مجله مارسین

رازهای نگهداری و مراقبت از ظروف و محصولات میناکاری + نکات کاربردی

بشقاب میناکاری 30 سانتی کد 28

رازهای نگهداری و مراقبت از ظروف و محصولات میناکاری

خرید بشقاب میناکاری،گلدان میناکاری ،قندان،تابلو،ظروف هفت سین میناکاری از جمله خریدهای پرطرفدار در محصولات میناکاری است.وقتی به دنبال نحوه و نکات نگهداری از این ظروف هستید پس حتما از اینکه این ها چه ظروفی هستند اطلاع دارید پس خیلی زود به سراغ اصل مطلب یعنی رازهای نگهداری از ظروف میناکاری می رویم.

محصولات میناکاری برخلاف خیلی از صنایع دستی فقط جنبه تزئینی ندارند و می توان از آنها به عنوان ظروف پذیرایی استفاده کرد اما در این بین برای شستشو و استفاده طولانی مدت باید یکسری نکات را رعایت کرد تا بتوانید از این ظروف به عنوان میراث خانوادگی محافظت کنید.از محصولات میناکاری به عنوان هدیه به عزیزان و سفارش هدایای تبلیغاتی صنایع دستی بسیار استفاده می شود.

 

نکات نگهداری از ظروف میناکاری

  • شستشو با آبگرم و اسفنج
  • عدم استفاده از مواد اسیدی در شستشو
  • مراقبت در برابر ضربه
  • خشک کردن ظرف میناکاری پس از شستشو
  • عدم استفاده از محصولات میناکاری در ماکروویو
  • ظرف میناکاری را با ماشین ظرفشویی نشوید

در ادامه به بررسی جزئی تر هر کدام از این نکات می پردازیم.

 

 

شستشو با آبگرم و اسفنج ظروف میناکاری

ظروف میناکاری به صورت های مختلفی در بازار وجود دارد که عمده ترین حالت آن میناکاری روی فلز و سفال است.که هر کدام نحوه نگهداری خاص خودش را دارد اما در حالت کلی،از آنجایی که سطح محصولات میناکاری لعاب کاری شده و سپس در کوره پخته می شود می  توان به راحتی آنها را با آبگرم و اسفنج نرم شست و با این روش می توانید محصولات میناکاری را برای سالهای بسیار زیاد به خوبی نگهداری کنید.

 

عدم استفاده از مواد اسیدی و شیمیایی در محصولات میناکاری

شاید بتوان یکی از مهم ترین دشمنان این ظروف را استفاده از مواد شیمیایی و اسیدی در شستشوی آنها دانست.حتی اگر سرکه به مدت طولانی در ظروف میناکاری بماند می تواند لعاب و رنگ مینای ظروف را از بین ببرد. پس در استفاده از سرکه مخصوصا در ظروف هفت سین دقت کنید یا مدت نگهداری سرکه در ظرف را به حداقل برسانید. بهتر آن است که برای استفاده از سرکه در سفره هفت سین از یک ظرف شیشه ای کمکی استفاده کنید.سرکه را داخل آن بریزید و آن را داخل هفت سین مینایتان بگذارید.بدین صورت سالیان سال می توانید با این ظروف سفره های هفت سین زیبا داشته باشید.

ست 9 تکه هفت سین میناکاری سفالی کد 215

خرید ظروف هفت سین میناکاری

 

 

مراقبت از ظروف میناکاری در برابر ضربه (با احتیاط حمل شود)

مراقبت از محصولات میناکاری بر روی سفال در برابر ضربه که کاملا مشخص و بدیهی است.اما در ظروف میناکاری بر روی فلز،نیز باید از ضربه خوردن آن جلوگیری کرد چرا که ممکن است با این کار سطح لعاب کاری شده از فلز جدا شود و ظرف ما آسیب ببیند.با این اتفاق میناکاری دچار پریدگی می شود و اگر تعمیر نشود بقیه لعاب نیز از ظرف جدا می شوند به همین دلیل همیشه محصولات میناکاری را باید با احتیاط حمل کرد.

یکی از دلایلی که مجموعه مارسین به عنوان یک فروشگاه صنایع دستی، همیشه در بسته بندی دقت زیادی انجام می دهد همین موارد است.

 

خشک کردن ظرف میناکاری پس از شستشو

هیچ وقت بعد شستشوی محصولات میناکاری،خشک کردن آن را فراموش نکنید چرا که ممکن است با تبخیر،لکه های آب روی ظرف باقی بماند و بعدها به سختی پاک شود.این مسئله برای ظروف میناکاری سفالی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

عدم استفاده از محصولات میناکاری در ماکروویو

با قرار دادن ظروف میناکاری داخل ماکروویو ممکن است لعاب روی آن خراب شود و یا در مواردی دچار سوختگی گردد. درست است که حرارت کوره بسیار بیشتر از ماکروویو است اما هیچگاه نباید محصولات میناکاری در معرض حرارت مستقیم قرار داد.حرارت و اشعه ماکرویوو ممکن است باعث سیاه شدن و تغییر رنگ های روی ظروف شود.

ظروف میناکاری در ماکروویو

 

ظرف میناکاری را با ماشین ظرفشویی نشوید

به دلیل نوع شستشو و استفاده از مواد شیمیایی در شستن ظروف در ماشین های ظرفشویی بهتر است ظروف میناکاری با دست شسته شوند و تا حد امکان برای شستشو از ماشین های ظرفشویی استفاده نکنید چرا که این کار ممکن است باعث آسیب به این ظروف شود.

نشستن محصولات میناکاری در ماشین ظرفشویی

 

در پایان

بهتر است قبل از خرید محصولات میناکاری به کیفیت آن توجه کنید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله نکاتی برای خرید میناکاری و خاتم کاری مرغوب را مطالعه کنید.

در هنگام خرید حتما از محصولات شناسنامه دار استفاده کنید.

خرید صنایع دستی در مجموعه مارسین در تمامی موارد همراه با شناسنامه معتبر خواهد بود شما عزیزان می تواندی علاوه بر محصولات میناکاری، خرید صنایع دستی خاتم کاری در انواع و طرح های مختلف را نیز تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *