فیروزه در نیشابور
معدن فیروزه نیشابوز

سنگ فیروزه کرمان

فیروزه کرمان (میدوک) یکی دیگر از انواع فیروزه ایران است که در استان کرمان و در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بابک و 132 کیلومتری شمال غربی معدن مس سرچشمه قرار دارد. در شهرستان بابک نمونه های بسیار زیبا و متنوعی از فیروزه را مشاهده می کنید.

تفاوت معادن سنگ فیروزه نیشابور و کرمان

بی شک فیروزه نیشابور یکی از اصیل ترین و باکیفیت ترین فیروزه های دنیاست، پس در هنگام خرید باید مراقب باشید که بتوانید این فیروزه ها را از هم تشخیص دهید.

فیروزه نیشابور زیباترین و درخشان ترین فیروزه شناخته شده در جهان است و دارای گران ترین رنگ فیروزه ای شناخته شده در جهان یعنی آبی آسمانی است.

اما یکی از کوچکترین معایبی که می توان برای این فیروزه در نظر گرفت این است که ضخامت آن بسیار کم است و گفته می شود ممکن است به یک میلی متر هم نرسد.

فیروزه را معمولاً با سنگی که به سنگ خار می‌گویند، پیدا می‌شود. این سنگ تحت فشار و دمای داخلی زمین تشکیل شده و از تشکیل نگین فیروزه ای خالص جلوگیری می کند.

فیروزه کرمان ضخامت بالا و حالتی گوشتی دارد و حتی در زیر نگین آن، فیروزه به راحتی قابل مشاهده است. معمولاً دارای رنگ آبی مایل به سبز یافت می باشد.

 فیروزه نیشابور درخشندگی بیشتری نسبت به فیروزه کرمان دارد که زیبایی این سنگ را دو چندان می کند . از فیروزه نیشابور در صنایع دستی فیروزه استفاده می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

جواهرات فیروزه
فیروزه-اصل

کاربرد های سنگ فیروزه

فیروزه یکی از سنگ های بسیار زیبا و نیمه قیمتی است که از زمان های بسیار دور برای ساخت آثار هنری از آن استفاده می شد، به طور کلی بهترین نوع فیروزه مربوط به ایران است که بالاتر به صورت کامل به آن پرداخته ایم. حال به کاربرد های این سنگ زیبا می پردازیم.

استفاده از فیروزه در زیورآلات:

به دلیل زیبایی منحصر به فرد سنگ فیروزه از زمان های قدیم از این سنگ به عنوان زیورآلات استفاده می شد و پس از مدتی با آموختن تراش کاری سنگ فیروزه و ایجاد اشکال زیباتر استفاده از این سنگ برای طراحی و ساخت زیورآلات گسترش یافت و امروزه نیز طرفداران مخصوص به خود را دارد.

اگرچه بسیاری از این سنگ های قیمتی باستانی هستند، امافیروزه در همه دوره ها به عنوان مد مورد استفاده قرار می گرفته است و طرفداران خاص خود را دارد زیرا دارای زیبایی های خاصی است که افراد را به پوشیدن فیروزه رغبت می کند و روی انگشتر، گوشواره، گردنبند، دستبند و ... جذابیت دارد.

مجموعه ی مارسین با کیفیت بالا، متریال مرغوب و هنرمندان با تجربه ی خود انواع زیورآلات با سنگ فیروزه را به مشتریان خود عرضه می کند و امکان سفارش زیورآلات مطابق سلیقه ی شما نیز وجود دارد. از این رو پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیورآلات مارسین دیدن فرمایید.

 

استفاده از سنگ فیروزه در بنای ساختمان

همان طور که می دانید رنگ فیروزه ای بین مردم ایران محبوبیت زیادی دارد و مردم برای ساخت امام زاده ها و گنبد مساجد از کاشی های فیروزه ای استفاده می کنند. در گذشته گاهی در سخت برخی از اماکن از سنگ فیروزه استفاده می شد.

استفاده از سنگ فیروزه در ظروف پذیرایی

از گذشته علاوه بر ساخت جواهرات و زیورآلات از این سنگ زیبا در صنایع دستی و ظروف مسی هم استفاده می شد و ظروف مسی، نقره ای و یا برنجی را با سنگ های فیروزه تزئین می کردند.

ظروف بسیار زیبایی که با هنر فیروزه کوبی روی بدنه ی مسی، طراحی و ساخته می شوند یکی از شیک ترین ظروف پذیرایی هستند که مناسب برای مهمانی های رسمی و خاص می باشند. البته امروزه بسیاری از نوعروس های خوش سلیقه برای خرید ظروف پذیرایی جهاز خود از ظروف مسی فیروزه کوب استفاده می کنند. در صفحه ی صنایع دستی جهیزیه ی عروس می توانید بهترین محصولات با بیشترین تخفیف ها را برای جهیزیه ی عروس مشاهده کرده و خریداری فرمایید.گاهی فیروزه کئبی می تواند با هنرهای دیگری مانند میناکاری نیز ترکیب شود.برای خرید محصولات میناکاری می توانید روی لینک آن کلیک کنید.

 

کاربرد درمانی سنگ فیروزه

سنگ فیروزه علاوه بر زیبایی و کاربرد های تزئینی، کاربرد درمانی هم  دارد و دارای خواص زیر می باشد.

*از نظر فیزیکی میگرن را برطرف می کند.

*برای درمان مشکلات مغزی، چشم ها، گوش ها، گردن، شش ها و گلو مناسب است.
*فیروزه باعث احساس صلح و آرامش می شود.

*انرژی بالا و شادی آور

*مناسب افرادی که دارای بیماری های افسردگی و لطمات روحی می باشند.

*از بین برنده استرس

*سودمند بر روی کمبود اکسیژن و مسمومیت های خونی

*نیروبخش به قوه بینایی و عملکرد چشمها

*اصلاح گردش خون

*برای درد گلو و بیماری های تنفسی

*موثر در اعتماد به نفس و از بین برنده ارتعاشات منفی و جذب انرژی مثبت

در مارسین می توانید تجربه خرید انواع صنایع دستی را داشته باشید.خرید صنایع دستی اصفهان می توانید یکی از این موارد باشد.

مارسین - فروشگاه صنایع دستی

 

جدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *