مجله مارسین

گرانترین و زیباترین صنایع دستی ایران

طلا

گران ترین صنایع دستی ایران کدام است؟

گرانترین صنایع دستی ایران چیست؟ وقتی از شما این سوال را می پرسند اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چه چیزی است؟

ما هم برای پیدا کردن جواب این سوال راه نسبتا طولانی را طی کردیم.پس برای جواب لاکچری ترین صنایع دستی ایران به سراغ کسانی رفتیم که خود در این عرصه دستی بر آتش دارند.

این سوال را از فعالین در بازار صنایع دستی پرسیدیم پاسخ های متفاوتی داشتند که گاها با هم در تضاد بود. بعضی میناکاری،ظروف نقره،فرش،جواهرات دست ساز،فیروزه کوبی،تابلوهای نفیس نقاشی و غیره را در لیست خود جای دادند اما در واقع کدام یک جز گرانترین صنایع دستی هستند؟

فرش دستباف همیشه یکی از صنایع  دستی لاکچری و لوکس بوده است که از جنبه های مختلف می توان آن را در لیست گران ترین صنایع دستی ایران جای داد.اما برای رسیدن به جواب این سوال با مارسین تا انتهای مقاله همراه باشید.

به نظر یکی از صاحب نظران فعال در حوزه خرید صنایع دستی اصفهان گرانترین صنایع دستی از بین صنایع دستی اصفهان، می توان فیروزه کوبی را نام برد. هر چند خیلی از عوامل در قیمت نهایی یک صنایع دستی اثر می گذارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همه چیز درباره فیروزه کوبی

بیشتر بخوانید : ”  همه چیز در مورد فیروزه کوبی

 

 

عوامل تعیین قیمت صنایع دستی لوکس

1- مواد اولیه استفاده شده در ساخت

به طور حتم یکی از موثر ترین عوامل در تعین قیمت صنایع دستی و حتی هر وسیله ای دیگری، مواد اولیه به استفاده شده در ساخت آن است.مثلا قطعا ظرف میناکاری که با مس ساخته شده باشد گران تر و باارزش تر از یک ظرف میناکاری سفالی است.به دلیل اینکه قیمت اولیه مس با سفال قابل مقایسه نیست.در کل برای خرید ظروف میناکاری مسی باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.یا مثلا کنده کاری روی یک ظرف طلا بسیار گرانتر و باارزش تر هر متریال دیگری است.پر واضح است که یک صنایع دستی ساخته شده با طلا شانس بیشتری دارد که جز گرانترین صنایع دستی قرار بگیرد.

گرانترین صنایع دستی ایران میناکاری روی مس یا سفال؟

 

2- نام استاد و صاحب اثر

قبل از آنکه به شرح این مورد بپردازیم به این مثال توجه کنید: یک تابلو میناکاری را با امضا و مهر استاد فرشچیان در نظر بگیرید در مقابل قیمت همان اثر را با یک هنرمند گمنان مقایسه کنید.

فکر کنم با این مثال متوجه شدید که دقیقا می خواهیم درمورد چه چیزی صحبت کنیم.بله همیشه اعتبار و شهرت صاحب اثر در تعیین قیمت نهایی آن بسیار بسیار موثر است.پس به این مسئله شک نکنید که اگر یکی از صنایع دستی با نام یکی از مشاهیر این حوزه گره بخورد در لیست گرانترین صنایع دستی جای خواهد گرفت.

یکی از مشاهیر حوزه خاتم کاری استاد عبدالخالق گلریز خاتمی پدر خاتم کاری ایران است.برای خرید صنایع دستی خاتم کاری ساخته ایشان باید هزینه بالایی پرداخت کنید.دو صندوق نفیس خاتم کاری از ایشان موجود است که هنوز کسی نتوانسته آن را ارزش گذاری کند.

نقاشی مینیاتور ایرانی و تصاویری از شاهکارهای نقاشی مینیاتور

 

3- مدت زمان لازم برای ساخت صنایع دستی

یکی از عواملی که در تعیین قیمت صنایع دستی موثر است مدت زمان ساخت آن است.مثلا برای بافت یک فرش دستباف 12 متری قطعا زمان زیادی لازم است و از این نظر قابل مقایسه با محصولی که یک روزه ساخته می شود نیست.

در کل از نظر زمان کار و ظرافت اثر،کارهای بازاری را نمی توان با صنایع دستی نفیس و خاص مقایسه کرد.به طور مثال یک صندقچه خاتم کاری نفیس اثر استاد خاتمی گلریز وجود دارد،که برای خلقش 15 سال زمان صرف شده است.نحوه قیمت گذاری آثار نفیس با کارهای بازاری بسیار متفاوت است.

بشقاب و گلدان میناکاری با جعبه-min

صنایع دستی لاکچری

شاید عده ای صنایع دستی لاکچری را گرانترین صنایع دستی ایران بدانند.درست است که صنایع دستی لاکچری و لوکس معمولا قیمت بالایی دارند اما اینکه بتوان به آنها لقب گرانترین را داد نیاز به تحقیق بیشتری دارد.خیلی از صنایع دستی واقعا لوکس هستند مانند انواع ظروف پذیرایی مس و خاتم و یا ظروف فیروزه کوبی نفیس.اما از نظر قیمت گاهی از صنایع مانند فرش دستباف عقب می مانند.البته نه هر نوع فرشی.

گلدان مس و خاتم

نتیجه گیری

فرش دستباف گرانترین صنایع دستی ایران

همیشه وقتی نام زیباترین،گرانترین و نفیس ترین صنایع دستی ایرانی به میان می آید،نمی توان از فرش دستباف نفیس ایران گذشت.یکی از جواب های ثابتی در بین همه افراد در پاسخ به سوال گرانترین صنایع دستی ایران وجود داشت،فرش دستباف بود.

هنوز زمان زیادی از فرش دستباف اهدایی به کریستیانو رونالدو و سر وصدایش نمی گذرد.همیشه فرش دستباف یکی از گزینه های دولت ها در خرید هدایای سازمانی و اهدای آن به رهبران و مشاهیر سایر کشورها به عنوان هدیه ای با ارزش و نفیس بوده است.قطعا فرش دستباف یکی از گران ترین و لوکس ترین صنایع دستی ایران و حتی جهان است.

فرش دستباف و نفیس ایرانی

اگر همین فرش ها با مواد اولیه ای خاص و طرح و اندازه ای خاص بافته شوند بی شک هیچ کدام از صنایع دستی به لحاظ قیمت نمی تواند با آن رقابت کند.شاید خیلی های این تصور را داشته باشند اگر هر صنایع دستی با فلز ارزشمندی مانند طلا ساخته شود.به لحاظ قیمت از فرش دستباف با ارزش تر شود.شاید اینگونه باشد اما اگر بتوان فرش دستبافی را با الیاف طلا بافت قطعا دیگر، فرش فاصله خود را رقبا بسیار زیادتر خواهد کرد.

یکی از نقاط مشترکی که با اکثر فعالین در حوزه صنایع دستی در مورد گرانترین و لوکس ترین صنایع  دستی رو برو شدیم همین فرش دستباف بود، که در لیست همه جای گرفت. در نهایت قضاوت را به شما می سپاریم.به نظر شما گرانترین صنایع دستی ایران کدام است؟نظر خود را در کامنت با ما در میان بگذارید.

مارسین – فروشگاه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *