مجله گردشگری, مجله مارسین, مجله هنر

صنایع دستی استان هرمزگان

صنایع دستی هرمزگان

معرفی صنایع دستی هرمزگان

خرید صنایع دستی یکی از متداولترین کارهایی است که در سفر به مناطق مختلف انجام می دهیم.تا شاید بتوانیم خاطرات آن منطقه را برای همیشه نگه داریم.

استان هرمزگان یکی از مناطق بکر جنوب کشور است که جاذبه های فراوانی برای دیدن دارد یکی از این جاذبه های صنایع دستی هرمزگان است.

صنایع دستی در استان هرمزگان همانند بسیاری از نقاط دیگر کشورمان حالتی مکمل اقتصاد، کشاورزی را داشته و در اثر موارد تأمین‌کننده بخشی از نیازهای منطقه‌است.

  • گلابتون‌دوزی، خوس‌دوزی، بادله‌دوزی و زری‌دوزی از مهم‌ترین صنایع‌دستی بومی است که در واقع منحصر به استان هرمزگان است و مشابه آن‌ها در مناطق دیگر کشور یافت نمی‌شود.
  • این هنرها در میان اهالی بندرعباس، بندرلنگه، بستک، و میناب کاملاً رایج است و از دیرباز برای تزیین لباس از آن‌ها استفاده کرده‌اند.
  • حصیربافی از جمله صنایع‌دستی است که در میناب، بشاگرد و روستاهای اطراف آن رواج زیادی دارد و تقریباً تمامی زنان و دختران با آن آشنا هستند.
  • سفالگری نیز در منطقه میناب، از صنایع دستی سنتی منطقه محسوب می‌شود.
  • جهله سازی یکی از کم نظیرترین سفالینه‌های جهان است که امروزه تنها در روستای شهوار از توابع شهرستان میناب تولید می‌شود. این کوزه آبخوری با قائده کروی و غیر ایستا یکی از رایج‌ترین ظروف کاربردی مردم هرمزگان بود که علاوه بر تصفیه آب دمای آن را نیز بین ۷ الی ۸ درجه خنک می‌کرد. اما امروزه با ورود یخچال‌ها به میزان بسیار زیاد از کار برد آن کاسته شده‌است اما بواسطه فرم زیبای آن بیشتر درحوزه تجسمی مطرح می‌شود.
 
صنایع دستی استان هرمزگان

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی همان زری وزی است که در نقاط مختلف کشور نام هایی مانند کم دوزی،گلدوزی،برودری دوزی و کمان دوزی دارد. این هنر در استان هرمزگان مخصوصا شهرهای بندرلنگه،بندر عباس و میناب رونق بیشتری دارد. از گلابتون دوزی در تزئین دمپایی،شلوار زنانه،سرآستین،دیوارکوب،سجاده،جلد قرآن،تابلو کلیه تزئینات لباس استفاده می شود.

گلابتون دوزی - صنایع دستی هرمزگان

خوس دوزی

هنر خوس دوزی روی توری ریز بافت با کمک نوارهای نقره ای بافت ها و طرح های زیبا بافته می شود.بعضی وقت های هم با ستاره های فلزی بر روی پارچه نشانده می شود.

از هنر خوس دوزی به عنوان صنایع دستی هرمزگان برای تزئین روسری مقنه شلوار استفاده می شود.پارچه های استفاده شده در این هنر معمولا به رنگ های سیاه،سفید و سبز و زرشکی هستند و باید هر رو روی پارچه مانند هم باشد.

خوس دوزی - صنایع دستی هرمزگان

بادله دوزی

بادله دوزی با نام تلی بافی هم شناخته می شود.در باذله دوزی هرمزگان چند نوع زر با یکدیگر به صورتی که زری بزرگ در وسط و زریهای کوچک تر در کناره قرار می گیرند.بادله صنایع دستی به شکل نوارهایی با پهنای 15 سانت برای لبه های شلوارهای زنانه مورد استفاده قرار می گیرد.

حصیربافی

شاید بتوان یکی از رایج ترین صنایع دستی استانهرمزگان را حصیر بافی دانست.چرا که در این استان از لحاظ مواد اولیه این کار بسیار غنی است.مهمترین مواد اولیه حصیربافی برگ درخت خرماست که در جنوب کشور به وفور پیدا می شود.این کار بیشتر توسط زنان و دختران هرمزگانی مخصوصا شهرهای میناب،بندرلنگه و یشاگرد انجام می شود.

حصیربافی

در پایان

صنایع دستی در اسنان هرمزگان به دلیل بافت سنتی که هنوز در منطقه وجود دارد،در بین مردم رواج دارد و هنوز زنان بسیاری به ساخت انواع صنایع دستی مشغول هستند.مجموعه مارسین سعی دارد با معرفی صنایع دستی شهرها و مناطق مختلف کشور گامی هر چند کوچک برای معرفی آنان به مخاطبان خود بردارد.اگر اطلاعات بیشتری در مورد صنایع دستی هرمزگان دارید با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

فروشگاه صنایع دستی – مارسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *