مجله مارسین, مجله هنر

هنر ماندالا و روح انسان

ماندالا

ماندالا

دایره نماد روح است، نماد ناخودآگاه انسان. افلاطون خود روح را شبیه یک کره می پنداشت. از طرفی چهار گوشه یا چهار ضلعی، نماد ماديات، جسم و واقعیت است و به خودآگاه انسان اشاره دارد.

اشکال متقارن هندسی ماندالا علاوه بر پیچیده‌گی و جذابیت بصری، با کمک وکتورها( که من اونا رو پله های تمرکز می نامم)، خودبخود توجه فرد را به مرکز دایره جذب می کنند. پروفسور یونگ ماندالا را “کهن الگوی خویش، نماد تمامیت و نظم، که کار ویژه آن سازمان دهی و تنظیم دوبارۀ وضعیت های هرج و مرج آلود است، می داند” و یا بطور خلاصه راهی برای تنش زدایی و تمرکز ذهن می باشد.

ماندالا یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین شیوه های هنردرمانی در بین مکتب های بودیسم و هندوئیسم و همینطور روانشناسان بزرگی مانند کارل گوستاو یونگ است. این اصطلاح که در لغت به معنای دایره است، به اشکال و نگاره های هندسی خاصی اشاره دارد که بیانگر فعل و انفعالات ذهنی و درونی انسان و همچنين رابطه آن با وجوه ماوراء طبیعی کیهان است. استفاده از ماندالا فایده های زيادي از جمله کاهش اضطراب، ایجاد تمرکز و همینطور از بین رفتن بیماری افسردگی دارد.

آموزش ماندالا به بیماران

در هنر درمانی به بیماران توصیه می شود تا با رسم ماندالا به ذهن خود تسلط بیشتری پیدا کرده و به آرامش برسند. پروفسور کارل گوستاو یونگ در این زمینه اقدامات بسیاری کرده است. به عقیده یونگ ماندالا می تواند بیان مصور ذهن و کلیدی برای خودشناسی و رفع تعارضات روانی باشد.

موافقان نظریه یونگ معتقدند ماندالا در فرآیند رسم، شفا می بخشد. زمانی که خود از هم می پاشد یا در خطـر متلاشی شدن قرار می گیرد، مانـدالا ارتباط جدیدی میان ناخودآگاه و خودآگاه برقرار می کند. در واقع این الگوی کهن، مانند وسیله‌ای فرافکن عمل میکند و مسائل درونی را بیرون می ریزد. هرکس در دنیا، ماندالای مختص به خود را دارد که می تواند در نقاشی و فعالیت های هنری او شکل گیرد.

 

مارسین-سازه هایی از جنس هنر و تجربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *